2 februarie - Ziua Mondială a Zonelor Umede. Convenţia Ramsar


Noile situri RAMSAR - Srebarna-Lacul Călăraşi, Complexul Insulele Belene -Suhaia şi Insula Ibisha-Bistreţ - vor permite protejarea integrală a coloniilor de păsări care îşi fac cuibul şi se hrănesc în Bulgaria şi România. Cele două ţări vor putea să ia măsuri coordonate, de cooperare, pentru a proteja mai bine zonele umede şi speciile migratoare, care se hrănesc, iernează, cuibăresc şi se înmulţesc pe ambele maluri ale fluviului”, a spus Laurice Ereifej, coordonator regional pentru ape dulci al WWF.
Monitorizarea făcută în ultimii trei ani de WWF arată că stârcii din coloniile care îşi fac cuibul pe insula bulgară Ibisha se hrănesc pe lacul românesc Bistreţ. Acelaşi lucru este valabil şi pentru cormoranii mici şi pelicanii care cuibăresc în zona lacului Srebarna din Bulgaria şi care se hrănesc pe lacul românesc Călăraşi.
WWF îşi propune să reducă ameninţările şi presiunile asupra zonelor umede, prin reconstrucţia ecologică a Deltei Dunării şi a luncilor inundabile ale fluviului şi afluenţilor săi, prin refacerea habitatelor, dezvoltarea reţelei de arii protejate şi a agriculturii ecologice. Deja, WWF-România împreună cu Agenţia pentru Protecţia Mediului Olt au reuşit să renatureze 950 ha din lunca Dunării Inferioare în situl Ramsar Confluenţa Olt Dunăre.
Aceste acţiuni nu sunt simple mofturi pentru iubitorii de peisaje. Zonele umede (râuri, lacuri, iazuri, păduri de luncă) sunt printre cele mai valoroase ecosisteme, deoarece găzduiesc cea mai mare parte a biodiversităţii şi asigură servicii de mediu pentru oameni. Zonele umede joacă un rol-cheie în circuitul apei în natură, refac rezervele de apă, pot reduce impactul inundaţiilor, asigură un mediu pentru înmulţirea peştilor şi curăţă apele de suprafaţă sau subterane. În ultimul secol, majoritatea zonelor umede din Bulgaria, România şi din multe alte părţi ale lumii au fost distruse, aşa că protejarea lor este o prioritate pentru WWF.


Zonele umede de importanță internațională reprezintă teritorii și (sau) întinderi de apă care includ diferite tipuri de ecosisteme umede și corespund criteriilor de evidențiere a zonelor umede de importanță internațională ale Convenției Ramsar, deținînd o bogată diversitate biologică și având un rol important pentru păsările acvatice.

Convenţia RAMSAR asupra zonelor umede de importanţă internaţională în special ca habitat al păsărilor de apă

1.2 Convenţia Ramsar şi misiunea sa

Iniţial s-a numit  “Convenţia asupra Zonelor Umede de Importanţă internaţională, în special ca habitat al păsărilor acvatice “ este numită Convenţia Ramsar, un tratat interguvernamental ce asigură cadrul de lucru pentru acţiuni naţionale şi cooperare internaţională pentru conservarea şi utilizarea înţeleaptă a zonelor umede şi a resurselor lor.
Recunoscând interdependenţa omului şi mediului său înconjurător, considerând funcţiile ecologice fundamentale ale zonelor umede ca regulatoare ale regimului apelor, ca habitate ale unor flore şi faune caracteristice şi, mai ales, ale păsărilor de apă, convinse că zonele umede constituie o resursă de mare valoare economică, naturală, ştiinţifică şi recreativă, a căror dispariţie ar fi ireparabilă, doritoare să frâneze, în prezent şi în viitor, degradările progresive aduse zonelor umede şi dispariţia acestor zone, recunoscând că păsările de apă, în migraţiile lor sezoniere, pot traversa frontiere şi trebuie, în consecinţă, să fie considerate ca o resursă internaţională, fiind conştiente că, în fapt, conservarea zonelor umede, a florei şi faunei lor poate fi asigurată numai conjugând politicile naţionale pe termen lung cu o acţiune internaţională constantă,statele  au semnat la 2 februarie 1971 la Ramsar în Iran aceasta Convenţie .

1.3 Misiunea Ramsar

Misiunea Convenţiei este “ conservarea şi utilizarea înţeleaptă a zonelor umede prin acţiuni locale , naţionale şi cooperare  internaţională, ca o contribuţie pentru atingerea dezvoltării durabile”
Cele 21 de obiective Operaţionale ale Convenţiei Ramsar:
  1. Inventariere şi evaluare
  2. Politici şi legislaţii
  3. Integrarea conceptului de  utilizare înţeleaptă în procesul de dezvoltare durabilă
  4. Restaurare şi reabilitare
  5. Speciile invazive
  6. Comunităţile locale , valorile culturale
  7. Implicarea sectorului privat
  8. Stimulente
  9. Comunicare, educare şi conştientizare publică
  10. Desemnarea siturilor Ramsar
  11. Planul de management şi monitorizare a siturilor Ramsar
  12. Managementul apelor transfrontaliere şi a speciilor din zonele umede
  13. Colaborarea cu alte instituţii
  14. Schimbul de informaţii şi expertize
  15. Finanţarea conservării şi a utilizării inţelepte
  16. Finanţarea Conventiei
  17. Mecanismele instituţionale ale Convenţiei
  18. Capacitatea instituţională a Părţilor Contractante
  19. Oraganizaţiile Partenere Internaţionale şi altele
  20. Training
  21. Calitatea de membru a Convenţiei

1.4 De ce o convenţie interguvernamentală asupra zonelor umede?

Convenţia Ramsar asupra zonelor umede a fost dezvoltată ca o chemare pentru atenţia internaţională asupra conştientizării vitezei cu care dispar habitatele, în parte datorită lipsei de inţelgere a funcţiilor importante ale acestora, valorilor , bunurilor şi serviciilor. Guvernele care se alătură Convenţiei îşi exprimă dorinţa de a se angaja în ajutarea conservării zonelor umede.
În plus, multe zone umede sunt sisteme internaţionale aflate la graniţa dintre 2 sau mai multe state, sau sunt parte a unui bazin care includ unul sa mai multe state. Sănătatea acestor zone umede este dependentă de calitatea şi cantitatea de ape transfrontaliere care provin din diferite surse. Cea mai bună intenţie a ţărilor poate fi frustrantă fără un cadru de lucru pentru discuţii internaţionale şi cooperare pentru un profit mutual.
Impactul uman asupra  surselor de apă, cum ar fi agricultura, industria, poluarea domestică, pot avea loc la distanţe mari de aceste zone, uneori dincolo de statele afectate. Acolo unde se întâmplă asta, habitatele zonelor umede pot fi degradate sau distruse, şi sănătatea şi adăposturile oamenilor pot fi puse la risc.
Multe din speciile de faună ale zonelor umede, de exemplu unele specii de peşti, multe păsări de apă, insecte precum fluturii şi libelulele, mamifere sunt specii migratoare a căror consevare şi management necesită cooperare internaţională.
În plus, zonele umede constituie o sursă de importanţă economică, culturală, ştinţifică şi recreaţională; oamenii şi zonele umede sunt interdependente.De aceea , trebuie luate măsuri progresive şi trebuie stopată dispariţia acestor zone, şi trebuie luate măsuri pentru conservare şi utilizarea înţeleaptă. Pentru a atinge asta la nivel global este nevoie de o cooperare interguvernametală. Convenţia Ramsar asigură acest cradu pentru acţiunile la nivel, internaţional, naţional şi local.

1.5 Conceptul de utilizare înţeleaptă

În centrul flosofiei Ramsar se află conceptul de “utilizare înţeleaptă”.  Utilizarea înţeleaptă a zonelor umede este definită ca “ menţinerea caracterului ecologic, atinsă prin implementarea unei abordări a ecosistemului, în contextul dezvoltării durabile”[1]. Utilizarea înţeleaptă, are la bază conservarea şi utilizarea durabilă a resurselor , pentru beneficiul  umanităţii.

1.5.1 De la conceptul de utilizare înţeleaptă la conceptul de Dezvoltare Durabilă

La momentul adoptării Convenţiei Ramsar , conceptul de dezvoltare durabilă nu exista, acesta fiind definit în anul 1987 în urma raportului Brundtland intitulat “Viitorul nostru comun”.   De menţionat este faptul că acest bazele acestui concept au fost puse în anul 1972 în urma Conferinţei de la Stockolm, însă abia în anul 1987 a fost definit.
Acesta definea dezvoltarea durabilă  ca fiind dezvoltarea care urmărește satisfacerea nevoile prezentului, fără a compromite posibilitatea generațiilor viitoare de a-și satisface propriile nevoi.
Deși inițial dezvoltarea durabilă s-a vrut a fi o soluție la criza ecologică determinată de intensa exploatare industriala a resurselor și degradarea continuă a mediului și căuta în primul rând prezervarea calității mediului înconjurător, în prezent conceptul s-a extins asupra calității vieții în complexitatea sa, și sub aspect economic și social. Obiect al dezvoltării durabile este acum și preocuparea pentru dreptate și echitate între state, nu numai între generații.
Dezvoltarea durabilă are la bază 2 piloni:
  • Protecţia mediului
  • Dezvoltarea
De-a lungul timpului în cadrul Convenţiei Ramsar asupra zonelor umede în special ca habitat al păsărilor de apă, conceptul de dezvoltare precum şi conceptul de utilizare înţeleaptă au devenit interconectate, acest lucru putând fi observat în art. 3.1 din textul Convenţiei: “ menţinerea caracterului ecologic, atinsă prin implementarea unei abordări a ecosistemului, în contextul dezvoltării durabile”.

1.6 Ce sunt zonele umede

Zonele umede au fost definite ca fiind întinderi de bălţi, mlaştini, ape naturale sau artificiale, permanente sau temporare, unde apa este stătătoare sau curgătoare, dulce sau sărată, inclusiv întinderi de apă marină a căror adâncime la reflux nu depăşeşte şase metri. Ele sunt zone în care saturaţia cu apă este factorul determinant al naturii solului, precum şi al tipurilor de comunităţi vegetale şi animale care trăiesc în sol şi la suprafaţa solului.
Limitele unei zone umede  sunt date în perioada de primăvara după topirea gheţii. Zonele umede sunt un compromis între mediul acvatic şi cel al uscatului pe întreaga perioadă a anului- limitele lor se modifică, în perioada verii prezentând caracteristici terestre, iar în perioadele cu precipitaţii abundente apele câştigă teren în faţa uscatului.
Aflate la graniţa a două sisteme fizice şi ecologice diferite- acvatic şi terestru- sunt din punct de vedere al biodiversităţii printre cele mai productive ecosisteme din lume, comparabile cu pădurile umede şi recifii de corali. Din ecosistemele zonelor umede pot face parte o imensă varietate de specii de microorganisme, plante, insecte, amfibieni, reptile, păsări , peşti şi mamifere.

1.7 Importanţa zonelor umede

  •  Sunt veritabile filtre naturale, funcţionând ca o adevarată staţie de depoluare a apei
  • Constitutie resurse importante de apă şi au un rol important în circuitul apei în natură
  • Oferă habitat pentru un număr mare de specii, în general de păsări şi peşti, inclusiv specii rare
  • Pot constitui resurse valoroase de biomasă vegatală, peşte, cherestea , lemn pentru foc, etc
  • Pot îmbunătăţi aspectul peisagistic al zonei şi pot constitui zone pentru recreere
  • Pot oferi  oportunităţi si pentru activităţi ştiinţifice pescuit, vânătoare, etc.

1.8 Evoluţia Convenţiei Ramsar

De la adoptare, convenţia a fost modificată cu 2 ocazii: printru-un protocol ( un nou tratat care s-a anexat la tratatul existent) în decembrie 1982, şi printr-o serie de amendamente la tratatul original, cunoscute ca “Amendametele Regina” in 1987.
Protocolul de la Paris şi Amendametele Regina
Protocolul de la Paris a fost adoptat la Conferinţa Extraordinară a Părţilor Contractante care s-a ţinut la sediul central UNESCO din Paris în decembrie 1982. Protocolul, care a intrat în vigoare în 1986, a stabilit o procedură de modificare a Convenţiei ( articolul 10 bis) şi a adoptat versiunile oficiale ale tratatului în limbile arabă, franceză, engleză, germană, rusă şi spaniolă. Aproape toate Parţile Contractante au acceptat Protocolul de la Paris şi noile Părţi care aderă la Convenţie o semnează pe cea care include şi Amendamentele Regina.
Amendamentele Regina reprezintă o serie de amendamente la articolele 6 şi 7  care au fost acceptate la Conferinţa Extraordinară a Părţilor Contractante, care a avut loc la Regina, Canada, în 1987. Acestea nu au afectat principiile Convenţiei, ci sunt legate de operarea ei- în mare, amendametele  definesc puterea Conferinţei Părţilor, stabilesc un Comitet al Convenţiei, precum şi un Birou Permanent şi bugetul Convenţiei. Aceste amendamente au intrat în vigoare la 1 mai 1994.
Articolul 6 din Convenţie prevede stabilirea Conferinţelor Părţilor Contractante  pentru a monitoriza şi promova implementarea Convenţiei Ramsar. Aceste întâlniri trebuie să aibă loc la un interval de cel mult 3 ani, în cazul în care se decide altfel printr-o cerere semnată de cel puţin o treime din Părţile Contractante.  În cadrul fiecarei Conferinţe ordinare se va stabili data şi locaţia Conferinţei viitoare.[2] Tot art.6 stabileşte că în cadrul Conferinţei Părţilor se va stabili bugetul fiecărui stat membru, precum şi suma pe care aceasta trebuie să o achite la bugetul Convenţiei.
În cadrul Conferinţei Părţilor fiecare stat are un vot, recomandările, rezoluţiile şi deciziile fiind adoptate prin majoritate simplă a Părţilor prezente care votează.[3]

1.9 Planul strategic Ramsar şi cei trei piloni ai convenţiei

A 6-a întâlnire a Conferinţei Părţilor Contractante ( COP6), ţinută în Brisbane, Australia a adoptat inovativul Plan Strategic 1997-2002 care a devenit un model pentru procesul de planificare a altor convenţii. După succesul acelui plan, COP8, în Valencia Spania, 2002 a dus la adoptarea Planului Strategic 2003-2008. Scopul ei nu era numai de a continua ceea ce a început primul plan strategic, dar şi aceea de a conştientiza că este în continuare nevoie de o abordare mai largă a conservării zonelor umede şi a dezvoltării durabile, în special în legătură cu reducerea sărăciei, asigurarea apei şi hranei, un management integrat al apei, schimbările climatice şi impactul lor.
În cel de al 2-lea plan strategic, Părţile Contractante au căutat să ofere angajamentul lor de protejare a zonelor umede şi utilizare înţeleaptă prin acţiuni bazate pe cei “trei piloni’. Aceştia sunt:
a)      Cooperarea spre o utilizare înţeleaptă a zonelor umede cu ajutorul  unor varietăţi de acţiuni şi procese care îmbunătăţesc traiul uman ( incluzând reducerea sărăciei şi securitatea hranei şi a apei) prin intermediul unor zone umede durabile, alocare de apa, management al bazinelor, precum şi prin crearea de politici şi planuri naţionale; revăzând şi armonizând cadrul de lucru al legilor şi instrumentelor financiare care afectează zonele umede; integrând zonele umede în procesul de  dezvoltare durabilă; asigurând participarea publicului la crearea planurilor de management şi mentenanţă a valorilor locale, promovând comunicarea, educarea şi conştientizarea publică , crescând nivelul de implicare al sectorului privat,şi armonizând implementarea Convenţiei Ramsar cu alte înţelegeri de mediu multilaterale.
b)      Alocând o atenţie deosebită identificării, desemnării şi managementului unor grupuri de zone umede pentru lista Zonelor Umede de Importanţă Internaţională ( Lista Ramsar) ca o contribuţie la stabilirea unei reţele ecologice globale, şi asigurând monitorizarea şi managementul efectiv al acelor zone incluse în listă;
c)      Cooperarea internaţională în conservarea zonelor umede şi utilizarea înţeleaptă, prin intermediul managementului apelor şi zonelor umede trasfrontaliere precum şi a speciilor, colaborarea cu alte convenţii şi organizaţii internaţionale, diseminarea de informaţii şi expertize, precum şi creşterea fluxului financiar şi a tehnologiilor relevante pentru ţările în curs de dezvoltare precum şi a celor în tranziţie.

10 lucruri neștiute despre domnitorul Ştefan cel Mare



Deşi s-a scris mult despre Ştefan cel Mare, figură reprezentativă a istoriei româneşti, există mai multe mituri şi adevăruri istorice mai puţin cunoscute, chiar denaturate, despre faptele de vitejie, despre viaţa personală şi, mai ales, despre activitatea de ctitorire a unor cetăţi, biserici şi mânăstiri. "Adevărul" a făcut un top al lucrurilor mai puţin cunoscute despre Ştefan cel Mare, în colaborare cu prof. doctor în istorie Laurenţiu Chiriac, muzeograf la Muzeul "Ştefan cel Mare" din Vaslui: "Chiar în facultate se făceau studiii aprofundate, în care erau tratate lucrurile mai puţin ştiute despre epoca lui Ştefan cel Mare, iar istoricii Evului Mediu ştiu asta".

1. Cum arăta, de fapt, voievodul? Ştefan cel Mare arăta cu totul diferit faţă de imaginile tipărite în manualele de istorie. Abia la sfârşitul sec. XIX şi începutul sec. XX apar primele tablouri şi sculpturi care îl înfăţişează pe domnitor. Din epocă datează un singur chip al lui, care apare în Tetraevangheliarul de la Mânăstirea Humor (1474), unde se află şi astăzi. În cartea respectivă apare ca un om scund, subţire, evlavios, îmbrăcat cu o manta domnească împodobită cu pietre preţioase şi semipreţioase, cu coroană voievodală pe cap.

2. A avut patru soţii şi două ibovnice. Există mitul că voievodul a avut iubite şi ibovnice în toate ţinuturile Moldovei, lucru susţinut de scrisorile de la Curţile domneşti de la Iaşi, Vaslui, Roman, Bacău etc. Din corespondenţa vremii reieşea că Ştefan cel Mare, după terminarea treburilor administrative, politice etc din locurile unde poposea, cerea să i se aducă seara ibovnice. Însă, nu se face nicăieri menţiunea că au şi fost în dormitorul voievodului. Potrivit izvoarelor istorice, se ştie cu siguranţă că a avut patru soţii: Maruşca cu care s-a căsătorit în 1457, Evdochia de Kiev (1463), Maria de Mangop (1472) şi Maria Voichiţa (1480). Doar prima soţie nu a fost de neam mare, restul căsniciilor fiind făcute din interes. Voievodul a avut doar două ibovnice care apar în izvoarele istorice: Călţuna din Brăila (femeie căsătorită şi de moravuri uşoare) şi Maria din Hârlău, o pescăriţă. Restul aventurilor, despre care se spune că au fost cu sutele, nu pot fi probate.
3. A avut 10 copii: şapte băieţi şi trei fete. Alexandru a fost primul fiu al lui Ştefan cel Mare, copil conceput cu Maruşca. A doua soţie, Evdochia de Kiev, i-a dăruit trei copii (Elena, Iliaş şi Bogdan) - care au murit cu toţii în timpul vieţii tatălui lor. Maria de Mangop nu i-a oferit niciun fiu, motiv pentru care a divorţat de ea (celelate soţii au decedat). Cu cea de-a patra soţie, Maria Voichiţa, a avut patru copii: Bogdan al III-lea (succesorul tronului), Bogdan Vlad, Ana şi Maria Chiajna. Cu fiecare dintre cele două ibovnice a avut câte un fiu: Mircea şi Petru Rareş.
4. A purtat 42 de războaie şi a pierdut cinci bătălii. Deşi se spunea că Ştefan cel Mare a câştigat toate bătăliile purtate, a avut şi cinci înfrângeri zdrobitoare. Pe 22 septembrie 1462 a fost învins în timpul asediului de la cetatea Chiliei, luptă purtată împotriva muntenilor şi a lui Vlad Ţepeş (vărul său). În iulie 1476 este înfrânt în lupta cu turcii de la Războieni-Pârâul Alb (jud. Neamţ). Pe 15 iulie 1484 pierde cetatea Chiliei (azi în Republica Moldova) în lupta cu turcii. Pe 9 august 1484 pierde în faţa turcilor şi Cetatea Albă. O nouă înfrângere în faţa turcilor a suferit-o pe 16 noiembrie 1485, când a încercat să recucerească Chilia.
5. Ctitor de cetăţi, biserici şi mănăstiri. Există legenda că ridica o mânăstire sau o biserică după fiecare bătălie. În realitate a purtat 42 de războaie şi există 36 de lăcaşe de cult a căror ctitorire îi este atribuită. În istorie au rămas două perioade distincte privind construcţiile făcute pe vremea lui Ştefan cel Mare. Între anii 1457-1487 a ridicat cetăţi şi fortificaţii, iar între anii 1487-1504 a ridicat biserici şi mânăstiri. Majoritatea au fost ridicate pe locul unor construcţii mai vechi sau în continuarea unor lăcaşe existente.

6. Mânăstirea Putna nu a fost ctitorită iniţial de Ştefan cel Mare. Se crede că mânăstirea Putna a fost ctitorită de el şi pentru că a fost înmormântat acolo. În fapt, primul voievod, Dragoş Vodă, a construit o biserică din lemn la Volovăţ, pe care apoi a mutat-o la Putna. În jurul acestei bisericuţe, Bogdan I Întemeietorul a pus bazele Mânăstirii Putna. Ştefan cel Mare a fost cel care a refăcut-o şi a dezvoltat-o în perioada 1466-1469, el rectitorind-o, de fapt.
7. Relaţiile cu vărul Vlad Ţepeş au fost bazate pe interes. Între cei doi domni, verişori, au existat legături influenţate de interesele militare, administrative, strategice şi economice. De exemplu, atunci când Ştefan cel Mare a urcat pe tron în 1457, a fost ajutat şi de Vlad Ţepeş. Relaţiile s-au stricat în 1462, atunci când Vlad Ţepeş, în celebrul asediu de noapte de la Târgovişte împotriva turcilor, i-a pus pe fugă pe duşmani dându-le foc corturilor în noaptea dinaintea bătăliei. Ştefan cel Mare era atunci aliatul turcilor, fiindu-i promisă de către aceştia cetatea Chilia. Tot Ştefan cel Mare a incendiat oraşele Târgul de Floci şi Brăila din Ţara Românească, condusă la acel moment de Vlad Ţepeş. Relaţiile dintre cei doi au fost reluate după 1475, când Ştefan cel Mare a intervenit pe lângă Matei Corvin (regele maghiar) pentru a-l elibera din închisoarea de la Buda pe Vlad Ţepeş.
8. Lupta de la Vaslui, câştigată şi de secui, şi polonezi. Celebra bătălie de la Podul Înalt-Vaslui de la 1475, atribuită în exclusivitate moldovenilor, a fost de fapt un război purtat alături de aliaţi străini. Turcii au venit cu o armată covârşitoare, cu circa 120.000 de ostaşi şi au pierdut războiul de la Vaslui în faţa a 60.000 de oameni. O contribuţie uriaşă în câştigarea luptei au avut-o şi cei 5.000 de secui veniţi drept ajutor din Sud-Estul Transilvaniei. Sunt izvoare istorice care arată că, pe lângă aceştia, au mai fost 2.000 de unguri, 2.000 de cavaleri din Polonia şi poate şi 1.000 de lituanieni. Ştefan cel Mare i-a pus pe aliaţi în prima linie pentru a-şi proteja ostaşii moldoveni.
9. Sabia lui Ştefan păstrată de turci, posibil nu cea originală. Celebra sabie oferită turcilor în secolul al XVI-lea de către Alexandru Ilaş, fiul lui Petru Rareş, ca semn de mulţumire că urma să fie numit la tronul Moldovei, nu pare să fi aparţinut lui Ştefan cel Mare. Cel puţin aşa susţine istoricul vasluian Laurenţiu Chiriac: "Mulţi istorici cred că nu e sabia personală a lui Ştefan cel Mare, ci mai degrabă una asemănătoare."
10. Ştefan cel Mare, mare apărător al Creştinătăţii sau doar un simplu credincios? Papa Sixt al IV-lea l-a numit pe Ştefan cel Mare într-o scrisoare de mulţumire (ianuarie 1477) drept "atlet al lui Cristos". Formula de adresare a fost interpretată ca şi cum voievodul ar fi fost un mare apărător al Creştinătăţii. De fapt, Ştefan cel Mare a fost un simplu creştin care şi-a apărat ţara, iar Papalitatea a făcut doar un gest de curtoazie politică. La acea vreme, Moldova nu era principala poartă a Creştinătăţii contra turcilor, căci ei puteau trece mai uşor pe la Sud de Dunăre, spre Belgrad, Buda şi Viena, lucru care s-a şi întâmplat mai târziu.

[ FOTO ] ORTOGRAME (2 )
















Ce faci cand copilul amana temele pentru acasa ?



Ce trebuie sa stii despre tendinta de a amana:
  • Specialistii considera ca are legatura cu reglarea emotiilor: persoana care poate face fata starilor inconfortabile (frustrare, stres, teama) nu este tentata sa amane sarcinile dificile.
  • Amanarea nu este doar o problema a vointei, ci si a cunostintelor si abilitatilor: copilul care nu este convins ca poate face tema, nu se va simti motivat sa o inceapa.
  • Atunci cand devine un obicei, aduce cu sine un nivel ridicat de stres.
  • Unii specialisti considera ca stilul autoritar de parenting il face pe copil sa amane mai mult.
  • Este un comportament care se invata.
Cum il ajuti pe copil sa nu mai amane temele:
Ajuta-l sa isi formeze obiceiuri de invatare care incurajeaza consecventa.Este important sa stie sa isi organizeze timpul si spatiul dedicat invatarii, sa planifice temele si proiectele din timp si sa poata cere ajutor atunci cand are nevoie.

Invata-l sa prioritizeze temele impartindu-le in cateva categorii:
- un nivel ridicat de prioritate: intra temele si proiectele care trebuie predate in ziua urmatoare;
- un nivel mediu de prioritate: teme si proiecte mai mari care trebuie predate la cateva zile distanta si la care e bine sa lucreze cate putin in fiecare zi;
- un nivel scazut de prioritate: teme si sarcini care se pot rezolva foarte rapid fiindca sunt usoare (citirea unui text de cateva pagini, alcatuirea de propozitii folosind anumite cuvinte, decuparea de imagini etc.). Acestea pot fi facute cand a terminat cu toate celelalte sau se pot realiza intercalat, dupa finalizarea unei teme mai grele.

Recomanda-i sa isi faca timp si pentru relaxare. 
Dupa 50 – 60 de minute de concentrare, isi permite 10 minute de relaxare.



Descopera ce dificultati are copilul tau. 
Un alt lucru important pe care il poti face ca parinte este sa discuti cu copilul despre dificultatile pe care le intampina cand isi face temele. In spatele asa zisei amanari pot sta diferite motive:
  • dificultati de concentrare,
  • probleme de invatare,
  • neintelegerea cerintelor cadrului didactic,
  • frustrare si sentimente negative fata de profesorul care preda materia la care are de facut temele,
  • planificarea nepotrivita a timpului si a sarcinilor.

Invata-l sa fie constient de propriile emotii si reactii.
 Mai ales daca este un copil care amana frecvent temele sau alte sarcini, invata-l sa fie atent la ce se intampla in mintea sa atunci cand decide sa lase pe mai tarziu o sarcina: i se pare ca e prea grea si se simte speriat, i se pare plictisitoare, total neplacuta si simte frustrare? Invata-l sa identifice emotia pe care o trezeste sarcina respectiva si recomanda-i ca inainte sa ia decizia de a se ridica de la birou si sa amane temele, sa respire adanc si sa numere pana la 10. Cel mai probabil, pana atunci emotiile prin care trece vor pierde din intensitate. Apoi poate incepe sa scrie macar o parte din tema. Daca simte din nou imboldul de a fugi de tema, poate veni sa discute cu tine despre acest lucru.
De asemenea, umorul functioneaza la cei mici pentru a-i determina sa inceapa mai repede ceva ce au de facut. Vorbeste-i despre printesa din poveste care a trebuit sa sarute broasca, iar aceasta din urma s-a transformat intr-un print deosebit de frumos. “Cu cat saruti mai repede broasca, cu atat mai repede va aparea printul. Daca printesa ar fi stat mai mult pe ganduri vazand cat de urat e animalul, putine sunt sansele sa o mai fi sarutat.”. La fel, principiul se poate aplica si in cazul temelor: cu cat sunt facute mai devreme, cu atat ai invatat mai repede lectiile.


Sursa : aici

CALENDAR SĂRBĂTORI NAŢIONALE ŞI INTERNAŢIONALE - LUNA FEBRUARIE


01 februarie- Ziua Intendenţei Militare; Înfiinţarea la Bucureşti a Arsenalului Armatei(1861)
02 februarie -Ziua Mondială a Zonelor Umede, Convenţia Ramsar
02 februarie -Întâmpinarea Domnului
02 februarie - Încheierea bătăliei de la Stalingrad(1943)
08 februarie- Intrarea triumfală a lui Cuza în Bucureşti după dubla alegere
09 februarie -Ziua Mondială a Bolnavilor
10 februarie- Ziua Mondială a Tineretului Ortodox(1945)
10 februarie -Semnarea Tratatului de Pace de la Paris(1947)
24 februarie -Dragobetele



25 februarie -Aşure, o sărbătoare a turcilor din România
28 februarie -Ziua Protecţiei Civile Române(1933)



1 februarie - Ziua Intendenţei Militare; Înfiinţarea la Bucureşti a Arsenalului Armatei(1861)

Foto: (c) AGERPRES ARHIVA/CRISTINA MATEI
Bucătărie de campanie 

Intendența militară a fost oficializată în România, în a doua jumătate a secolului al XIX-lea. Până la înfăptuirea Unirii celor două Principate, încă de pe timpul Regulamentelor Organice, în Ministerele de Război ale Moldovei și Munteniei funcționa câte o secție de intendență, însă atribuțiile acestora nu erau clar definite.
Unirea Principatelor Române a accelerat consacrarea intendenței ca specialitate distinctă și indispensabilă a Armatei Române, prin Decretul nr. 417 din 30 august 1860, hotărându-se întrunirea administrațiilor militare și a intendențelor într-o singură administrație, sub ordinele Ministerului de Război din București.
Prin Înaltul Ordin de Zi nr. 29 din 1 februarie 1861, Alexandru Ioan Cuza a consfințit înființarea Corpului de Intendență Militară. Acesta era alcătuit din intendentul general al armatei (asimilat gradului de general de brigadă) și subordonat ministrului de Război, un subintendent clasa I (asimilat gradului de colonel), doi subintendenți clasa a II-a (locotenent-colonel), doi adjuncți clasa I (asimilați gradului de comandanți de batalion — maior) și șase adjuncți clasa a II-a (căpitan).
Prin Raportul înaintat domnitorului Alexandru Ioan Cuza, ministrul de Război, colonelul Ioan Ghica, argumenta necesitatea aprobării unui regulament propriu intendenței. Astfel, prin ''Instrucțiunile asupra funcțiilor Intendenței Militare'', publicate în Monitorul Oastei nr. 11 din 16 februarie 1861, se preciza expres că intendenții militari erau numiți de guvern pe lângă trupe ''ca să înlocuiască vegherea ministrului în treburile interioare ale armatei'' — solda și subzistența, îngrijirea îmbrăcăminții, a locuinței, sănătății și înlesnirea mișcărilor.

Din inițiativa ministrului de Război, generalul Ion Emanoil Florescu, în 1862 a fost adoptată ''Legea privind întreținerea armatei'', care ulterior a cunoscut o serie de îmbunătățiri. Legea reglementa pensiile militarilor, rațiile alimentare, retragerea din serviciu, standardul de viață în corpuri, transportul și recompensele pentru merite deosebite. În același an au apărut noi reglementări în domeniu. Prin Înaltul Ordin de Zi nr. 219 din 16 octombrie 1862, s-a constituit Corpul ofițerilor de administrație, însărcinat cu executarea tuturor serviciilor administrative.
Evoluția ulterioară a intendenței militare a confirmat utilitatea sa primordială pentru bunul mers al oștirii, logistica din zilele noastre preluând multe dintre tradițiile și atributele sale. 

Unde-i X... hop şi 0 !



X şi 0 este o competiţie între două persoane, iar varianta sa clasică este cea jucată într-un pătrat 3 x 3. Regulile sunt simple: cei doi jucători completează pe rând câte o căsuţă a pătratului cu semnul ales de fiecare (X sau 0), iar câştigătorul este cel care reuşeşte să marcheze 3 căsuţe în linie dreaptă (orizontală, verticală sau diagonală). Dacă au fost completate toate căsuţele şi niciunul din jucători nu a obţinut 3 în linie, jocul se încheie cu remiză.
Să analizăm puţin desfăşurarea jocului. Chiar şi în această variantă simplă de 3 x 3, numărul de mutări posibile este foarte mare: 15 120 variante diferite numai pentru primele 5 mutări! Totuşi, un jucător isteţ poate deveni imbatabil dacă urmează câteva scheme de bază. Dacă ambii jucători cunosc aceste strategii şi le aplică, jocul se termină printr-o remiză.
De exemplu, jucătorul care începe primul are 3 variante: căsuţa din centru, un colţ sau o căsuţă laterală. Dintre toate, varianta cea mai eficientă este colţul, deoarece adversarul poate evita de a fi prins în cursă la mutarea următoare  numai printr-una singură din cele 8 variante posibile: centrul. Puteţi spune care sunt celelalte strategii ale jocului?
O altă variantă mai interesantă este cea cu 6 fise care se pot muta. Aceasta era foarte răspândită în antichitate la chinezi, greci şi romani. Se joacă tot pe un pătrat 3 x 3, folosind 3 fise de un fel şi 3 fise de alt fel (se poate juca cu monede de două mărimi). Jucătorii pun pe rând câte o fisă pe tabla de joc, până când le termină. Dacă niciun jucător nu a câştigat prin aşezarea a 3 fise de acelaşi fel într-un rând, jocul continuă prin mutarea unei singure fise într-o pătrăţică învecinată pe orizontală sau verticală, tot pe rând. Procedeul continuă până când unul dintre cei doi câştigă. Spre deosebire de varianta clasică a lui X şi 0, aici primul jucător câştigă sigur dacă aşază prima fisă în centru (şi aplică strategiile potrivite). De aceea, această mutare este interzisă, de obicei.
Dacă vă pasionează geometria în spaţiu, există şi o variantă tridimensională a clasicului joc X şi 0. Ea se joacă într-un cub 3 x 3 x 3, iar câştigătorul trebuie să obţină 3 într-o linie pe oricare din feţele cubului sau chiar pe una din diagonalele cubului! Într-adevăr, această variantă este o adevărată aventură în spaţiu! Iar dacă doriţi o provocare chiar şi mai mare, puteţi juca varianta propusă de un american glumeţ:  primul jucător care aşază 3 într-o linie pierde!
Şi pentru a încheia într-o notă amuzantă, trebuie să aflăm de unde vine denumirea englezească a jocului X şi 0. Se pare că Tic Tac Toe provine dintr-un vechi cântec de leagăn, care în traducere sună astfel:
Tit, tat, toe, 
Mişc întâi, dacă-mi dai voie.
Am trei tinerei, stau în şir ca nişte zmei,
Pun pe unul sus, pun pe altul jos, 
Şi pe-al treilea-l pun frumos
Pe coroana ăstui moş.

[ FOTO ] ORTOGRAME

ORTOGRÁMĂ s.f. Model de scriere corectă.






























Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...