[FOTO ] Pământul sau Terra – planeta noastră









Universul sau Cosmosul este alcătuit din:
-          Pământ
-          Soare
-          Planete
      -     Stele







Planetele: - Mercur
                  - Venus
                  - Pământ
                  - Marte
                  - Jupiter
                  - Saturn
                  - Uranus
                  - Neptun
                  - Pluto

















Sistemul solar este alcătuit din:
       - planete
       - sateliţii planetelor, care se rotesc în jurul Soarelui;
       - corpuri cereşti




Terra are un singur satelit natural: Luna.


Terra- planeta albastră:
      - este a treia planetă de la Soare şi a cincea ca mărime;
      - are formă sferică, uşor turtită la cei doi poli;
      - este împărţită în două emisfere (nordică şi sudică) de o linie imaginară: Ecuatorul;
      - este acoperită de apă pe trei sferturi din suprafaţa ei (oceanul planetar)
      – văzută din spaţiu pare albastră și o treime este uscat (continente);
      - se roteşte în jurul axei sale (se formează anotimpurile);
      - se roteşte în jurul Soarelui (se formează anotimpurile);


Uscatul este format din 7 continente:
      - Europa
      - Asia - cel mai mare şi cel mai populat continent
      - Africa -cel mai cald continent, are cele mai multe state (53)
      - America de Nord
      - America de Sud
      - Australia -cel mai mic şi cel mai puţin populat continent
      - Antarctida -este cel mai rece continent




Terra- planeta vieţii:
      - este singura planetă pe care există viaţă



Vocabular:

planetă= Corp ceresc fără lumină proprie, satelit al Soarelui, care se vede pe cer sub forma unui punct luminos ca urmare a reflectării luminii solare
satelit= Corp ceresc care se rotește în jurul altui corp ceresc, însoțindu-l în cursul mișcării lui de revoluție
Stea= Corp ceresc cu lumină proprie, format dintr-o masă de gaze aflată la o temperatură foarte ridicată; (sens curent) orice corp ceresc (cu excepția Lunii) care strălucește noaptea pe bolta cerească
Stea căzătoare= meteor

 Stea cu coadă = cometă
Continent= întindere vastă de uscat, mărginită de mări sau de oceane

Sistem solar= ansamblul planetelor şi al sateliţilor lor care gravitează în jurul Soarelui

SOS Pământul !


Pământul nostru-i poluat!                                            Pământu-i tare-ndurerat.
Pământul trebuie salvat!                                              Are văzduhul-nnegurat, 
Dacă aţi asculta mai bine,                                           Pădurile sunt crud tăiate
Chemarea lui înspre noi vine.                                     Şi apele-i sunt tulburate.





Putem opri acest măcel:                                               Să protejăm planeta noastră
Nu îl avem decât pe el,                                                 E unică şi e albastră!
Şi dacă Terra-ar dispărea                                            Hai să-ncercăm, că nu e greu! 
Noi unde vom putea pleca?                                         Şi pământeni vom fi mereu.


ȘTIATI CA PAMÂNTUL...

Ø                       Este  a treia planeta de la Soare ?
Ø                       Este a cincea ca marime intre planete?
Ø                       Se mai numeste si TERRA ?
Ø                       Are varsta de 4,5—4,6 miliarde de ani?
Ø                       Este acoperit cu apa in proportie de 71% din intreaga suprafata?



Ø                       Se roteste in jurul Soarelui cu viteza de 30 km pe secunda?
Ø                       Este cel mai dens corp major din sistemul solar?
Ø                       Are un singur satelit natural si acesta este LUNA?
Ø                       Se afla la o distanta de 385 000 km de Luna ?

Ø                       Este singura planeta din sistemul nostru solar pe care exista viata?


SALVAŢI NATURA !

         Natura cu fascinanta lume a plantelor constituie leagănul civilizaţiei    umane asigurând in acelaşi timp  condiţiile existenţei noastre.   

                         
                    „Nu cred că există ceva mai important decât conservarea naturii, cu excepţia supravieţuirii omului si aceste două noţiuni sunt atât de strâns legate, încât este greu sa le desparţi.” spunea  Charles Lindberg .            
                   
                                                                          
                     Natura ne dăruieşte cu bucurie şi simplitate, din plin, necondiţionat, toate bunurile sale. Dar, de cele mai multe ori,  omul n-a ştiut sau a uitat să protejeze aceste daruri pentru el şi pentru generaţiile următoare. În condiţiile epocii contemporane, caracterizate prin creştere demografică, industrializare şi prin acţiunea deseori necontrolată a omului asupra mediului, se pune tot mai acut problema protecţiei mediului înconjurator .
 
      Mediul înconjurător constituie un mecanism viu de o complexitate deosebită, de a cărui integritate si buna funcţionare depinde întreaga activitate umana.                                       Omul s-a aflat în mijlocul naturii de la începutul existenţei sale şi s-a folosit de tot ceea ce acesta i-a oferit. Între om şi natură s-a stabilit o strânsă legătură.
    Mediul înconjurător de astăzi este un rezultat al creaţiei omului, dar el poate influenţa foarte mult evoluţia societăţii umane.
    Degradarea continuă a mediului se datorează intervenţiei omului în natură, iar pericolul este foarte mare. Protecţia naturii devine una dintre cele mai importante preocupări ale societăţii contemporane. Natura trebuie respectată şi nu dominată. Fiecare componentă a naturii are rolul său precis, iar omul trebuie să se integreze armonios acestui ecosistem. Relaţiile care se stabilesc între om şi natură stârnesc interesul şi curiozitatea multor oameni de ştiinţă. Ei vor să cunoască cât mai bine fenomenele care se petrec alături de ei, să descopere noi surse de materii prime care să nu producă dezechilibre în natură. Epoca noastră se caracterizează prin străduinţa popoarelor de a conserva, ocroti, ameliora şi menţine media de viaţă pe planeta noastră.


    Contradicţia fundamentală a lumii moderne rămâne raportul între consecinţele crescânde ale societăţii şi capacitatea ecologică limitată a planetei de a le satisface.   
      Omul s-a aflat în mijlocul naturii de la începutul existenţei sale, folosindu-i toate darurile. Nu rareori, însă, ea îi opune şi manifestări oarbe, brutale, în faţa cărora rămâne înmărmurit şi neputincios
     Menţinerea echilibrului ecologic este esenţială pentru desfăşurarea normală a vieţii.
     Natura are nevoie de prieteni. Nu mila de vieţuitoare, ci respectul este necesar unei adevărate prietenii cu natura.                            
     Orice copil poate deveni un prieten al naturii, cu condiţia să respecte natura.
      Copiii reprezintă o treime din populaţia planetei noastre şi au nevoie să înţeleagă evoluţia vieţii, cu părţile ei pozitive sau negative, pentru că au dreptul la determinarea propriului viitor.
   Copilul iubeşte natura. El va înţelege foarte repede ce este mediul înconjurător, cum îl putem ocroti, de ce trebuie să-l ocrotim, ce este poluarea, efectele ei asupra sănătăţii şi care sunt măsurile de prevenire.

    Rolul activ al copiilor , de la cele mai fragede vârste şi luarea unor decizii  în domeniul protecţiei mediului este esenţial din punct de vedere al succesului pe termen lung în educaţie.   
      Educaţia ecologică este la fel de importantă pentru copii ca şi educaţia intelectuală, morală, estetică, etc. În cadrul educaţiei ecologice, copiii  învaţă de ce şi cum trebuie protejată  natura. Îngrijirea mediului implică din partea omului desfăşurarea unor acţiuni practice care să contribuie la evoluţia plantelor şi animalelor, apărarea lor de acţiunile dăunătoare, care pun în pericol viaţa plantelor şi animalelor şi chiar viaţa omului.   Protejarea mediului înconjurător se insuflă de la cele mai fragede vârste. Mediul  în care copiii îşi desfăşoară activitatea îi influenţează permanent  şi le oferă posibilitatea de a veni mereu în contact cu ceva nou pentru ei, le stimulează curiozitatea şi dorinţa de cunoaştere.
       Noi, ca educatori ai generaţiei de mâine, avem obligaţia profesională, dar şi morală, de a învăţa copilul  că Terra este leagănul plantelor şi al animalelor, este “casa noastră”, a  oamenilor, „nava spaţială “ a întregii umanităţi.
        Aşadar, suntem chemaţi sa facem transferul de dragoste si respect pentru tot ce           ne-nconjoară de la noi adulţii spre cei mici si foarte mici acum când începe drumul cunoaşterii       
        Copiii de azi sunt martorii oculari ai transformărilor in toate domeniile de activitate iar aspectele noi le trezesc curiozitatea ce se manifesta prin adresarea de multiple întrebări.
      Curiozitatea copilului de a cunoaşte tot ce-l înconjoară, de a afla cat mai multe despre natura, dar si cauza fenomenelor ce se petrec sub ochii lor este manifestata prin întrebări ca: de ce?,cum ?, când?, din ce cauza? etc.         
     . Curiozitatea copilului este suscitată nu numai de obiectele pe care le poate percepe, ci şi de legăturile interne, de cauzalitatea care există între obiecte şi fenomenele percepute: „de ce cad frunzele?”, „de ce tună?”, „de ce creşte grâul?”
        Cunoaşterea mediului înconjurător trebuie să predomine caracterul atractiv, accesibil şi ecologic. Copiii au nevoie să perceapă cel mai mare adevăr din spaţiul viului: plantele se nasc, trăiesc şi mor, lăsând seminţe pentru următoarea generaţie de plante.
Educaţia ecologică foloseşte abordări interdisciplinare centrate pe mediu şi problemele acestuia. La copii, ea se realizează la nivelul afectiv. Copilul este mai sensibil şi se află la începuturile acumulărilor de cunoştinţe despre mediu. Ei sunt dornici să participe la activităţile de îngrijire a plantelor, a animalelor. Copiii trebuie să realizeze că problemele mediului înconjurător sunt ale lumii întregi, ale fiecăruia dintre noi, iar fiecare acţiune negativă a noastră, poate afecta în mod distructiv natura. De aceea, ei trebuie să ajungă să cunoască, să iubească şi să ocrotească natura
        Educaţia ecologică are semnificaţia deprinderii unui anumit mod de a înţelege relaţia dintre om şi mediu de viaţă, care nu este numai al său, ci şi al plantelor şi animalelor.                 
      Îngrijirea şi protejarea mediului se insuflă copiilor de la cele mai fragede vârste.
     Copiilor  le putem explica pe intelesul lor că pentru a trăi într-un mediu sănătos, fiecare trebuie să ne îngrijim de curăţenia spaţiilor din jurul nostru, să contribuim la sănătatea noastră şi a celor din jur.       
     Prin participarea la diverse activităţi, copiii înţeleg rolul pe care ei îl au în mediu, ce acţiuni sunt capabili să efectueze şi care sunt urmările unor atitudini necorespunzătoare faţă de  mediul înconjurător.        
    În cadrul unor activitati copiii au putut constata unele comportamente negative ale oamenilor faţă de natură ( gunoaie aruncate la întâmplare, nu în locurile special amenajate, iarba călcată, crengi rupte din copaci, hârtii şi ambalaje din plastic aruncate pe lângă blocurile de locuinţe)..    
  Toate acestea contribuie la poluare. În discuţiile purtate cu copiii putem analiza cauzele poluării atmosferei şi efectele nocive pe care le are asupra oamenilor şi naturii. Ei işi pot  da seama că între om şi natură există o strânsă legătură şi că omul prin activitatea sa omoară puţin câte puţin natura. Poluarea nu are graniţe şi este dăunătoare atât pentru oameni , cât şi pentru natură.
                                 A întreţine prost planeta înseamnă a o distruge.

                                                  
                                             
 În concluzie, consider că este o datorie cetăţenească, o datorie de conştiinţă şi etică, să contribuim la ocrotirea naturii, pentru că ea aparţine nu numai generaţiilor actuale ale Terrei, ci, cu deosebire, generaţiilor viitoare, în care ne proiectăm idealurile cu toate speranţele noastre de continuitate, de nemurire.


BIBLIOGRAFIE:

Revista Educatie Ecologica nr.2/ 1997                                                                                                              

Revista învăţământului preşcolar 1/ 2007         

Cine a descoperit că Pământul se roteşte în jurul Soarelui?

Cine a fost Copernic?

Înainte de anul 1500, cei mai mulţi oameni credeau că Soarele şi planetele se rotesc în jurul Pământului. În 1530, astronomul polonez Nicolaus Copernicus a scris o carte în care a arătat că Pământul se roteşte în jurul propriei axe şi că, împreună cu celelalte planete, călătoreşte în jurul Soarelui. La vremea aceea, ideile sale au revoltat mulţi oameni.


Cine a demonstrat că Pământul
este rotund?




Timp de mii de ani, oamenii au crezut că Pământul este plat. În fond, privit cu ochiul liber, pare să fie plat. În 1522 însă, vasul spaniol Victoria, sub comanda lui Ferdinand Magellan, a realizat o călătorie de importanţă istorică – acesta a făcut înconjurul lumii. Astfel s-a dovedit o dată pentru totdeauna că Pământul este rotund.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...