Cenusareasa este cunoscuta în China ca Yeh-Shen (sau Yeh-hsien), in Egipt ca Rhodopis, Angkat în Cambodgia, Adelita si Domitila in Mexic, in Franta Cendrillon, Cenerentola in Italia, in Spania Cenicienta sau Venta fochs, in Germania Aschenbrodel sau Aschenputtel, Pepeliuga, Pipelcuţa sau Cernuska la slavi, Cenusareasa sau Cenusotca la romani.
Povestea are in centru o eroina persecutata de familie dupa moartea mamei sale. Tatal ei este fie absent, fie o neglijeaza, în functie de versiune. Eroina are un tutore magic care o ajuta sa triumfe asupra raului si o ajuta sa se casatoreasca cu cineva bogat. Tutorele este uneori un reprezentant al mamei. Cele mai multe dintre povesti includ o epifanie provocata de un articol de îmbracaminte (de obicei, un pantof), care face ca eroina sa fie recunoscuta pentru adevarata ei valoare.
Cenusareasa, in ciuda popularitatii ei, a dezvoltat de-a lungul timpului o reputatie de fata neajutorata pana cand intervine magia sa o salveze. Dar aceasta este Cenusareasa care apare mai târziu in secolul XX. Cenusareasa din vechime, în multe din formele ei originale, nu a fost asa. Era independenta, devotata familiei si stramosilor si dispusa sa lupte pentru viitorul sau.
Prima Cenusareasa se numea "Yeh-Shen'' si a aparut in jurul anului 860 in China. Crescuta de mama vitrega si-a gasit fericirea observand si avand grija de un peste cu care vorbeste. Pestele o imbraca si ajunge la festival, unde nu trebuie sa se descopere identitatea sa, dar isi uita pantoful. Un print il gaseste si se va casatori cu ea.
Potrivit lui Herodot, Rhodopis era o sclava, hetaira, un fel de curtezana respectata. Un om bogat pe nume Charaxus, fratele poetei Sappho, s-a indragostit de ea si i-a cumparat libertatea.
Istoricul grec Strabo scrie despre Cenusareasa egipteana. În povestea lui Rhodopis traieste în Naucratis, Egipt. Într-o zi, un soim coboara în si ii fura o sandala care este dusa in Memphis si cade în poala Faraonului Egiptului. Acesta este uimit de frumusetea sandalei si trimite oameni in tara sa o gaseasca pe cea careia i se potriveste sandala. O gasesc in orasul Naucratis si este adusa la faraon care se casatoreste cu ea.
Ii datoram versiunea cea mai cunoscuta lui Charles Perrault care publica in 1697 Cendrillion, ou la petite pantoufle de verre in Histoires ou contes du temps passé.
Influenta lui Perrault asupra popularitatii povestii este uriasa. Zana care este nasa, pantoful de sticla, dovleacul transformat in caleasca de bal au inspirat multe filme, piese de teatru sau cantece. Finalul este unul fericit. Surorile îsi cer iertare. Cenusareasa se casatoreste cu printul. Versiunea clasica Disney seamana cu aceasta poveste. Cea mai regretabila influenta este pasivitatea Cenusaresei. Este recompensata pentru ca este obedienta, buna si rabdatoare, asteapta, adesea in lacrimi, sa fie salvata. Face foarte putine sa se salveze.
In 1812 Fratii Grimm publica povestile lor Kinde und Hausmarchen, care includ o versiune cunoscuta a Cenusaresei.
In versiunea Fratilor Grimm eroina este ajutata de un copac magic care creste pe mormântul mamei sale. Surorile îsi taie una calcâiul cealalta din degete pentru a putea incerca pantoful, iar pasarile din copac le dau de gol. Tot pasarile, în final, le scot ochii surorilor. Pedeapsa este orbirea. Cenusareasa se casatoreste cu printul, dar povestea are accente mai intunecate.
Jane Yolen, autoare de carti pentru copii, critica varianta clasica produsa de Disney pe care o numeste un dezastru. Eroina este impietrita de frica cand surorile ii strica rochia de bal, care nici macar nu a fost facuta de ea, ci de soareci si pasari. Ii raspunde mamei vitrege doar plangandu-se. Este o eroina patetica, nu poate face nimic sa se salveze, desi este avertizata de prietenii ei soareci.
Mai mult despre istoria Cenusaresei aici si aici.
Povestea are in centru o eroina persecutata de familie dupa moartea mamei sale. Tatal ei este fie absent, fie o neglijeaza, în functie de versiune. Eroina are un tutore magic care o ajuta sa triumfe asupra raului si o ajuta sa se casatoreasca cu cineva bogat. Tutorele este uneori un reprezentant al mamei. Cele mai multe dintre povesti includ o epifanie provocata de un articol de îmbracaminte (de obicei, un pantof), care face ca eroina sa fie recunoscuta pentru adevarata ei valoare.
Cenusareasa, in ciuda popularitatii ei, a dezvoltat de-a lungul timpului o reputatie de fata neajutorata pana cand intervine magia sa o salveze. Dar aceasta este Cenusareasa care apare mai târziu in secolul XX. Cenusareasa din vechime, în multe din formele ei originale, nu a fost asa. Era independenta, devotata familiei si stramosilor si dispusa sa lupte pentru viitorul sau.
Prima Cenusareasa se numea "Yeh-Shen'' si a aparut in jurul anului 860 in China. Crescuta de mama vitrega si-a gasit fericirea observand si avand grija de un peste cu care vorbeste. Pestele o imbraca si ajunge la festival, unde nu trebuie sa se descopere identitatea sa, dar isi uita pantoful. Un print il gaseste si se va casatori cu ea.
Potrivit lui Herodot, Rhodopis era o sclava, hetaira, un fel de curtezana respectata. Un om bogat pe nume Charaxus, fratele poetei Sappho, s-a indragostit de ea si i-a cumparat libertatea.
Istoricul grec Strabo scrie despre Cenusareasa egipteana. În povestea lui Rhodopis traieste în Naucratis, Egipt. Într-o zi, un soim coboara în si ii fura o sandala care este dusa in Memphis si cade în poala Faraonului Egiptului. Acesta este uimit de frumusetea sandalei si trimite oameni in tara sa o gaseasca pe cea careia i se potriveste sandala. O gasesc in orasul Naucratis si este adusa la faraon care se casatoreste cu ea.
Ii datoram versiunea cea mai cunoscuta lui Charles Perrault care publica in 1697 Cendrillion, ou la petite pantoufle de verre in Histoires ou contes du temps passé.
Influenta lui Perrault asupra popularitatii povestii este uriasa. Zana care este nasa, pantoful de sticla, dovleacul transformat in caleasca de bal au inspirat multe filme, piese de teatru sau cantece. Finalul este unul fericit. Surorile îsi cer iertare. Cenusareasa se casatoreste cu printul. Versiunea clasica Disney seamana cu aceasta poveste. Cea mai regretabila influenta este pasivitatea Cenusaresei. Este recompensata pentru ca este obedienta, buna si rabdatoare, asteapta, adesea in lacrimi, sa fie salvata. Face foarte putine sa se salveze.
In 1812 Fratii Grimm publica povestile lor Kinde und Hausmarchen, care includ o versiune cunoscuta a Cenusaresei.
In versiunea Fratilor Grimm eroina este ajutata de un copac magic care creste pe mormântul mamei sale. Surorile îsi taie una calcâiul cealalta din degete pentru a putea incerca pantoful, iar pasarile din copac le dau de gol. Tot pasarile, în final, le scot ochii surorilor. Pedeapsa este orbirea. Cenusareasa se casatoreste cu printul, dar povestea are accente mai intunecate.
Jane Yolen, autoare de carti pentru copii, critica varianta clasica produsa de Disney pe care o numeste un dezastru. Eroina este impietrita de frica cand surorile ii strica rochia de bal, care nici macar nu a fost facuta de ea, ci de soareci si pasari. Ii raspunde mamei vitrege doar plangandu-se. Este o eroina patetica, nu poate face nimic sa se salveze, desi este avertizata de prietenii ei soareci.
Mai mult despre istoria Cenusaresei aici si aici.