MUZICA SI MISCARE





 “În făurirea omului este important mai întâi nu a-l instrui, ceea ce este ceva zadarnic dacă ajunge doar o carte care merge; este nevoie să fie crescut, educat, pentru a-l duce la înălţimea unde nu mai sunt lucruri, ci chipurile născute din modul divin care leagă lucrurile. Căci nu este nimic de aşteptat de la lucruri dacă nu răsună unele în altele aceasta fiind singura muzică pentru inimă” (Antoine de Saint-Exupery -  “Citadela”)

          

    Şi pentru a “făuri” astăzi, în şcoală, oameni şi nu doar “cărţi mergătoare”, este necesar să trecem dincolo de zădărnicia timpului prezent care-l aşează pe “a avea” înaintea lui “a fi” cu mult prea mare uşurinţă. Acesta este însă rolul educaţiei, al unei educaţii în care arta (oricare artă) îşi găseşte locul cuvenit. Printre ele, una este specială: MUZICA. De ce este muzica specială? Fiindcă, în sfera frumosului artistic, ea şi-a câştigat, printr-o istorie seculară, dreptul de a figura în educaţia copiilor. Heinrich Heine spunea:”Muzica este cea care, printre arte, are ultimul cuvânt”, iar Ludwig van Beethoven trecea graniţa afirmând: “Cine pătrunde sensul muzicii va scăpa de ticăloşia în care se târăsc ceilalţi oameni. Muzica trebuie să fie scânteia ce aprinde focul în spiritul omenesc”
           Ca artă care se desfăşoară în timp muzica pare că are  un caracter paradoxal: orice creaţie muzicală cântată se pierde iremediabil în veşnicie şi aproape nicăieri nu rămâne urma ei. Undeva se regăseşte însă acel farmec inefabil pentru că   muzica acoperă prin puterea şi vraja ei acel spaţiu nedefinit al afectivităţii, declanşând resorturi interioare puţin sau deloc cunoscute.
                In acest sens a fost gandita noua disciplina scolara din planul de invatamant introdusa, deocamdata, doar la clasele pregatitoare si la clasele I: “Muzica si miscare”. Aceasta disciplina are un caracter de noutate în raport cu disciplinele studiate până în prezent în învăţământul primar, încadrându-se în categoria disciplinelor abordate integrat.
Aflata la granita a doua arii curriculare, Educatie fizica, sport si sanatate si Arte, disciplina “Muzica si miscare” porneste de la adevarul ca la auzul muzicii, manifestarea spontana si naturala a copilului este miscarea. Asocierea muzicii si a miscarii stimuleaza manifestarea expresiva a elevului, reduce diferenta contraproductiva intre scoala si viata, pune bazele invatarii conceptelor muzicale la nivel elementar intr-o maniera intuitiva, accesibila.

Ce  invata copiii la disciplina Muzica si miscare?

Copiii  invata sa cante si sa recunoasca stiluri muzicale, sa danseze in ritm cu muzica, sa invete cantece educative si asocieze miscarea cu sunetele. Prin activitatea desfasurata in cadrul acestor cursuri, copiii vor invata:
·         sa cante si sa recunoasca elemente ale limbajului muzical (sunetele, ritmuri)
·         sa interpreteze melodii (cantece pentru copii) si sa isi exprime creativitatea
·         sa se manifeste in ritm cu muzica si sa isi dezvolte aptitudini legate de miscare .



Care este rolul muzicii si a miscarii in viata copiilor?

Prin muzica, fie ca e vorba de voce sau sunete emise de instrumente muzicale, copiii invata sa gandeasca pozitiv, sa se exprime creativ sau chiar sa isi descopere talentul nativ.
Activitatile din cadrul orelor de muzica si miscare vor consta in pasi pe ritm de muzica, batai din palme, miscari ale corpului sau mainilor in ton cu suntele sau cantecele propuse, recunoasterea instrumentelor muzicale. Prin folosirea lectiilor specifice se urmareste dezvoltarea creativitatii, spontaneitatii si identificarea talentului innascut.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...