Astfel, elevul/scolarul trebuie deprins sa aiba anumite ore de incepere si incheiere a pregatirii lectiilor, sa aiba unprogram de lucru bine stabilit. Daca acest lucru se face dimineata, trebuie sa inceapa cel mai tarziu la 8.30 – 9.00, dupa micul dejun. Daca activitatea se face dupa-amiaza, scolarii se vor aseza la masa lor de lucru dupa o ora, o ora si jumatate de la servirea mesei de pranz.
La locul de invatatura, scolarul trebuie sa aiba birou sau masa de lucru, un scaun cu spatar inalt, toate reglabile dupa dimensiunea corporala a copilului, iar lumina naturala sa-i vina din partea stanga. Cand invata la lumina artificiala, veioza trebuie adaptata astfel incat conul de lumina sa cada numai pe masa de lucru, nu si pe fata copilului. In conditii de igiena, in camera bine aerisita, ferita de zgomot, scolarul va citi tinandu-si cartea la 35 – 40 cm distanta, deci asezata pe masa, el stand drept, cu spatele lipit de spatarul scaunului. Musculatura ochilor se relaxeaza dupa citirea lectiilor si se face cu pauze - se priveste, de exemplu, prin fereastra un punct indepartat.
Scolarii mici/elevii trebuie obisnuiti ca pregatirea lectiilor acasa sa inceapa intotdeauna cu scrisul temelor mai grele. Caietul trebuie sa fie tinut usor inclinat pe masa, cu circa 35 de grade, pentru ca bratul si cotul drept sa se sprijine in intregime pe masa, fara ca toracele sa se roteasca. Pentru refacerea si echilibrarea psihointelectuala a copilului este utila alternarea ritmica a activitatii intelectuale incordate cu pauze recreative petrecute in aer liber.
Un alt remediu important pentru mentinerea unui bun randament la invatatura este crearea unui model de lucru constand in intocmirea orarului si respectarea lui tinand cont de unele particularitati ale curbei fiziologice, ale capacitatii la efort.
In timpul zilei, aceasta are doua perioade de randament crescut:
·dimineata, intre orele 9 si 12;
·dupa-amiaza, intre orele 16 si 19.
Nu este mai putin adevarat ca puterea de efort intelectual se modifica pe parcursul saptamanii, fiind maxima de marti pana vineri si marcand o diminuare lunea si sambata.
La fel, in cursul anului scolar, se noteaza la mijlocul semestrului un randament scazut, in timp ce spre sfarsitul lui, inaintea vacantelor, capacitatea la efort a copiilor se reduce si mai mult.
Cunoasterea acestor reguli igienice, imbinarea armonioasa a odihnei active cu somnul refac puterea de efort a organismului, contribuind la succesul scolar si la prevenirea oboselii.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu