JOCURI DE MISCARE LA CLASA PREGATITOARE




Materiale: fâşii din hârtie sau material, cretă, copaci-machetă.
Formaţie de lucru: şir.
Desfăşurarea jocului:
            Copiii se deplasează prin pădure, care este sugerată cu ajutorul copacilor-machetă sau al altor materiale de care dispune invatatoarea, căntând un cântec cunoscut.
La comanda ,,Trecem puntea!”, aceasta fiind reprezentată de o porţiune de 2-3 m lungime, delimitată de două benzi din hârtie sau de linii trasate pe sol cu cretă colorată, la distanţă de 30-40 cm una de cealaltă, copiii execută mersul în echilibru.


MINGEA JUCĂUŞĂ

Materiale: mingi pentru toţi copiii, jucării suspendate.
Formaţie de lucru: linie.
Desfăşurarea jocului:
Mişcările care trebuie efectuate sunt sugerate de versurile:
            Sus, sus, sus, zboară mingea sus.
            Ursuleţul de-l ţinţeşti, pe noi toţi ne-nveseleşti.
SUS!
            La comanda SUS!, mingea este aruncată de toţi copiii aflaţi sub obiectele suspendate, în dreptul unei linii traste în prealabil de către invatatoare. După recuperarea mingilor, jocul continuă. După fiecare aruncare reuşită, copiii care nimeresc jucăria suspendată sunt apreciaţi, lăudaţi, recompensaţi.



URŞII ÎN PĂDURE

Materiale: măşti pentru ursuleţi sau ecusoane, machete de copaci sau alte obiecte care sugerează pădurea, covor, saltea de gimnastică.
            Pentru desfăşurarea jocului se recomandă următoarele versuri:

Mergem veseli prin pădure,                     - copiii execută mers cu ocolirea obstacolelor.
Tufele le ocolim.
Vrem s-ajungem la bârlogul
Ursului şi să-l privim.

Ursul ce-a stat nemişcat                           - copiii execută târâre pe genunchi şi palme.
Ne-a văzut şi s-a-nfuriat.
Iute, iute noi plecăm,
Mersul lui îl imităm.


CLOPOŢELUL

Materiale: clopoţei, câteva panglici de 4 culori sau ecusoane colorate.
Formaţie de lucru: cerc.
Desfăşurarea jocului:
            Copiii se deplasează în mers, în cerc, pe versurile:
            Clopoţelul sună, sună,
            Dinga, dinga, ding,
            Şi ne-aduce voie bună,
            Dinga, dinga, ding.
           
Clopoţelul îl primeşte
            Cine primu-aici soseşte.

            La comanda sugerată de ultimul vers, copiii aleargă spre direcţia din care se aude clopoţelul mânuit de invatatoare. Copiii se grupează în funcţie de culoarea panglicilor sau ecusoanelor colorate pe care le poartă. La reluarea jocului, invatatoarea îşi schimbă locul.



IEPURAŞUL

Materiale: căciuliţe de iepuraş.
Formaţie de lucru: cerc.
Desfăşurarea jocului:
Mişcările care urmează să fie efectuate de copii sunt sugerate prin intermediul următoarelor versuri:
            Iepuraşul urecheat
            Sare, sare speriat
                          – săritură pe loc, cu genunchii uşor îndoiţi.
           
Uite-l, iute s-a ascuns!                   – ghemuire
            De sub tufă el priveşte,
            Dacă nimeni nu-l pândeşte.
            Când să-l prindem, hop, el sare    – săritură cu deplasare înainte.
            Şi o ia din nou la vale.






CINE NE-A IEŞIT ÎN DRUM

Materiale: jucării, reprezentând animale.
Formaţie de lucru: coloană câte unul.
Desfăşurarea jocului:
            Copiii se plimbă (mers obişnuit), pe fond muzical. Traseul este stabilit de invatatoare. De-a lungul acestuia sunt aşezate, la interval de 4-5 m, jucării, de preferinţă de dimendiuni mai mari, pentru a putea fi mai uşor reperate de copii. La semnalul Stop, cine ne-a ieşit în drum?, copiii se opresc. Se recomandă asocierea comenzii cu ridicarea jucăriei întâlnite pe traseu, de către invatatoare.



CURSA BROSCUŢELOR

Materiale: machete de copaci, scăunele, mese, cercuri, măşti, jucării, obstacole mici.
Formaţie de lucru: şir.
Desfăşurarea jocului:
            Copiii sunt dispuşi pe 4 şiruri, înapoia liniei de plecare. De la linia de plecare, pe o distanţă de cca3 m, se plasează obstacole mici (cu înălţimea de la 4 cm până la 30 cm) şi, în continuarea lor, câte 3 cercuri de lemn, cu diametrul de 80-90 cm. La rostirea versurilor de către invatatoare:
            Hai, broscuţelor, porniţi!
            Peste baltă să săriţi!,
            Primii copii din fiecare şir pornesc în mers, păşind peste obstacole, apoi sar din cerc în cerc şi se întorc în alergare spre coada şirului propriu.



IEPURII LA MORCOVI

Materiale: măşti de iepuraşi, benzi din hârtie colorată, morcovi naturali, din plastic, sau confecţionaţi din carton.
Formaţie de lucru: două linii trasate faţă în faţă.
Desfăşurarea jocului:
            Linia de plecare, delimitată cu ajutorul unor benzi de hârtie colorată, cu creta sau cu scoci, reprezintă casa iepuraşilor. Aceştia trebuie să ajungă la stratul cu morcovi, situat la o depărtare de 2-3 m, prin săritură pe ambele picioare.
            La comanda ,, Iepurii la morcovi!”, copiii pornesc cu aceeaşi săritură, îndreptându-se cât mai repede spre stratul de morcovi. Odată ajunşi la destinaţie, execută sărituri libere pe loc, imitând ronţăitul morcovilor. La comanda ,, Iepurii acasă!” sau la ascultarea unui fragment din cantecul ,,Iepurasii” copiii revin la locurile de plecare, tot prin sărituri libere cu desprindere de pe ambele picioare, cu deplasare înainte.
CAUTĂ STEGULEŢUL

Materiale: un steguleţ.
Formaţie de lucru: cerc, coloană câte unul.
Desfăşurarea jocului:
            Copiii merg în formaţie de cerc, interpretând cântecul ,,Steagul nostru”. La ridicarea steagului de către invatatoare, copiii se deplasează în coloană câte unul, spre direcţia indicată. La reluarea jocului, se schimbă direcţia de deplasare.



ŞARPELE ŞI VRĂBIUŢA

Materiale: jucării mici, cuburi, machete de copaci, jucării de dimensiuni mai mari, scăunele, măsuţe.
Formaţie de lucru: şir.
Desfăşurarea jocului:
            Copiii sunt împărţiţi în două grupe, una reprezentând şerpii, cealaltă vrăbiuţele, aşezate pe două şiruri, câte unul în dreptul traseelor care urmează să fie parcurse, unul cu ocolirea obstacolelor, altul cu păşirea peste obstacole.
La comandă, şirurile pornesc, fiecare urmând traseul care a fost stabilit dinainte. În timpul deplasării, copiii imită sâsâitul şarpelui, respectiv, ciripitul vrăbiuţei. Odată ajunse la capătul traseului, echipele îşi schimbă locurile şi rolurile şi jocul continuă.










The little doll




I once had a sweet little doll, dears,
The prettiest doll in the world;
Her cheeks were so red and so white; dears,
And her hair was so charmingly curled.

But I lost my poor little doll, dears,
As I played in the heath one day;
And I cried for her more than a week, dears;
But I never could find where she lay.

I found my poor little doll, dears,
As I played in the heath one day:
Folks say she is terrible changed, dears,
For her paint is all washed away,




And her arm trodden off by the cows, dears,
And her hair not the least bit curled:
Yet for old sakes' sake she is still, dears,
The prettiest doll in the world. 

Animal talk




I think that I've got it all figured out...
what animal talk is all about.

"Moo" means excuse me, that's my
milk you're takin'.
"Oink" means quit lookin' at me
like I'm bacon.

"Nay" means no shoes, no shirt,
no ride.
"Baa" means, gee lately it's
colder outside.

"Arf" means my tail
is my very best feature.
"Meow" means I'm such
an exquisite creature.

"Quack" means this water
is turning quite icy.
"Hiss" means you look
so delicious and spicy.

"Roarrr" means I am
the king of the beasts.
"Honk" means I am
the queen of the geese.

"Grrrr" means I'll eat you
when you go for a walk.
Boy am I glad
I speak animal talk! 

POEZII DESPRE IGIENA




Apa rece 

Cu sapun ma spal 
Si cu apa rece... 
Ne-ndurat, clabucul 
Printre gene trece.
Dar, de-acolo, somnul 
Iute o sa plece!
Caci daca ma spal 
Sun vioi cat zece... 


Prietenii curateniei 

Apa. mana si sapunul 
Numai trei. doar parcam unul. 
Spala-ntai perechile
Ochii si urechile. 

Spala corpul jumatate. 
Si pe fata si pe spate. 
Bucuroasa, periuta 
Spala dintii uta. uta. 



Periuta cea glumeata 

Vesela e periuta: 
Toata ziua se da huta 
Si se joaca, si glumeste, 
Nici n-ai spune ca munceste. 

Uite-asa, mai mult in gluma, 
Zburda pana face spuma. 
Dintilor le infiripa 
Alb vesmant ce tine-o clipa. 

Ii iubeste, ii albeste 
Si pe cei mai mici ii creste. 
Si-o asculta, ca-i isteata, 
Periuta cea glumeata.  


Prietenii
de Dan Faur

Dis-de-dimineata, 
Trei prieteni ma rasfata: 
Apa, peria si sapunul. 
Mi-s prieteni toti, ca unul.

Apa-mi zice: 
Vin la mine, 
Sa te spal cum se cuvine! 
Sa te mangai pe-ndelete, 
Cu sapun si cu burete.

Joaca asta cu clabucul, 
Chiar de-mi gadila nasucul. 
Tare-mi place. 
Las' sa joace 
Ca pe-o pajiste pe fata 
Ca-i doar dis-de-dimineata.

Vine apoi si periuta, 
Dar deodata si dispare 
Unde-o fi? 
Pai se da huta 
Peste dinti, voioasa tare.  


Prosoapele noastre 

Albe si curate, 
Langa spalator 
Cateva prosoape 
Flutura usor.

JOCURI MUZICALE ÎN CLASA PREGATITOARE

                    




   Jocul  muzical  este  foarte  important  în clasa I,  având  un rol  covârşitor, întrucât  este o activitate care produce satisfacţii şi plăceri copiilor, îi atrage  şi îi interesează,  prilejuindu-le  trăiri emoţionale  din cele mai puternice.


            PODUL DE PIATRĂ

Podul  de piatră s-a dărâmat ,
A venit apa şi l-a luat.
Vom face altul pe râu în jos,
Altul mai trainic şi mai frumos.

În timpul cântecului, doi copii care stau faţă în faţă îşi ţin mâinile împreunate şi ridicate formând un pod.Ceilalţi copii trec pe sub ”pod”(format din mâinile celor doi copii) cântând.
În clipa în care ultimul cuvânt din cântecel va fi pronunţat, cei doi copii care formează podul vor lăsa mâinile în jos, prinzând copilul care trecea în acel moment pe sub podul format din braţele lor. Acel copil nu va mai trece pe sub pod, va sta în spatele unuia dintre cei doi copii şi va aştepta până când toţi ceilalţi copii vor fi prinşi şi vor face parte din zidul podului.



           URSUL  SOMNOROS

Ursul doarme,ursul doarme,
A uitat bietul de foame.
Mâncarea i-o furi uşor,
De eşti iute de picior.


Copiii formează un cerc ţinându-se de mâini.Dintre ei, se aleg doi copii : ursuleţul,(copilul va purta masca de urs), care se aşează în mijlocul cercului şi îşi păzeşte mâncarea (găleata cu cuburi) şi  lupul , care rămâne în picioare, în spatele ursuleţului , intenţionând să fure hrana. La un moment dat ursul se preface că a adormit , lupul fură mâncarea şi ieşind din cerc fuge pe marginea acestuia , iar ursul aleargă să-l prindă.



           BATISTUŢA

Am pierdut o batistuţă
Şi mă bate mama ,
Cine are să mi-o dea,
Că-l sărut o dată.
Batista-i parfumată,
Ea este la o fată,
La o fată frumoasă,
Pe care o iubesc.

Copiii sunt aşezaţi în cerc, fără a se ţine de mâna.Conducătorul de joc începe să alerge în afara cercului, prin spatele copiilor, în timp ce aceştia cântă.Va pune batistuţa în spatele unui copil, fără să-l atenţioneze, apoi continuă alergarea. Copiii nu au voie să se întoarcă, iar dacă unul dintre ei se va întoarce înainte de sfârşitul jocului, va fi eliminat primind chiar şi o pedeapsă hazlie. Cel care va primi batista va continua jocul.




           TARAFUL CHIŢ

Ne cunoaşte o lume întreagă
Noi ,suntem taraful Chiţ.
Jucăuşi şi buni de şagă,
N-avem frică de pisici.
Refren:
Chiţ,chiţ,chiţ,chiţ,
N-avem frică de pisici
Chiţ,chiţ,chiţ,chiţ,
Când nu sunt pe aici.

Cu o cobză şi-o chitară ,
C-un ţambal şi-un conrabas
Ne distrăm seară de seară
Şi cântăm aşa pe nas:
Refren:
Chiţ,chiţ,chiţ,chiţ,
N-avem frică de pisici
Chiţ,chiţ,chiţ,chiţ,
Când nu sunt pe aici.

La comanda: Pisica!, toţi copiii aleargă în cele patru colţuri ale clasei ,unde au fost marcate căsuţele şoriceilor şi se ghemuiesc unul lângă altul. La comanda :Pisica a plecat, copiii revin în mijlocul clasei şi reiau joaca. Dacă pisica reuşeşte să prindă un şoricel, înainte de a ajunge în căsuţă, schimbă rolul cu el şi continuă  jocul.


           ŢĂRANUL E PE CÂMP

Ţăranul e pe câmp,
Ţăranul e pe câmp.
Ura, drăguţa mea
Ţăranul e pe câmp.

El are o nevastă,
El are o nevastă.
Ura, drăguţa mea
El are o nevastă.

Nevasta un copil ,
Nevasta un copil.
Ura, drăguţa mea
Nevasta un copil.

Copilul, o dădacă,
Copilul, o dădacă.
Ura,drăguţa mea
Copilul o dădacă.

Dădaca un pisoi,
Dădaca un pisoi.
Ura, drăguţa mea
Dădaca un pisoi.

Pisoiul prinde şoareci,
Pisoiul prinde şoareci.
Ura, drăguţa mea
Pisoiul prinde şoareci.

Şi şoarecii la brânză
Şi şoarecii la brânză.
Ura, drăguţa mea
Şi şoarecii la brânză.

Şi brânza  la butoi
Şi brânza la butoi.
Ura, drăguţa mea
Şi brânza la butoi.

Butoiul la gunoi,
Butoiul la gunoi.
Ura, drăguţa mea
Butoiul la gunoi.

Ţăranul să-şi aleagă,
Ţăranul să-şi aleagă.
Ura,drăguţa mea
Ţăranul să-şi aleagă.

Jocul începe cu un copil care va alege un partener din grupul celorlalţi copii, ca având rolul nevestei la sfârşitul primei strofe, acest partener alege la rândul său un copil cu rolul din următoarea strofă cântată şi tot aşa până la sfârşitul cântecului. Se va forma un şir de copii care se ţin de mijloc unul pe altul gen trenuleţ imaginar, cântând şi dansând în formă de cerc.



                 ÎNFLORESC GRĂDINILE

Înfloresc grădinile,
Ceru-i ca oglinda,
Prin livezi, albinele,
Şi-au pornit colinda.
Cântă ciocârliile ,
Imn de veselie,
Fluturii cu miile,
Joacă pe câmpie.
Joacă fete şi băieţi
Hora-n bătătură,
Ah, de ce n-am zece vieţi,
Să te cânt,natură!

Copiii formează un cerc simbolizând o grădină înflorită.În interiorul cercului se aşează 5-6 copii ce reprezintă diferite flori. Se mai stabilesc câţiva copii-albine, şi câţiva copii-fluturi, care stau în afara grădinii.Jocul începe cu intonarea melodiei de către copiii din cerc şi de către copiii-flori.La versurile”Prin livezi albinele”, aceştia ocolesc grădina (cercul) şi intră în ea, oprindu-se la câte o floare. La versul „Fluturii cu miile”,fluturii înconjoară în zbor grădina sau intră în cerc, unde îşi continuă zborul.Când melodia ajunge la versurile „Joacă fete şi băieţi”, copiii din cerc încep să joace o horă. Jocul se reia, mereu cu alţi copii în rolurile de flori, albine şi fluturi.


             DESCHIDE URECHEA BINE

Deschide urechea bine,
Să vedem  ghiceşti, ori ba?
Cine te-a strigat pe tine?
Hai, ghiceşte nu mai sta!

Un copil este ales să stea cu ochii închişi (sau legat cu o eşarfă), iar ceilalţi cântă. Unul dintre copii, îl va striga pe nume pe copilul care a stat cu ochii închişi , acesta trebuind să ghicească cine l-a strigat.Pentru amuzament, copiii îşi pot schimba vocea, iar cei care nu recunosc vocea, vor primi porunci hazlii.

              CASTELUL

A fost odata un castel,
Uite-aşa.
Cu mii de turnuleţe-n el
Uite-aşa.   Bis
Castelul  avea un geam mic,
Uite-aşa. 
Prin care privea un pitic,
Uite-aşa.  Bis
Piticul nostru se juca
Uite-aşa.
Şi  o pitică-l imita
Uite-aşa .  Bis
Veniţi cu toţii  pe la noi,
Uite-aşa.
Veniţi să vă jucaţi  şi voi.
Uite-aşa.  Bis

La versurile „Uite-aşa”, copiii vor fi cât se poate de expresivi, în funcţie de versurile cântecului.




          CÂNTEC  CU  MIŞCARE

Luaţi seama bine,
În picioare, drepţi!
Ochii toţi la mine!
Mâinile la piepţi!
1,2,3; 1,2,3; 1,2,3.
Aşa, copii!

Luaţi seama bine
După cum v-am spus,
Ochii toţi la mine!
Braţele în sus!
1,2,3; 1,2,3; 1,2,3.
Aşa, copii!

Luaţi seama bine
Cum am învăţat,
Ochii toţi la mine!
Braţele în lat!
1,2,3; 1,2,3; 1,2,3.
Aşa, copii!

Copiii sunt grupaţi în patru echipe, aşezate în şir. Copiii cântă şi execută mişcările cerute de versuri.


                  COPILUL NEASTÂMPĂRAT

S-a suit  copilu-n pom
Sus,sus,sus
Şi pe-o cracă  mi s-a pus
Sus,sus,sus.

Îi părea grozav de bine şi striga:
Cine e mai sus ca mine?
Şi râdea.

Atunci craca se  rupea.
Trosc, trosc, trosc!
Şi copilul jos cădea:
Buf, buf, buf!

A căzut din deal  în vale .
Uite-aşa,
Ştiu că n-a căzut pe moale,
Că plângea.

Copiii merg în cerc, unul după altul, cântând şi executând mişcările. Acestea sunt: 
           sus- copiii vor merge pe vârfuri, cu mâinile deasupra capului;
           râdea- vor bate din palme;
           trosc- vor tropăi;
           buf- se vor ghemui;
           uite-aşa- vor imita cu mâinile morişca;
           plângea- se vor preface că plâng.


              FAMILIA MEA

 Acesta e tata bun şi serios( degetul mare)
Aceasta e mama exemplu frumos ( arătătorul)
Fratele cel mare merge la şcoală( mijlociul)
Sora cea mare  cu păpuşa-n poală( inelarul)
Sora cea mică la mama aleargă (degetul mic)
Aceasta formează familia întreagă ( se înconjoară cu mâna opusă toate degetele împreunate)
Se prinde şi se răsuceşte, pe rând, fiecare deget, cu trei  degete de la mâna cealaltă.


         SĂ NE JUCĂM CU DEGEŢELELE

Hai să arătăm  degetul cel mic
Şi cu el să ne jucăm un pic!
Hai să arătăm care-i inelar;
Să-i aducem un inel în dar.
Hai sa-i arătăm care-i mijlociu
Să vedem cât este de zglobiu.
Hai să arătăm şi arătătorul
Şi să îl rotim cu binişorul.
Hai să arătăm degetul cel mare
Şi să-l facem semn de întrebare.
Hai să arătăm palmele curate
Şi uşor să le lovim
Până nu le obosim.

Se execută mişcări cât mai expresive ale degetelor, jocul se poate desfăşura  pe roluri, alegându-se câte un copil pentru fiecare dintre cele  zece degete. Cel care  va face greşeli va indeplini câte o poruncă amuzantă.


         UN ELEFANT

Un elefant, se legăna,
Pe o pânză de păianjen,
Şi fiindcă ea nu se rupea,
A mai chemat un elefant.
Doi  elefanti se legănau
Pe o pânză de păianjen
Şi fiindcă ea nu se rupea ,
Au mai un elefant.
Trei elefanţi se legănau
Pe o pânză de păianjen
Şi fiindcă ea nu se rupea,
Au mai chemat un elefant.
Patru  elefanţi se legănau
Pe o pânză de păianjen,
Şi fiindcă ea nu se rupea
Au mai chemat un elefant.
Cinci elefanţi se legănau
Pe o pânză de păianjen,
Şi fiindcă ea nu se rupea,
Au mai chemat un elefant.
Şase  elefanţi se legănau
Pe o pânză de păianjen
Şi fiindcă ea nu se rupea,
Au mai chemat un elefant.
Şapte elefanţi se legănau
Pe o pânză de păianjen
Şi fiindcă ea nu se rupea,
Au mai chemat un elefant.
Opt  elefanţi se legănau
Pe o pânză de păianjen
Şi fiindcă ea nu se rupea,
Au mai chemat un elefant.
Nouă elefanţi se legănau
Pe o pânză de păianjen
Şi fiindcă ea nu se rupea,
Au mai chemat un elefant.
Zece elefanţi se legănau
Pe o pânză de păianjen
Şi pentru că pânza s-a rupt
Toţi elefanţii au căzut!!!
Buff!

Copiii fac un cerc iar unul stă în mijloc şi se învârte  destul de încet, în timp ce copiii cântă :”Un elefant se legăna pe o pânză de păianjen/ Şi fiindcă ea nu se rupea / A mai chemat un elefant/ şi copilul alege alt copil, acesta din urmă prinzându-l  de mijloc pe primul  etc. Şi tot aşa pâna la zece elefanţi, moment în care toţi elefanţii vor cădea!








Bibliografie:
Jocuri pentru preşcolari, Editura Aramis, Bucureşti, 1998;


INVĂȚAND LITERA " B "



Dupa A, in alfabet
Vine B cu pas incet.
Parca ar fi greier bortos
Nici urat, dar nici frumos.


Cu B incepe cuvantul ban,
Broscuta, barza si borcan,
Buburuza si bondar
Hai cu B-ul in insectar.







LITERA " B "


Berzele-au făcut cuibar
Cât o roată de la car,
Colo sus, lângă un nor,
La poarta bunicilor,


Între ramuri şi frunziş,
Cerul li-i acoperiş

Şi de-alaltăieri, din zori,
Berzele au puişori.


Îi întreabă:


- Vreţi halva?
Iar ei dau din cap că „da”!










POVESTEA LITEREI " B "


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...