Materiale: fâşii din hârtie sau material, cretă, copaci-machetă.
Formaţie de lucru: şir.
Desfăşurarea jocului:
Copiii se
deplasează prin pădure, care este sugerată cu ajutorul copacilor-machetă sau al
altor materiale de care dispune invatatoarea, căntând un cântec cunoscut. La comanda ,,Trecem puntea!”, aceasta fiind reprezentată de o
porţiune de 2-3 m
lungime, delimitată de două benzi din hârtie sau de linii trasate pe sol cu
cretă colorată, la distanţă de 30-40
cm una de cealaltă, copiii execută mersul în echilibru.
MINGEA JUCĂUŞĂ
Materiale: mingi pentru toţi copiii, jucării suspendate.
Formaţie de lucru: linie.
Desfăşurarea jocului:
Mişcările care trebuie efectuate sunt sugerate de versurile:
Sus, sus,
sus, zboară mingea sus.
Ursuleţul
de-l ţinţeşti, pe noi toţi ne-nveseleşti. SUS!
La comanda
SUS!, mingea este aruncată de toţi copiii aflaţi sub obiectele suspendate, în
dreptul unei linii traste în prealabil de către invatatoare. După recuperarea
mingilor, jocul continuă. După fiecare aruncare reuşită, copiii care nimeresc
jucăria suspendată sunt apreciaţi, lăudaţi, recompensaţi.
URŞII ÎN
PĂDURE
Materiale: măşti pentru ursuleţi sau ecusoane, machete de copaci
sau alte obiecte care sugerează pădurea, covor, saltea de gimnastică.
Pentru
desfăşurarea jocului se recomandă următoarele versuri:
Mergem veseli prin pădure,
- copiii execută mers cu ocolirea obstacolelor.
Tufele le ocolim.
Vrem s-ajungem la bârlogul
Ursului şi să-l privim.
Ursul ce-a stat nemişcat
- copiii execută târâre pe
genunchi şi palme.
Ne-a văzut şi s-a-nfuriat.
Iute, iute noi plecăm,
Mersul lui îl imităm.
CLOPOŢELUL
Materiale: clopoţei, câteva panglici de 4 culori sau ecusoane
colorate.
Formaţie de lucru: cerc.
Desfăşurarea jocului:
Copiii se
deplasează în mers, în cerc, pe versurile:
Clopoţelul sună, sună,
Dinga,
dinga, ding,
Şi ne-aduce
voie bună,
Dinga,
dinga, ding.
Clopoţelul îl primeşte
Cine
primu-aici soseşte.
La comanda
sugerată de ultimul vers, copiii aleargă spre direcţia din care se aude
clopoţelul mânuit de invatatoare. Copiii se grupează în funcţie de culoarea
panglicilor sau ecusoanelor colorate pe care le poartă. La reluarea jocului,
invatatoarea îşi schimbă locul.
IEPURAŞUL
Materiale: căciuliţe de iepuraş.
Formaţie de lucru: cerc.
Desfăşurarea jocului:
Mişcările care urmează să fie efectuate de copii sunt sugerate prin intermediul
următoarelor versuri:
Iepuraşul
urecheat
Sare, sare
speriat –
săritură pe loc, cu genunchii uşor îndoiţi.
Uite-l, iute s-a ascuns!
– ghemuire
De sub
tufă el priveşte,
Dacă nimeni
nu-l pândeşte.
Când
să-l prindem, hop, el sare – săritură cu deplasare
înainte.
Şi o ia
din nou la vale.
CINE NE-A IEŞIT ÎN DRUM
Materiale: jucării, reprezentând animale.
Formaţie de lucru: coloană câte unul.
Desfăşurarea jocului:
Copiii se plimbă (mers obişnuit), pe fond muzical. Traseul este stabilit de
invatatoare. De-a lungul acestuia sunt aşezate, la interval de 4-5 m, jucării, de preferinţă de
dimendiuni mai mari, pentru a putea fi mai uşor reperate de copii. La semnalul
Stop, cine ne-a ieşit în drum?, copiii se opresc. Se recomandă asocierea
comenzii cu ridicarea jucăriei întâlnite pe traseu, de către invatatoare.
CURSA BROSCUŢELOR
Materiale: machete de copaci, scăunele, mese, cercuri, măşti,
jucării, obstacole mici.
Formaţie de lucru: şir.
Desfăşurarea jocului:
Copiii sunt dispuşi pe 4 şiruri, înapoia liniei de plecare. De la linia de
plecare, pe o distanţă de cca3 m, se plasează obstacole mici (cu înălţimea de
la 4 cm
până la 30 cm)
şi, în continuarea lor, câte 3 cercuri de lemn, cu diametrul de 80-90 cm. La rostirea versurilor
de către invatatoare:
Hai, broscuţelor,
porniţi!
Peste baltă
să săriţi!,
Primii
copii din fiecare şir pornesc în mers, păşind peste obstacole, apoi sar din
cerc în cerc şi se întorc în alergare spre coada şirului propriu.
IEPURII LA
MORCOVI
Materiale: măşti de iepuraşi, benzi din hârtie colorată, morcovi
naturali, din plastic, sau confecţionaţi din carton.
Formaţie de lucru: două linii trasate faţă în faţă.
Desfăşurarea jocului:
Linia de
plecare, delimitată cu ajutorul unor benzi de hârtie colorată, cu creta sau cu
scoci, reprezintă casa iepuraşilor. Aceştia trebuie să ajungă la stratul cu
morcovi, situat la o depărtare de 2-3
m, prin săritură pe ambele picioare.
La comanda
,, Iepurii la morcovi!”, copiii pornesc cu aceeaşi săritură, îndreptându-se cât
mai repede spre stratul de morcovi. Odată ajunşi la destinaţie, execută
sărituri libere pe loc, imitând ronţăitul morcovilor. La comanda ,, Iepurii
acasă!” sau la ascultarea unui fragment din cantecul ,,Iepurasii” copiii revin
la locurile de plecare, tot prin sărituri libere cu desprindere de pe ambele
picioare, cu deplasare înainte.
CAUTĂ
STEGULEŢUL
Materiale: un steguleţ.
Formaţie de lucru: cerc, coloană câte unul.
Desfăşurarea jocului:
Copiii merg
în formaţie de cerc, interpretând cântecul ,,Steagul nostru”. La ridicarea
steagului de către invatatoare, copiii se deplasează în coloană câte unul, spre
direcţia indicată. La reluarea jocului, se schimbă direcţia de deplasare.
ŞARPELE ŞI
VRĂBIUŢA
Materiale: jucării mici, cuburi, machete de copaci, jucării de
dimensiuni mai mari, scăunele, măsuţe.
Formaţie de lucru: şir.
Desfăşurarea jocului:
Copiii sunt
împărţiţi în două grupe, una reprezentând şerpii, cealaltă vrăbiuţele, aşezate
pe două şiruri, câte unul în dreptul traseelor care urmează să fie parcurse,
unul cu ocolirea obstacolelor, altul cu păşirea peste obstacole.
La comandă, şirurile pornesc, fiecare urmând traseul care a fost stabilit
dinainte. În timpul deplasării, copiii imită sâsâitul şarpelui, respectiv,
ciripitul vrăbiuţei. Odată ajunse la capătul traseului, echipele îşi schimbă
locurile şi rolurile şi jocul continuă.