“În făurirea omului
este important mai întâi nu a-l instrui, ceea ce este ceva zadarnic dacă ajunge
doar o carte care merge; este nevoie să fie crescut, educat, pentru a-l duce la
înălţimea unde nu mai sunt lucruri, ci chipurile născute din modul divin care
leagă lucrurile. Căci nu este nimic de aşteptat de la lucruri dacă nu răsună
unele în altele aceasta fiind singura muzică pentru inimă” (Antoine de
Saint-Exupery - “Citadela”)
Şi pentru a “făuri” astăzi, în şcoală, oameni şi nu doar “cărţi mergătoare”,
este necesar să trecem dincolo de zădărnicia timpului prezent care-l aşează pe
“a avea” înaintea lui “a fi” cu mult prea mare uşurinţă. Acesta este însă rolul
educaţiei, al unei educaţii în care arta (oricare artă) îşi găseşte locul
cuvenit. Printre ele, una este specială: MUZICA. De ce este muzica specială?
Fiindcă, în sfera frumosului artistic, ea şi-a câştigat, printr-o istorie
seculară, dreptul de a figura în educaţia copiilor. Heinrich Heine
spunea:”Muzica este cea care, printre arte, are ultimul cuvânt”, iar Ludwig van
Beethoven trecea graniţa afirmând: “Cine pătrunde sensul muzicii va scăpa de
ticăloşia în care se târăsc ceilalţi oameni. Muzica trebuie să fie scânteia ce
aprinde focul în spiritul omenesc”
Ca artă care
se desfăşoară în timp muzica pare că are un caracter paradoxal: orice
creaţie muzicală cântată se pierde iremediabil în veşnicie şi aproape nicăieri
nu rămâne urma ei. Undeva se regăseşte însă acel farmec inefabil pentru
că muzica acoperă prin puterea şi vraja ei acel spaţiu nedefinit al
afectivităţii, declanşând resorturi interioare puţin sau deloc cunoscute.
In acest sens a fost gandita noua disciplina scolara din planul de invatamant
introdusa, deocamdata, doar la clasele pregatitoare si la clasele I: “Muzica si
miscare”. Aceasta disciplina are un caracter de noutate în raport cu
disciplinele studiate până în prezent în învăţământul primar, încadrându-se în
categoria disciplinelor abordate integrat.
Aflata la
granita a doua arii curriculare, Educatie fizica, sport si sanatate si Arte,
disciplina “Muzica si miscare” porneste de la adevarul ca la auzul muzicii,
manifestarea spontana si naturala a copilului este miscarea. Asocierea muzicii
si a miscarii stimuleaza manifestarea expresiva a elevului, reduce diferenta
contraproductiva intre scoala si viata, pune bazele invatarii conceptelor
muzicale la nivel elementar intr-o maniera intuitiva, accesibila.
Ce invata copiii la disciplina Muzica si
miscare?
Copiii
invata sa cante si sa recunoasca stiluri muzicale, sa danseze in ritm cu
muzica, sa invete cantece educative si asocieze miscarea cu sunetele. Prin
activitatea desfasurata in cadrul acestor cursuri, copiii vor invata:
·
sa cante si sa recunoasca elemente ale limbajului muzical (sunetele,
ritmuri)
·
sa interpreteze melodii (cantece pentru copii) si sa isi exprime
creativitatea
·
sa se manifeste in ritm cu muzica si sa isi dezvolte aptitudini legate
de miscare .
Care este rolul muzicii si a miscarii in viata
copiilor?
Prin muzica, fie
ca e vorba de voce sau sunete emise de instrumente muzicale, copiii invata sa
gandeasca pozitiv, sa se exprime creativ sau chiar sa isi descopere talentul
nativ.
Activitatile din
cadrul orelor de muzica si miscare vor consta in pasi pe ritm de muzica, batai
din palme, miscari ale corpului sau mainilor in ton cu suntele sau cantecele
propuse, recunoasterea instrumentelor muzicale. Prin folosirea lectiilor
specifice se urmareste dezvoltarea creativitatii, spontaneitatii si
identificarea talentului innascut.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu