[ FOTO ] A venit Moș Nicolae !

In fiecare an, pe 6 decembrie, crestinii il sarbatoresc pe Sfantul Nicolae. Mos Nicolae nu e doar un personaj mitic, ce aduce nuieluse frumos impodobite si daruri copiilor cuminti si nuieluse adevarate celor rai in noapte de 5 decembrie, ci este un personaj real, Sfantul Nicolae din Myra. In asteptarea lui Mos Nicolae, am pregatit pentru voi niste poezii cu versuri foarte frumoase.

 

 

Draga Mos Nicolae

 

Mosule, mi-esti tare drag,

Si te-astept cu drag in prag.

Si te rog sa imi aduci,

Multe daruri in papuci.

 

Nu uita si de ai mei,

Sa-i fericesti si pe ei.

Iar de acum inainte,

O sa fiu copil cuminte.


(Autor: Lazar Adina) 






 

 

Scrisoare catre Mos Nicolae

 

Prima data cand iti scriu

Si am mana tremuranda

Stiu ca tu aduci mereu

La copii rasplata multa.

 

Eu am fost copil cuminte

Si mi-am pregatit din timp

Niste ghetute frumoase

Ca sa pui din al tau prea plin.

 

Milostiv te stim cu totii

Incarcat cu jucarii

Mi-as dori ca-n toata lumea

S-aduci numai bucurii.

 

Daruri multe la copii

Sa aduci in prag de seara

Ghetele iar stau cuminti

Minunea ca sa o vada.


(Autor: Lazar Adina) 

 

 








Scrisoare pentru Mos Nicolae

 

Dragul meu Mos Nicolae,
Vii la mine in odaie?
Eu, sa stii, m-am pregatit,
Ghetele le-am lustruit.

  

Te rog sa imi pui in ele:
Ciocolata, bombonele,
Jucarii si acadele,
Ma gandesc numai la ele.

  

Orice-mi pui sunt bucuros
Si iti multumesc frumos.








 

 

Sfantul Nicolae

 

Sfinte Nicolae,

Ce ne-aduci in barba

Fulgii de zapada,

Lasa-ne-n galosi

Ursuleti frumosi,

Iepurasi de plus,

Dulciuri si papusi.

Noi drept multumire

Iti voi recita

Cu glasuri duiose

Si iti voi canta

Cantece frumose.









 

 

Ghetele

 

De un timp ghetele mele

Parca poarta-n varfuri stele.

N-ai ghicit secretul meu?

Pai … le lustruiesc mereu.

 

Imi tot zice mie tata:

- Trebuie sa fie gata

Ca azi-maine in odaie,

Vine Mosul Nicolae!

 

 








Ai fost cuminte?

 

Vine Mosul ma grabesc,

Incaltari sa pregatesc,

Pentru ca, precum se stie

Il astept cu bucurie.

 

Am pus cizme si paslari

Si papuci din cei mai mari

Am gatit si doi galosi

Si pantofi cat mai luciosi.

 

Ca in fiecare an

Mi-am pus ghetele in geam.

Si de n-ajung ghetele

Mi-am pus si sosetele…

 

Dar o vorba imi sopteste:

- Hai, acum trezeste-te!

Si adu-ti aminte,

Mai intai gandeste-te

Dac-ai fost cuminte.

 







 

Mosuletii complotisti

 

 

Sunt  nervos de nu mai pot,
C-am simtit mare complot.
Mos Ene vrea sa ne-adorma
Cand Mos Nicolae toarna
Dintr-un sac plin cu de toate
Bomboane si ciocolate,
Iar la unii-o nuielusa,
In pantofii de la usa.
Dar acum, fiindc-am aflat,
Voi sta treaz neaparat,
Sa-l vad pe Mos Nicolae
Venind prin zapezi sau ploaie,
Sa ne daruiasca-n noapte
Si pe merit si ce poate!
Dar ce am? Mi-asa de somn!
- Mos Ene, nu vreau sa dorm.
Vine Mosul pe la gene…
– Nu te mai juca, Mos Ene!

(Autor: Aurora Georgescu)  

 

  




Mos Nicolae soseste

 

Hai fuguta, hai fuguta!
Lustruim frumos ghetuta
Si o punem la intrare
S-o umple Mos Nicolae
Cu dulciuri si cu papusi…
Sa-l pandim de dupa usi,
C-o sa vina-acus-acus!

(Autor: Aurora Georgescu)  

 


 

Mos Nicolae 

An de an, in prag de iarna 
La toti copilasii buni 
Ajunge Mos Nicolae 
Stiti sa-i spuneti rugaciuni?

Dar o colinda frumoasa 
Cati din voi ati invatat? 
Mosul e batran, dar stie 
Cand voi nu ati ascultat.

Eu l-am intalnit aseara 
Si mi-a spus ca i-a iertat 
Si pe copilasii care 
Uneori n-au ascultat.

Dar asteapta sa promita 
Ca vor fi buni si cuminti 
Nu-I vor supara pe ingeri, 
Vor asculta de parinti.

O sa vina Sanicoara 
Pe la fiecare casa. 
Haideti, toti sa-l asteptam 
Cu o colinda frumoasa.















2 decembrie – Ziua Internaţională pentru abolirea sclaviei


În prezent, una dintre cele mai răspândite forme de sclavie în lume este traficul de persoane. Acest fenomen a luat o amploare din ce în ce mai mare, fiind una dintre problemele cele mai grave cu care se confruntă societatea modernă.
Traficul de persoane reprezintă exploatarea sexuală, cât şi prin munca a oamenilor şi este o încălcare a drepturilor fundamentale ale omului. Categoriile cele mai afectate de acest fenomen sunt în general femeile şi copiii.
 -----------------------------

Sclavia (din latinescul medieval sclavus < slavus) desemnează condiția umană a persoanelor (sclavii) care lucrează pentru un stăpân fără remunerație și ce nu dispun de drepturi asupra propriei persoane. Sclavii trebuie să îndeplinească toate ordinele stăpânului de la naștere sau capturare (trecerea de la libertate la sclavie) până la moarte sau eliberare (trecererea de la sclavie la libertate). Din punct de vedere istoric, sclavia înseamnă, prin definiție, negarea egalității între oameni, iar filozofic sclavii erau considerați o specie aparte și inferioară. Sclavia poate fi definită și ca o „stare de totală dependență politică, socială și economică în care este ținută o țară, o categorie socială, un individ”.
Primele atestări ale prezenței rromilor în principatele românești Moldova (1414) și Muntenia (1385) sunt documente în care ei sunt enumerați ca bunuri ale unor mănăstiri. După înfrângerile suferite în fața Imperiului Otoman, viața socială și economică s-a schimbat, societatea orășenească s-a divizat în bresle meșteșugărești iar numărul sclavilor de etnie rromă a crescut prin transformarea țăranilor în iobagi. Rromii erau priviți ca meșteșugari pricepuți în prelucrarea lemnului și aveau o mare valoare economică. În funcție de mai multe criterii, țiganii se împărțeau în țigani de casă sau de ogor și, respectiv, domnești, boierești sau mănăstirești.
Până în secolul al XVI-lea, termenii de „rob” si „țigan” erau sinonimi cu „sclav”. Sclavii se puteau căsători doar cu consimțământul stăpânului. Dacă cei doi soți aveau stăpâni diferiți, consimțământul ambilor stăpâni era necesar, în caz contrar ei erau despărțiți și copiii lor împărțiți între stăpâni. Abia în secolul al XVIII-lea, căsătoria a fost declarată indisolubilă, dar acest fapt era pur teoretic. În cazuri excepționale un rob putea fi eliberat de stăpânul său, devenind român sau om liber.
Legile promulgate în acea perioadă făceau sclavia și mai crudă; pedeapsa cu moartea era tot mai des întâlnită. Conform unei legi din 1652un sclav care viola o femeie trebuia condamnat să fie ars de viu“. Legislația era menită să împiedice comerțul cu sclavi. Singurul drept al unui sclav era cel la viață, stăpânul fiind deci obligat să-l țină în viață. Felix Colson, secretar al consulului Franței în 1839, afirmă în studiul său Starea prezentă și viitorul Principatelor că, „deși se întâmplă frecvent, nici un boier nu a fost judecat pentru omorârea unui țigan aflat în posesia sa”. Un călător englez de la începutul secolului al XIX-lea atrăgea atenția că în ciuda faptului că „țiganii alcătuiesc o parte atât de însemnată a comunității, ei sunt priviți cu cel mai mare dispreț de ceilalți locuitori, care, într-adevăr, se poartă cu ei puțin mai bine decât cu animalele”.
În Transilvania aflată sub dominație maghiară, rromii primesc în anii 1400 statutul de iobagi ai coroanei, și anume, primesc dreptul de a umbla prin țară și de a poposi pe pământurile coroanei, autonomie internă a cetelor de rromi, toleranță față de ne-apartenența la religia creștină și absența obligațiilor militare. Rromii trebuiau să plătească un anumit tribut coroanei, mai mic însă decât populația sedentară. În schimb, în perioada habsburgică, s-a inițiat o politică de asimilare forțată, continuată ulterior de regimul comunist. Rromilor li s-a interzis să vorbească limba rromani și să poarte costumele lor tradiționale. În plus aceștia erau forțați să folosesască termenul de Uj Magyar(maghiar nou) când se refereau la etnia lor.
Odată introdusă economia de piață în anii 1800, sclavii sunt exploatați și mai mult ca înainte. Felul cum erau tratați varia mult și în general ei erau la voia celui care îi avea în proprietate. Importanța unui boier creștea odată cu numărul de sclavi pe care îi deținea. Codul penal muntenesc din 1818 conținea articolul „Toți țiganii sunt născuți robi” și „țiganii fără stăpân sunt proprietatea statului”. Mărturiile lui Mihail Kogălniceanu sau Colson din acea perioadă sunt tulburătoare.
Existau bineînțeles și cazuri rare în care robii erau tratați omenește de stăpânii lor. Un număr mic de boieri, simțind vremurile în schimbare, chiar și-au eliberat robii.

CALENDAR SĂRBĂTORI NAŢIONALE ŞI INTERNAŢIONALE - LUNA DECEMBRIE

    


 1  decembrie-ZIUA NATIONALA A ROMANIEI
     1  decembrie-Ziua Internationala de Lupta Anti-SIDA
3 decembrie-Ziua Internationala a Persoanelor cu Dizabilitati/ Nevoi Speciale
5 decembrie- Ziua Internationala a Voluntarilor
6 decembrie- Sfantul Ierarh Nicolae
7 decembrie- Ziua Internationala a Aviatiei Civile
8 decembrie- Ziua Constitutiei
10 decembrie- Ziua Internationala a Drepturilor Omului
13 decembrie- Ziua Etniei Tatare
18 decembrie- Ziua Minoritatilor Nationale din Romania
22 decembrie -  Ziua Revolutiei din 1989
25 Decembrie- CRACIUNUL
26 decembrie- Soborul Maicii Domnului
27 decembrie- Sfantul Ap. intaiul mucenic si arhidiacon Stefan

29 decembrie- Ziua Diversitatii biologice


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...