Dacă vrei ca ideile tale să reziste anilor, scrie-le pe hârtie, iar dacă vrei să dăinuiască pe veci, înseamnă-le în inima unui copil.
21 februarie - Ziua internațională a limbilor materne
Ziua internațională a limbilor materne este sărbătorită, în fiecare an, la 21 februarie, fiind inițiată de Organizația Națiunilor Unite pentru Educație, Știință și Cultură (UNESCO), potrivit Agerpres.
În 2015 se împlinesc 15 ani de când este marcată această zi. Tema zilei reflectă faptul că educația incluzivă se face prin și cu ajutorul limbajului. Prin temă aleasă se subliniază încă o dată importanța limbii pentru progresul societăților și al omenirii la nivel global. Incluziunea școlară a fost percepută până acum ca o fază de integrare a copiilor cu cerințe educative special. Într-o abordare nouă, educația incluzivă se referă la o altă manieră de abordare a educației, prin care se promovează o învățare eficientă, una participativă, activă și creativă. Însușirea calitativă a unei limbi oferă, de asemenea, un cadru pentru consolidarea valorilor și a cunoștințelor și însușirea sentimentul de apartenență la o comunitate atât locală cât și globală, cerințe care reprezintă punctul de plecare al angajamentului civic asumat în cadrul Obiectivelor de Dezvoltare ale Mileniului.
Încă mai sunt multe de făcut în acest domeniu, în condițiile în care mai mult de jumătate din cele aproximativ 7.000 de limbi vorbite în lume sunt în pericol de a dispărea, pe parcursul câtorva generații, iar 96 la sută din aceste limbi sunt vorbite de doar 4 la sută din populația lumii, potrivit situ-lui ONU dedicat acestei manifestări. Doar câteva sute de limbi au fost puse cu adevărat la loc de cinste fiind folosite în sistemele educaționale și în domeniul public și mai puțin de o sută sunt folosite în lumea digitală.
Limba Noastra
de Alexei Mateevici
Limba noastră-i o comoară
În adâncuri înfundată
Un şirag de piatră rară
Pe moşie revărsată.
Limba noastră-i foc ce arde
Într-un neam, ce fără veste
S-a trezit din somn de moarte
Ca viteazul din poveste.
Limba noastră-i numai cântec,
Doina dorurilor noastre,
Roi de fulgere, ce spintec
Nouri negri, zări albastre.
În adâncuri înfundată
Un şirag de piatră rară
Pe moşie revărsată.
Limba noastră-i foc ce arde
Într-un neam, ce fără veste
S-a trezit din somn de moarte
Ca viteazul din poveste.
Limba noastră-i numai cântec,
Doina dorurilor noastre,
Roi de fulgere, ce spintec
Nouri negri, zări albastre.
Limba noastră-i graiul pâinii,
Când de vânt se mişcă vara;
In rostirea ei bătrânii
Cu sudori sfinţit-au ţara.
Limba noastră-i frunză verde,
Zbuciumul din codrii veşnici,
Nistrul lin, ce-n valuri pierde
Ai luceferilor sfeşnici.
Nu veţi plânge-atunci amarnic,
Că vi-i limba prea săracă,
Şi-ţi vedea, cât îi de darnic
Graiul ţării noastre dragă.
Când de vânt se mişcă vara;
In rostirea ei bătrânii
Cu sudori sfinţit-au ţara.
Limba noastră-i frunză verde,
Zbuciumul din codrii veşnici,
Nistrul lin, ce-n valuri pierde
Ai luceferilor sfeşnici.
Nu veţi plânge-atunci amarnic,
Că vi-i limba prea săracă,
Şi-ţi vedea, cât îi de darnic
Graiul ţării noastre dragă.
Limba noastră-i vechi izvoade.
Povestiri din alte vremuri;
Şi citindu-le 'nşirate, -
Te-nfiori adânc şi tremuri.
Limba noastră îi aleasă
Să ridice slava-n ceruri,
Să ne spiue-n hram şi-acasă
Veşnicele adevăruri.
Limba noastra-i limbă sfânta,
Limba vechilor cazanii,
Care o plâng şi care o cântă
Pe la vatra lor ţăranii.
Povestiri din alte vremuri;
Şi citindu-le 'nşirate, -
Te-nfiori adânc şi tremuri.
Limba noastră îi aleasă
Să ridice slava-n ceruri,
Să ne spiue-n hram şi-acasă
Veşnicele adevăruri.
Limba noastra-i limbă sfânta,
Limba vechilor cazanii,
Care o plâng şi care o cântă
Pe la vatra lor ţăranii.
Înviaţi-vă dar graiul,
Ruginit de multă vreme,
Stergeţi slinul, mucegaiul
Al uitării 'n care geme.
Strângeţi piatra lucitoare
Ce din soare se aprinde -
Şi-ţi avea în revărsare
Un potop nou de cuvinte.
Răsări-vă o comoară
În adâncuri înfundată,
Un şirag de piatră rară
Pe moşie revărsată.
La bunica în grădină
de Tincuţa Horonceanu Bernevic
La bunica în grădină,
Sub o blană de zăpadă
Cine credeţi c-a ieşit
Şi lumina vrea s-o vadă?
E un pâlc de ghiocei
Curajoşi şi veseli tare,
Au pe frunze clopoţei
Şi zâmbesc când stau la soare.
Fără un buchet promis
Am intrat plângând în casă.
Nu-i aşa c-o să mă ierţi
N-am putut să-i rup bunico,
Erau mici şi s-au rugat
Să-i mai las vreo două zile
Sub zăpadă, la iernat!
Ghiocel cu nasu-n vânt
Prima floare răsărită
Pe un petic de pământ,
Mic şi-obraznic, ghiocelul
Stă mereu
Cu nasu-n vânt.
Singurel cât ţine ziua,
Tot îl mai treceau sudori
C-ar putea să dea cu ochii,
Cum, necum,
De alte flori.
Nu avea, ca să se ştie,
Nevoie de companie!
Mai degraba-n cap să-i cadă,
Reci ca el, flori de zăpadă!
19 FEBRUARIE - Aniversand Constantin Brâncuşi
Astăzi se împlinesc 139 de ani
de la naşterea sculptorului
Constantin Brâncuşi
Constantin Brâncuși (n. 19 februarie 1876, Hobița, Gorj — d. 16 martie 1957, Paris) a fost un sculptor român cu contribuții covârșitoare la înnoirea limbajului și viziunii plastice în sculptura contemporană. Constantin Brâncuși a fost ales postum membru al Academiei Române. Francezii și americanii îl desemnează, cel mai adesea, doar prin numele de familie, pe care îl scriu fără semne diacritice, Brancusi, pronunțându-l după regulile de pronunțare ale limbii franceze.
Constantin Brâncuşi a fost un sculptor roman cu contributii covarsitoare la innoirea limbajului si viziunii plastice in sculptura contemporana. Constantin Brancusi a fost ales postum membru al Academiei Romane. Viziunea lui Brancusi asupra vietii era influentata atat de Platon cat si de conceptele filosofilor orientali.
Constantin Brancusi a eliberat sculptura de preponderenta imitatiei mecanice a naturii, a refuzat reprezentarea figurativa a realitatii, a preconizat exprimarea esentei lucrurilor, a dinamismului formei, a unit sensibilul cu spiritualul.
In opera sa, Brancusi a oglindit felul de a gandi lumea a taranului roman.
Prin obarsia sa taraneasca, si-a aflat radacinile adanci ale operei sale in traditiile, miturile si functia magica a artei populare romanesti.
Reprezentant al miscarii artistice moderne, Constantin Brancusi este considerat de multi ca fiind cel important sculptor ai secolului al XX-lea. Sculpturile sale se remarca prin eleganta formei si utilizarea sensibila a materialelor, combinand simplitatea artei populare romanesti cu rafinamentul avantgardei pariziene.
Brancusi a dat veacului nostru constiinta formei pure, a asigurat trecerea de la reprezentarea figurativa a realitatii, la exprimarea esentei lucrurilor si a reinnoit in mod revolutionar limbajul plastic, imbogatindu-l cu o dimensiune spirituala. Verticalitatea, orizontalitatea, greutatea, densitatea cat si importanta acordata luminii si spatiului sunt trasaturile caracteristice ale creatiei lui Brancusi. Studiile referitoare la opera lui Brancusi impartasesc, fara exceptie, o concluzie formulata in termeni lipsiti de echivoc: arta brancusiana constituie una din sursele ideilor esentiale pe care se cladeste civilizatia vizuala a secolului al XX-lea. Brancusi a scos in evidenta lumii occidentale dimensiunea sacra a realitatii.
„Am slefuit materia pentru a afla linia continua.
Si cand am constatat ca n-o pot afla,
m-am oprit; parca cineva nevazut
mi-a dat peste maini - Constantin Brancusi”
Citate din Brancusi :
Am făcut şi eu paşi pe nisipul eternităţii.
Când nu mai eşti copil, ai murit de mult.
O sculptură nu se sfârşeşte niciodată în postamentul său, ci se continuă în cer, în piedestal - şi în pământ.
Duceţi-vă la noi, în România, să vedeţi oamenii, costumele, locurile
(spaţiul românesc). Duceţi-vă să vedeţi ceea ce am putut să realizez eu,
la Târgu-Jiu!
Eu mă aflu acum foarte aproape de Dumnezeu, şi nu îmi mai trebuie decât să întind o mână spre El, ca să îl pipăi!... Îl voi aştepta pe bunul Dumnezeu în Atelierul meu...
Eu nu doresc să reprezint în sculpturile mele făpturi terestre - hamali
grei - ci fiinţe înaripate şi eliberatoare - şi, pentru aceasta, nu ar
trebui să glorificăm nicidecum munca în sine sau dificultatea efortului.
Acestea rămân cele mai nenorocite dintre lucruri şi nu sunt, în
definitiv, decât un mijloc, însă până şi Creatorul le-a împrumutat, în
drumul său.
În timpul copilăriei - am dormit în pat. În timpul adolescenţei – am
aşteptat la uşă. În timpul maturităţii - am zburat înspre ceruri...
Donald Duck
Cine dintre noi nu-l cunoaste pe faimosul ratoi Donald! Glasul spart, iute la manie, mandru, convins de valoarea, puterea, farmecul si unicitatatea sa, tandru uneori, pus in cele mai incredibile situatii, din care reuseste sa iasa cu inteligenta, chiar daca, uneori, cu pene mai putine. Donald ratoiul, care a facut sa rada generatii dupa generatii, pigmentand celebrele desene animate ale lui Walt Disney este un personaj foarte indragit.
Acest cel mai irascibil ratoi din lume a aparut in 1934, ca membru al grupului lui Mickey Mouse, deja faimos. Dar Donald n-a fost vazut la inceput in desenele animate cu Mickey, ci in “Gainusa inteleapta”, ca o faptura mizerabila, ce refuza sa acorde un ajutor. Vocea i-a fost insa de la inceput cea stiuta – in fapt, vocea unui barbat pe nume Clarence Nash, poreclit, fireste, mai tarziu, “Ducky”.
Si viata acestui Nash a fost o aventura. In 1933 lucra pentru compania Adohr, ducand laptele la domiciliul clientilor. O facea cu o sareta speciala si obisnuia sa-si amuze clientii cotcodacind si imitand felurite pasari si animale. Intr-o zi s-a hotarat sa se prezinte la studiourile Disney pentru o auditie, si recitalul sau a fost, se spune, un tur de forta. La jumatatea lui, Disney l-a oprit si, se spune, ar fi strigat: “Asta-i ratoiul nostru!” (Clarence Nash a murit in februarie 1985 la varsta de 80 de ani).
In 1934, Mickey Mouse il prezinta pe Donald care, pe o scena, recita in fata unui grup de soricei orfani, deloc sensibili la farmecul ratoiului. Furia lui Donald creste, devine apocaliptica. Dupa aproximativ un an, il intrece in popularitate chiar si pe Mickey Mouse. Curand, Donald a devenit primul personaj al desenelor Disney, in afara soricelului Mickey, cu propria sa serie de desene animate. Succesul sau a inceput sa scada dupa razboi, cand autorii filmelor i-au modificat, intr-o masura, personalitatea. In 1966 a disparut de pe ecrane, reaparand abia in 1983, intr-un film nostalgic. Dar televiziunea a contribuit pretutindeni la mentinerea succesului lui Donald ratoiul, prin programarea si reprogramarea, pentru fiecare generatie, a filmelor celebre din anii ’30.
Abonați-vă la:
Postări (Atom)