Ne gasiti si pe FACEBOOK !

Ce avem de învățat de la alte sisteme de învățământ






Programul este un instrument util pentru a putea face comparatii si a descoperi elementele care diferentiaza rezultatele intre tari in privinta eficientei sistemului de invatamant.
Amanda Ripley este autoarea cartii Cei mai destepti copii din lume si cum au reusit acest lucru” si cea care a realizat o analiza a tarilor cu performante bune la PISA: Coreea de Sud, Polonia si Finlanda.
Educatia in Finlanda a avut cea mai rapida si extinsa crestere incepand cu anii ‘70. Programele de formare a cadrelor didactice au devenit mult mai riguroase si selective, profesia de dascal devenind una dintre cele mai respectate din tara, iar cariera de invatator pentru clasele primare, una dintre cele mai vanate. Profesorii se bucura de prestigiu intrucat doar cei mai buni studenti sunt selectati pentru a deveni cadre didactice (unul din 10 candidati sunt admisi) si dupa ce au ajuns profesori, au libertate in abordarea curriculum-ului, fiind incurajati sa gaseasca metode noi de predare.
Salariile profesorilor in Finlanda sunt atragatoare, dar nu sunt cu mult mai ridicate fata de salariile din alte tari vest europene.
In Coreea de Sud, educatia de la scoala este completata cu cea realizata in centre numite „hagwon”. Hagwon este o institutie axata pe profit care ofera programe de pregatire educationala suplimentara pentru copiii care doresc sa isi imbunatateasca notele. Aceste hagwon indeplinesc mai multe functii: ofera educatie suplimentara copiilor care au nevoie sa se tina de curriculumul scolii, ajutor suplimentar pentru cei care nu reusesc sa tina pasul, training in domenii care nu sunt oferite de scoala si pregatire pentru cei care doresc sa intre la facultate. Majoritatea copiilor mici iau lectii de pian aici, de arte martiale, inot sau taekwondo. Hagwon-urile sunt importante pentru copii fiindca ii ajuta pe acestia sa socializeze si sa isi gaseasca noi prieteni. Exista si centre pentru adulti, iar majoritatea, atat cele pentru copii, cat si pentru adulti ofera ajutor in domenii precum matematica, limbi straine, stiinte sau arte. Copiii pot petrece timpul aici dupa scoala, uneori si pana la ora 11 seara.


Scolile sunt evaluate anual de catre comisii externe de monitorizare, pe baza unor planuri de evaluare realizate de Ministerul Educatiei. Evaluarile scolilor cuprind practicile de predare si invatare, curriculum-ul si nevoile elevilor si nu au ca scop sanctionarea scolilor, ci oferirea de recomandari pentru imbunatatirea rezultatelor. Rezultatele evaluarilor sunt raportate public. Cadrele didactice sunt evaluate de catre directorii scolilor, iar cei cu performante ridicate pot primi bonusuri si oportunitatea de a studia in strainatate.
Parintii sunt implicati in educatia copiilor, putand face parte din grupuri de parinti care monitorizeaza activitatea scolilor sau beneficiind de programe de pregatire si servicii de consiliere. O alta modalitate prin care parintii indeplinesc un rol important in educatia copiilor este alegerea hagwon-ului si suportarea costurilor pregatirilor extracurriculare. Parintii din Coreea de Sud pot ajunge sa dedice pana la 22% din venitul familiei pentru educatie.


In Polonia, dupa caderea comunismului, a avut loc o reforma a invatamantului, prelungind invatamantul obligatoriu cu un an in plus fata de cei 8 si oferind sanse egale tuturor elevilor de a intra la facultate. La prima evaluare PISA din 2000, Polonia a obtinut rezultate sub media europeana in toate domeniile (citit, matematica si stiinte). Pana in 2012, Polonia a obtinut in clasamentul PISA la stiinta si citit locuri in top 10 si a fost pe locul 13 la matematica.
Ciclul primar incepe la 7 ani si se incheie la 12 , fiind urmat de gimnaziu (pentru elevii cu varsta intre 12-15 ani). Dupa gimnaziu, exista mai multe optiuni pentru elevi: liceul „academic” care dureaza 3 ani, liceul de specialitate (3 ani) care ofera pregatire vocationala generalizata si academica, liceul tehnic (care dureaza 4 ani), care ofera pregatire tehnica si program academic si scoala vocationala de baza (care dureaza 2-3 ani). Oricare ar fi liceul sau scoala profesionala urmata, elevii au cu totii acces la invatamantul universitar, in urma sustinerii unui examen. Polonia a adoptat sistemul Bologna, iar dupa 3 ani de facultate, studentii pot urma masteratul 2 ani.
In incheiere, iata un text despre rolul educatiei in Finlanda:„Educatia inseamna sa respecti nevoile fiecarui copil in parte si sa oferi sansa ca fiecare sa se dezvolte ca persoane unice. Cadrele didactice trebuie sa ii ghideze pe elevi sa isi dezvolte abilitati sociale si interactive, sa ii incurajeze sa acorde atentie nevoilor celor din jur si sa le pese de altii, precum si sa dezvolte o atitudine pozitiva referitoare la alti oameni, alte culturi si medii diferite. Scopul de a oferi oportunitati de dezvoltare a independentei este acela de a permite copiilor sa aiba grija de ei, iar pe masura ce devin adulti, sa fie capabili sa ia decizii responsabile, sa participe productiv in societate ca cetateni activi si sa aiba grija de alti oameni care au nevoie de ajutor” (Anneli Niikko, "Finnish Daycare: Caring, Education and Instruction). Tu ce parere ai despre asta?


Surse: 
Fatherly.com
NCEE.org

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu