Ne gasiti si pe FACEBOOK !

Recomandari pentru a-l ajuta pe copil sa memoreze mai usor

Pregatirea pentru examen presupune nu doar intelegerea in profunzime a materiei, ci si memorarea informatiilor. Pe langa stresul resimtit din cauza situatiei de examinare, deseori, copiii se confrunta cu frica de esec si frustrarile ce survin de pe urma necunoasterii unor tehnici de memorare utile. Studii de imagistica cerebrala si multe alte cercetarii realizate de-a lungul timpului arata ca memoria poate fi exersata si imbunatatita in timp.



Iata cateva rezultate si sugestii pentru ca cel mic sa memoreze mai bine, oferite de Judy Willis, neurolog si cadru didactic:
Informatiile prezentate in moduri diferite sunt mai usor de memorat.
Ajuta-ti copilul sa invete informatiile cele mai importante folosind mai multe cai senzoriale: vizual, auditiv, kinestezic. Astfel ca, poate sa citeasca materialul de invatat, il poate asculta inregistrat, poate urmari materiale video care ofera explicatii, poate folosi scheme sau desene, poate imita miscari sau sunete asociate cu ceea ce invata, daca este posibil.
Atunci cand invata de exemplu pentru limba romana, incurajeaza-l sa vizualizeze cat mai detaliat evenimentele din nuvela sau roman ori peisajele descrise de poezie. Apoi poate desena o schema in care sa marcheze cele mai importante momente ale operei si poate prezenta verbal succesiunea evenimentelor.
Incurajeaza-l pe copil sa isi puna intrebari despre ceea ce urmeaza sa invete. Dupa ce a terminat de invatat, poate formula intrebari de evaluare a ceea ce a invatat.
Inainte de a invata ceva, cere copilului sa puna cateva intrebari despre subiectul respectiv (de exemplu: „Cu ce se ocupa?”, „Cu ce ma ajuta?”, „Ce mi-ar placea sa aflu?”, „Ce curiozitati pot sa mi satisfac?” etc.). Pe masura ce invata, ajuta-l sa isi gaseasca raspunsurile la intrebari (de exemplu: „Cu ce e similar ceea ce am aflat acum?”, „M-a surprins ceea ce am aflat?”, „Ce mi s-a parut deosebit?”, „Ce am aflat nou?” etc).
Ulterior poate formula intrebari de evaluare pentru a-si dea seama singur, cat de mult a reusit sa retina (de exemplu: „Cred ca e util ce am invatat pentru ca...”, etc. ).  Adresandu-si singur intrebari, ii va fi trezita curiozitatea, care este o conditie esentiala pentru memorarea eficienta. De asemenea, a incerca sa anticipeze ce urmeaza sa invete, a face evaluari si pentru a pune intrebari sau a rezolva probleme ajuta creierul sa stocheze mai bine informatiile.
Curiozitatea si noutatea sunt esentiale in memorare.
Copiii se nasc cu un simt foarte ridicat al curiozitatii, iar daca reusesti sa o alimentezi si sa ii oferi si lucruri noi, invatarea devine in mod semnificativ mai usoara. Atentia si memoria copilului vor functiona mult mai bine atunci cand invata lucruri noi, surprinzatoare si care ii trezesc curiozitatea.
Creierul reincalzit” ajuta la o mai buna memorare.
Creierul reuseste sa retina informatii pe scurte perioade de timp, de aceea se recomanda sa identifici acele informatii pe care copilul deja le stie si sa le conectezi de cele pe care urmeaza sa le invete. Aminteste-i informatiile anterioare pentru a-l ajuta sa faca mai usor conexiuni cu materialul nou pe care il are de memorat. Intregul proces de memorare va fi mult mai simplu daca folosesti aceasta tehnica.
Folosirea informatiilor memorate.
Dupa scoala sau dupa ce a finalizat de invatat o lectie, ajuta-l sa poata pune in aplicare informatiile nou memorate. Poate face rezumate, schite, diagrame sau scheme, folosind informatiile invatate. Creierul pastreaza informatia in memoria de scurta durata pentru un timp relativ scurt (de la cateva secunde la cateva minute), iar daca informatia este folosita in continuare, poate trece in memoria de lunga durata-adica va fi retinuta pentru mai mult timp. Curba uitarii arata felul in care pierdem informatiile deja stocate in memoria de lunga durata.


Diminueaza nivelul de stres.
Atunci cand copiii sunt stresati, nu pot invata eficient. Asadar, amenintarile, pedepsele sau criticile exagerate legate de invatare nu il vor ajuta pe copil sa inteleaga mai usor sau sa fie mai motivat sa studieze.
Relevanta personala a informatiei.
Copilul va retine mai usor informatiile pe care le considera importante din punct de vedere personal. Il poti incuraja sa faca legaturi intre ceea ce invata si ceea ce a trait sau poti inlocui in probleme numele „personajelor” cu numele copilului sau cu numele animalului vostru de companie. Vei aduce un plus de umor si vei creste, macar putin, interesul copilului pentru rezolvarea problemei:).



Sursa : aici 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu