Încă de când primul automobil a ieşit pe stradă în 1886, lumea s-a îndrăgostit de maşini. Acum, cu mai mult de 1 miliard de automobile în circulaţie, este greu să mai putem scăpa de poluare, zgomot sau pericolul accidentelor.
Conform datelor OMS, miliarde de oameni care trăiesc în oraşe sunt expuşi particulelor periculoase din gazele de eşapament, poluarea aerului fiind responsabilă de mai mult de 3 milioane de decese anual. Mai mult, studiile arată că în ţările în care locuitorii obişnuiesc să se plimbe mult pe jos şi/sau cu bicicleta, ponderea obezilor în totalul populaţiei este mult mai mică, în comparatie cu cele în care dependenţa de maşină este mare.
Inţiative locale de a renunţa pentru o zi la maşină au existat încă din 1973, în timpul crizei petrolului, dar abia din 1994, Ziua fără Maşini a devenit o provocare pentru mai multe oraşe europene.
Atunci, pentru şoferi au fost fixate mai multe reguli: să se pregătească atent pentru a petrece o zi fără maşină, să observe cu atenţie tot ce se petrece în jurul lor în această zi şi apoi să povestească despre lecţiile acestei experienţe de viaţă. Exerciţiul considera că şoferii ar fi "dependenţi" de maşină şi că aveau nevoie să fie "trataţi", iar presupusul "tratament" însemna scoaterea şoferilor din maşinile lor, într-un mod tolerabil într-o democraţie şi pentru un timp suficient de lung pentru a demonstra cum ar trebui să arate transportul urban, în lipsa maşinilor.
În 1997, Marea Britanie a organizat prima campanie naţională de sprijin a Zilei fără Maşini, după un an au urmat Islanda şi Franţa, iar în anul 2000, Comisia European a lansat inţiativa În oraş fără maşina mea, extinsă în acelaşi an la o întreagă Săptămână a Mobilităţii.
Din anul 2000, iniţiativa a devenit globală şi oraşe mari ale lumii, ca Bogotá - unde evenimentul s-a instituţionalizat după un referendum, sau Jakarta, şi-au închis circulaţiei auto bulevardele din centru, învadate în această zi de pietoni şi biciclişti. Locuitorii capitalei Indoneziei au fost atât de încântaţi, încât din anul 2015, în Jakarta fiecare duminică este o Zi fără Maşini.
Sursa ; aici
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu