de Ion Creangă
Între ţăranii fruntaşi care au luat
parte, împreună cu boierii, cu episcopii şi cu mitropolitul ţării la Divanul
ad-hoc din Moldova, în 1857, era şi moş Ion Roată, om cinstit şi cuviincios, cum
sunt mai toţi ţăranii români de pretutindeni. Numai atâta, că moş Ion Roată,
după câte văzuse şi după câte păţise el în viaţa sa, nu prea punea temei pe
vorbele boiereşti şi avea gâdilici la limbă, adică spunea omului verde în ochi,
fie cine-a fi, când îl scormolea ceva la inimă. Aşa e ţăranul: nu prea ştie
multe. Şi moş Ion Roată, fiind ţăran, cum v-am spus, deşi se-nvrednicise a fi
acum printre boieri, nu avea ascunzători în sufletul său.
În Divanul ad-hoc din Moldova erau
boieri de toată mâna: şi mai mari, şi mai mici; şi mai bătrâni, şi mai tineri;
şi mai învăţaţi, şi mai neînvăţaţi, cum îi apucase timpul. Între aceşti din
urmă erau de-alde bătrânul Alecu Forăscu, poreclit şi Tololoiu, Grigore Cuza şi
alţi câţiva de-alde aceştia, care, ţinându-se de obiceiurile strămoşeşti, în
toate sărbătorile ascultau cu evlavie slujbă bisericească de la început până la
sfârşit, cântând şi citind la strană de-a valma cu dascălii şi preoţii
bisericii; iar la zile mari, ca să le ticnească veselia, împărţeau bucăţica de
pâine cu orfanii, cu văduvele şi cu alţi nevoiaşi, cum apucară din părinţi.
Atâta-i ajungea capul, atâta făceau şi ei pe vremea lor, Dumnezeu să-i ierte şi
să-i odihnească, unde-or fi acolo, că bună inimă mai aveau! Dar să ne întoarcem
iar la Divanul ad-hoc. Aici, ca în toate adunările de felul acestora, se făcea
vorbă multă; şi era lucru firesc să se facă, fiind în luptă timpul de faţă cu
cel trecut, pentru cea mai dreaptă cauză a neamului românesc: Unirea, sfânta
Unire!
Boierii cei mai tineri, crescuţi de
mici în străinătate, numai cu franţuzească şi nemţească, erau cârtitori asupra
trecutului şi cei mai guralivi totodată. Vorba, portul şi apucăturile
bătrâneşti nu le mai veneau la socoteală. Şi din această pricină, unii, în
aprinderea lor, numeau pe cei bătrâni: rugini învechite, işlicari, strigoi şi
câte le mai venea în minte, după cum le era şi creşterea; dă, învăţaţi nu-s?
Nu-i vorbă că şi nătângia unor bătrâni
era mare. Uneori, când se mâniau, dădeau şi ei tinerilor câte-un ibrişin pe la
nas, numindu-i: bonjurişti, duelgii, pantalonari, oameni smintiţi la minte şi
ciocoi înfumuraţi, lepădaţi de lege, stricători de limbă şi de obiceiuri. În
aşa împoncişare de idei se aflau boierii bătrâni cu tineretul din Divanul
ad-hoc al Moldovei, cu toate că şi unii şi alţii erau pentru "Unire".
Numai atâta, că bătrânii voiau "Unire" cu tocmală, iar tinerii
"Unire" fără socoteală, cum s-a şi făcut.
Toate ca toatele, dar mare luptă aveau
unii dintre boierii tineri cu cuconul Alecu Forăscu, care, una-două, îi tolocănea,
mustrându-i: ba că nu vorbesc drept româneşte, cum vorbeau părinţii lor, ci au
corchezit graiul strămoşesc, de nu-i mai înţelege nimene; ba că "umblaţi
cu şurubele, să ne trageţi butucul"; ba că "face omul cu cineva o
tovărăşie cât de mică, şi tot urmează învoială între părţi, iar nu aşa cu ochii
închişi", căci, "dacă n-ai carte, n-ai parte", scurtă socoteală;
ba că, "de când cu străinătatea, v-aţi înstrăinat şi legea, şi limba, şi
inima, şi chiar dragostea sătenilor; şi după nepăsarea şi risipa ce o facem,
zvârlind banul pe lucruri de nimica, puţin mai avem de înstrăinat, şi nu-i
departe vremea aceea, pe cât văd eu. Întrebaţi pe bieţii nemernici de săteni,
să spuie ei dacă mai cunosc cine le e stăpân. Au rămas ca nişte câini ai
nimănui, sărmanii oameni! Cine se scoală mai dimineaţă, acela e mai mare în sat
la ei, de-i horopseşte şi-i ţuhăieşte mai rău decât pe vite! Ciocoismul şi
străinii să trăiască, şi las’ pe dânşii, că ne scot ei la covrigi!" Ba că
"vai de ţara care ajunge s-o puie copiii la cale"; ba că "vorba
multă, sărăcia omului", şi, dacă li-i treaba de-aşa, facă ei ce-or şti, că
el mai bine se duce acasă, că-i plouă caii în spate şi-i stau vitele cu dinţii
la stele, din pricina slugilor, cărora puţin le pasă de munca stăpânului; şi câte
şi mai câte năzdrăvănii de-alde aceste. Las’ pe bătrâni să te descânte şi să te
judece ei, în legea lor, că nu-ţi mai trebuie alt popă… Şi iaca aşa cu de-alde
cuconul Alecu Forăscu.
Acum vine alta la rând. Într-una din
zile, cum vorbea frumos un boier dintre cei tineri, iaca şi moş Ion Roată sare
cu gura:
-
Aveţi bunătate de vorbiţi mai moldoveneşte, cucoane, să ne dumerim şi
noi; căci eu, unul, drept vă spun, că nu pricep nimica, păcatele mele!
Un oarecare boier întâmpină atunci pe
moş Ion Roată, zicându-i cu glas poruncitor şi răutăcios:
-Dar
ce nevoie mare este să înţelegi tu, mojicule? Tacă-ţi leoarba, dac-ai venit
aici; c-apoi întoarce-ne-vom noi acasă, şi helbet! nu ţi-a lua nime din spate
ce ştiu eu… Auzi obrăznicie! Tu… cu optzeci de mii de fălci de moşie, şi el un
ghiorlan c-un petic de pământ, şi uite ce gură face alăturea cu mine!
Moş Ion Roată, simţindu-se lovit până
în suflet, răspunde atunci cu glas plângător:
– Dar bine, cucoane, dacă nu v-a fost
cu plăcere să picepem şi noi câte ceva din cele ce spuneţi dumneavoastră, de ce
ne-aţi mai adus aici să vă bateţi joc de noi? Ei, cucoane, cucoane! Puternic
eşti, megieş îmi eşti, ca răzeş ce mă găsesc, şi ştiu bine că n-are să-mi fie
moale când m-oi întoarce acasă, unde mă aşteaptă nevoile. Dar să nu vă fie cu
supărare, ia, palmele aceste ţărăneşti ale noastre, străpunse de pălămidă şi
pline de bătături, cum le vedeţi, vă ţin pe d-neavoastră deatâta amar de vreme
şi vă fac să huzuriţi de bine. Şi mai mult decât atâta: orice venetic, în ţara
asta, este oploşit de dumneavoastră, şi-l priviţi cu nepăsare cum ne suge
sângele, şi tăceţi şi-l îmbrăţişaţi! Numai noi, vite de muncă, vă suntem dragi
ca sarea în ochi… Din mojici, din ghiorlani şi din dobitoci nu ne mai scoateţi!
Dumnezeu să ne ierte, şi să ne iertaţi şi dumneavoastră, cucoane, dar cu
adevărat aşa este: v-aţi deprins a lua focul totdeauna cu mâinile noastre cele
mojiceşti… şi tot noi cei horopsiţi!
– Sfânt să-ţi fie rostul, moş Ioane,
că ai vorbit din durere, răspunse atunci cuconul Alecu Forăscu; şi sunt fericit
că stai alăturea cu mine. Decât un bonjurist c-o mână de învăţătură, mai bine
un ţăran cu un car de minte!
La aceste vorbe, mulţi dintre boieri
s-au simţit atinşi; cel cu pricina… a rămas ca opărit. Iar colonelul Alexandru
Cuza a dat mâna prieteneşte cu moş Ion Roată.
În sfârşit, după multe dezbateri
furtunoase urmate în Divanul ad-hoc, s-a încuviinţat "Unirea", şi
apoi deputaţii s-au întors fiecare pe la vetrele lor.
Peste câţiva ani după aceasta, trecând
Cuza-vodă spre Bucureşti, a poposit la Agiud, unde l-a întâmpinat o mulţime de
lume, ca pe un domnitor.
Printre lumea ce se înghesuia, cu
treabă, fără treabă, iaca se zăreşte o hârtie fâlfâind pe deasupra capetelor
mulţimii, în vârful unei prăjini. Cuza-vodă, înţelegând că trebuie să fie vrun
suflet necăjit, face semn să i se deschidă calea. Şi, când colo, un ţăran
bătrân cade în genunchi dinaintea domnitorului, sărutându-i mâna, cu lacrimile
în ochi, şi dându-i o hârtie scrisă pe toate feţele.
– He, he! moş Ion Roată, prietenul şi
tovarăşul meu cel vechi din Divanul ad-hoc, lucru negândit! Ridică-te, moş
Ioane, şi spune-mi, fără sfială, ce durere ai. Ţi-a făcut cineva vrun neajuns?
Moş Ion Roată, văzând că, după atâţia
ani de zile, nu l-a uitat colonelul Alexandru Cuza şi că l-a primit cu atâta
bunătate, a început a plânge cu hohot şi a-l ruga să-i citească hârtia.
Vodă, fiind gata de plecare şi văzând
că hârtia lui moş Roată cuprinde multă polologhie, zise cu blândeţe:
– Spune, moş Ioane, din gură ce ai de spus, că mai bine am să înţeleg!
Atunci moş Roată, venindu-şi în sine,
începe a se jelui cum urmează:
– Luminarea-voastră! De când cu
păcatul cel de "ad-hoc", n-am mai avut zi bună cu megieşul meu cel
puternic, stăpânul unei moşii foarte mari, pe care-l cunoşti măria-ta. N-am gândit,
nenorocitul de mine, că dumnealui, un boier aşa de mare, putred de bogat şi cu
învăţătură, să-şi pună mintea cu unul ca mine, de la nişte vorbe nesocotite ce
le-am zis şi eu atunci, într-un necaz. Numai Dumnezeu să-i dea sănătate şi
bine, dar amarnic m-a lovit în avere şi în cinste! Crede,
măria-ta, că nici eu n-am fost aşa de sec, între cei de-o seamă cu mine. Dar,
de cum am ajuns acasă, goană şi prigoană pe capul meu, din partea boierului, în
tot felul.
Întâi şi-ntâi, a pus înadins pe
feciorii boiereşti să-mi caute pricină şi să mă aducă la sapă de lemn. Şi
aceştia, ca oameni fără judecată şi pizmaşi, făceau toate chipurile
sataniceşti, sau ei de-a dreptul, sau prin alţii, cum să dea vitişoarele mele
măcar de-un pas pe moşia boierească; ş-apoi, sub cuvânt că au făcut
stricăciune, să mi le poată ucide fără nici o cruţare! Şi astăzi împuşcă-i
porcii; mâine, vacile şi boii; poimâine, căişorii; în altă zi ie-i oile dinapoi
cu grămada şi du-le la curte. Îţi poţi închipui, măria-ta, ce urgie grozavă era
pe capul meu!
Văzând eu de la o vreme că nu mai
încetează cu jafurile, mi-am luat inima-n dinţi şi m-am dus la boier să mă
jeluiesc. Şi boierul, în loc de un cuvânt bun, m-a scuipat drept în obraz, de
faţă cu slugile sale şi cu alţi oameni ce se aflau atunci la curte, încât am
crezut că a căzut cerul pe mine de ruşine! Ba încă m-a şi ameninţat că altă
dată, de mi-a mai călca piciorul în ograda boierească, are să poruncească să mă
întindă la scară şi să mă bată cu biciul! Şi cu rânduiala asta, măria-ta, în câţiva
ani de zile m-a calicit cu desăvârşire, şi mi-a ridicat şi cinstea, care pentru
mine a fost cel mai scump lucru!
Cuza-vodă a stat neclintit şi s-a
uitat ţintă la moş Ion Roată, cât a vorbit el. Şi când a isprăvit vorba, vodă
i-a pus două fişicuri de napoleoni în mână, zicându-i cu bunătate:
– Ţine, moş Ioane, acest mic dar de la
mine, şi întâmpină-ţi nevoia, de azi pe mâine, cum te-a lumina Cel-de-sus! Iar
pe boier lasă-l în judecata lui Dumnezeu, căci "El nu bate cu
ciomagul".
Lui moş Ion Roată i se umplură din nou
ochii de lacrimi, şi, sărutând mâna lui vodă, ca semn de mulţumire, zice
oftând:
– Dar cu ruşinea ce mi-a făcut, cum
rămâne, măria-ta?
– Cu ruşinea, iaca aşa rămâne, moş
Ioane, zise Cuza-vodă, sărutându-l pe un obraz şi pe altul, în faţa mulţimii
adunate acolo. Du-te şi spune sătenilor dumitale, moş Ioane, că, pe unde te-a
scuipat boierul, te-a sărutat domnitorul ţării şi ţi-a şters ruşinea.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu