[ FOTO ] ALTE JOCURI PENTRU ORELE DE EDUCATIE FIZICA



Mărul
Cinci degețele voinice (se va arăta mâna cu degetele răsfirate)
Mărul vor să îl ridice
Primul deget nu îl poate
Al doilea spune: Ce greutate!
Singur al treilea nu poate
Al patrulea are dureri de spate. (simularea durerilor de spate)
Al cincilea și cel mai mic
Spune: Nu pot să-l ridic!
Cu toate cinci împreună
Mărul de jos îl adună. (simularea culegerii mărului)



1-2-3-4-5 marinari
1-2-3-4-5 marinari vor merge toți odată
1-2-3-4-5 marinari să vadă lumea toată
Degetul mare
Face de mâncare (se simulează cu degetul mare mestecarea în mâncare)
Degetul arătător
E mașinistul pe vapor
Mijlociul voinicel
Ține cârma singurel
Inelarul este căpitan de frunte
Iar cel mic e marinar pe punte.


Meserii
Ale mele degețele
Azi sunt foarte hărnicele
Cel mare e bucătar,
Face plăcinte cu mărar. (se simulează făcutul plăcintelor cu degetul mare)
Arătătorul e dirijor,
Dirijează întregul cor (se simulază dirijarea cu arătătorul)
Mijlociul e țăran,
Duce văcuța pe maidan. (se simulează ducerea văcuței de sfoară cu mijlociul)
Inelarul e zidar
Construiește cu nisip și var. (se simulează construirea unui zid cu arătătorul)
Nu, oh nu! Strigă cel mic
Eu nu pot să fac nimic.


În jurul lumii
El este Alin
Merge la Berlin
Ea e Marilena
Merge la Atena
El este Raul
Merge la Seul
Ea este Alice
Merge la Paris
El este Toma
Merge la Roma
Ea este Maria
Merge la Sofia
El este Ion
Merge la Washington
Ea e Violeta
Merge la Valletta
El este Traian
Merge la Vatican
Ea este Mara
Merge la Ankara.



Prin țară
El este Radu
Merge la Sadu
Ea este Mioara
Merge la Timișoara
El este Ioan
Merge la Roman
Ea e Mărioara
Merge la Sighișoara
El este Mircea
Merge la Tulcea
Ea este Alina
Merge la Sulina
El este Alin
Merge la Reghin
Ea este Maia
Merge la Sinaia
El este Ștefan
Merge la Bălan
Ea este Tanța
Merge la Constanța.




Un băiețel

În copacul mititel (se va ridica mâna stângă sus cu degetele răsfirate)
Se urcă acum Ionel (cu degetele mâinii drepte se simulează urcarea în copac)
De pe creanga ce mai lungă
Pe crenguțe să ajungă (se simulează trecerea prin atingerea degetelor mâinii stângi de la cel mai mare la cel mai mic)
Unde-n cuib, pe-o rămurică (degetele mâinii drepte se stâng în pumn, iar pumnul este acoperit de mâna stângă)
Stă pitită-o păsărică
Scârț, scarț, scârțâie crenguța (simularea clătinării)
Buf! Mama vine fuguța
Și îngrijește mânuța. (simularea pansării mâinii stângi cu ajutorul mâinii drepte)


Șoricelul bebeluș


El e șoricelul tată
Arată ca toți ceilalți șoricei
Are două urechi așaaa de mari (copiii arată două urechi mari)
Nasul așaaa de ascuțit (copiii arată cu o mână nasul ascuțit)
Părul așaaa de moale (copiii mângâie mâna stângă)
Iar coada așaaa de lungă. (copiii arată cu ambele mâini lungimea cozii)

Ea e șoricica mamă
Arată ca toți ceilalți șoricei
Are două urechi așaaa de mari (copiii arată două urechi mari)
Nasul așaaa de ascuțit (copiii arată cu o mână nasul ascuțit)
Părul așaaa de moale (copiii mângâie mâna stângă)
Iar coada așaaa de lungă. (copiii arată cu ambele mâini lungimea cozii)


El e șoricelul frate
Arată ca toți ceilalți șoricei
Are două urechi așaaa de mari (copiii arată două urechi mari)
Nasul așaaa de ascuțit (copiii arată cu o mână nasul ascuțit)
Părul așaaa de moale (copiii mângâie mâna stângă)
Iar coada așaaa de lungă. (copiii arată cu ambele mâini lungimea cozii)

Ea e șoricica soră
Arată ca toți ceilalți șoricei
Are două urechi așaaa de mari (copiii arată două urechi mari)
Nasul așaaa de ascuțit (copiii arată cu o mână nasul ascuțit)
Părul așaaa de moale (copiii mângâie mâna stângă)
Iar coada așaaa de lungă. (copiii arată cu ambele mâini lungimea cozii)


El e șoricelul bebeluș
Arată ca toți ceilalți șoricei
Are două urechi așaaa de mici (copiii arată două urechi mici)
Nasul așaaa de plat (copiii arată cu o mână nasul plat)
Părul așaaa de aspru (copiii scarpină mâna stângă cu degetele mâinii drepte)
Iar coada așaaa de scurtă. (copiii arată cu degetele arătătoare o codiță scurtă)


Soarele
Soarele a răsărit
Degetul mare s-a trezit
El se întinde și strigă fericit:
„-Bună dimineața, dragă soare,
Bine te-am găsit!”
Pe umăr să-l atingă îndrăznește (cu degetul mare se atinge degetul arătător)
Și arătătorul se trezește
El se întinde și strigă fericit:
„-Bună dimineața, dragă soare,
Bine te-am găsit!”
Cei doi glumeți mititei
Îi trezesc pe ceilalți trei.



Musca
O muscă bâzâia
Prin camera mea
În sus și în jos în jos și în sus (degetul arătător de la mâna dreaptă se mișcă pe direcția sus-jos, jos-sus, stânga-dreapta)
Încoace și încolo ea s-a dus.
Deodată musca s-a oprit
Când o vază a găsit (degetul arătător de la mâna dreaptă se oprește pe mâna stângă care se ține în formă de vază)
Pe ea ușor s-a așezat
Și-apoi pe nasul meu a zburat. (ducerea degetului arătător pe vârful nasului)



Căsuța
Căsuța mea e înclinată (cele două palme desenează în aer o căsuță înclinată)
Ce păcat!
Căsuța mea nu stă dreaptă
Ce mă fac?
Vuu! Furtuna se pornește (copiii suflă înspre cele două palme)
Și căsuța îmi zdrobește (simularea căderii casei)
Cinci prieteni se găsesc
Căsuța o reconstruiesc. (jocul se desfășoară în cerc, iar copiii pun mâinile una peste cealaltă)


Degetele
Unul zice: Sunt foarte bogat!
Altul zice: Eu sunt elegant!
Altul zice: Eu sunt Moș Crăciun
Iar altul zice: Eu sunt cel mai bun!
Cel mic le spune: Cred că glumiți!
Voi știți că degețele vă numiți!


MUZICA SI MISCARE





 “În făurirea omului este important mai întâi nu a-l instrui, ceea ce este ceva zadarnic dacă ajunge doar o carte care merge; este nevoie să fie crescut, educat, pentru a-l duce la înălţimea unde nu mai sunt lucruri, ci chipurile născute din modul divin care leagă lucrurile. Căci nu este nimic de aşteptat de la lucruri dacă nu răsună unele în altele aceasta fiind singura muzică pentru inimă” (Antoine de Saint-Exupery -  “Citadela”)

          

    Şi pentru a “făuri” astăzi, în şcoală, oameni şi nu doar “cărţi mergătoare”, este necesar să trecem dincolo de zădărnicia timpului prezent care-l aşează pe “a avea” înaintea lui “a fi” cu mult prea mare uşurinţă. Acesta este însă rolul educaţiei, al unei educaţii în care arta (oricare artă) îşi găseşte locul cuvenit. Printre ele, una este specială: MUZICA. De ce este muzica specială? Fiindcă, în sfera frumosului artistic, ea şi-a câştigat, printr-o istorie seculară, dreptul de a figura în educaţia copiilor. Heinrich Heine spunea:”Muzica este cea care, printre arte, are ultimul cuvânt”, iar Ludwig van Beethoven trecea graniţa afirmând: “Cine pătrunde sensul muzicii va scăpa de ticăloşia în care se târăsc ceilalţi oameni. Muzica trebuie să fie scânteia ce aprinde focul în spiritul omenesc”
           Ca artă care se desfăşoară în timp muzica pare că are  un caracter paradoxal: orice creaţie muzicală cântată se pierde iremediabil în veşnicie şi aproape nicăieri nu rămâne urma ei. Undeva se regăseşte însă acel farmec inefabil pentru că   muzica acoperă prin puterea şi vraja ei acel spaţiu nedefinit al afectivităţii, declanşând resorturi interioare puţin sau deloc cunoscute.
                In acest sens a fost gandita noua disciplina scolara din planul de invatamant introdusa, deocamdata, doar la clasele pregatitoare si la clasele I: “Muzica si miscare”. Aceasta disciplina are un caracter de noutate în raport cu disciplinele studiate până în prezent în învăţământul primar, încadrându-se în categoria disciplinelor abordate integrat.
Aflata la granita a doua arii curriculare, Educatie fizica, sport si sanatate si Arte, disciplina “Muzica si miscare” porneste de la adevarul ca la auzul muzicii, manifestarea spontana si naturala a copilului este miscarea. Asocierea muzicii si a miscarii stimuleaza manifestarea expresiva a elevului, reduce diferenta contraproductiva intre scoala si viata, pune bazele invatarii conceptelor muzicale la nivel elementar intr-o maniera intuitiva, accesibila.

Ce  invata copiii la disciplina Muzica si miscare?

Copiii  invata sa cante si sa recunoasca stiluri muzicale, sa danseze in ritm cu muzica, sa invete cantece educative si asocieze miscarea cu sunetele. Prin activitatea desfasurata in cadrul acestor cursuri, copiii vor invata:
·         sa cante si sa recunoasca elemente ale limbajului muzical (sunetele, ritmuri)
·         sa interpreteze melodii (cantece pentru copii) si sa isi exprime creativitatea
·         sa se manifeste in ritm cu muzica si sa isi dezvolte aptitudini legate de miscare .



Care este rolul muzicii si a miscarii in viata copiilor?

Prin muzica, fie ca e vorba de voce sau sunete emise de instrumente muzicale, copiii invata sa gandeasca pozitiv, sa se exprime creativ sau chiar sa isi descopere talentul nativ.
Activitatile din cadrul orelor de muzica si miscare vor consta in pasi pe ritm de muzica, batai din palme, miscari ale corpului sau mainilor in ton cu suntele sau cantecele propuse, recunoasterea instrumentelor muzicale. Prin folosirea lectiilor specifice se urmareste dezvoltarea creativitatii, spontaneitatii si identificarea talentului innascut.

Noi acum suntem şcolari



                                                                                       Muzica: Aurel Ivăşcanu


Ora-i de plecat la şcoală
Veseli am ieşit şi noi.
Spre străduţa şcolii noastre
Ne-ndreptăm cu paşi vioi.


             R: Suntem mari,suntem mari,
                 Noi acum suntem şcolari.

Uită-te ce bine-mi şade
Cu ghiozdan şi-abecedar,
De la mama am ghiozdanul
Cartea am primit-o-n dar.



             R: Suntem mari,suntem mari,
                 Noi acum suntem şcolari.

[ VIDEO ] CANTECUL TOAMNEI



Toamna, de ce vii la noi?

Toamna, de ce vii la noi?
Copacii sa ni-i despoi?
- Am venit sa va aduc
Poame multe si ma duc! 
Dar sa stiti ca in urma mea
Vine iarna si mai grea.
Cantaretii ce plecara 
Se intorc la primavara. 



Semne de toamna

1. Se aud peste vai
Ploile cazand
Si sub pasi frunzele
Se aud fosnind.

R. Este semn ca de-acum
Toamna a venit,
Iarba si florile

Triste au zambit.


2. Au plecat de sub nori
Randunelele
Si s-au strans de sub frig
Toate roadele.  



Mişcă vântul frunzele


Mişcă vântul frunzele,
Învârteşte morile
Rândunica pe sus zboară,
Iar eu trag zmeul de sfoară.



Mama la plăcinte face
Iar bunica lână toarce
Tata trage la rinde
Iar eu bat din palme-aţa.

Moşul taie lemnele
Eu adun surcelele
O fetiţă dă la pui
Iar eu în copac mă sui.


POVESTEA LITERELOR

  


In Tara Povestilor, spiridusii munceau din zori si pana in seara pentru a scrie cat mai multe carti cu povesti. Se apropia o zi speciala pentru copii si vroiau ca fiecare copil sa primeasca o carte noua de povesti.


  Un spiridus aranja hartia si o pregatea pentru tiparit, alt spiridus cara saci cu litere de la Mos Alfabet, iar altul pregatea tusul pentru tiparit. Mos Alfabet era cel mai batran spiridus, el era cel care confectiona literele in atelierul sau. In atelier, avea litere mari, mici, mai groase, mai subtiri, aranjate frumos in cutii. Intr-o cutie, era numai litera A de felurite marimi si culori, in alta numai litera B, in alta numai litera C, astfel incat toate literele din alfabet le puteai gasi atunci cand aveai nevoie.

  Magicianul Povestilor se ocupa cu scrisul povestilor. De vreo cateva zile, lucra la o carte de povesti in atelierul sau. Incepuse sa scrie o alta poveste. Povestea incepea asa: „ A fost odata o mama care avea doi copii dragalasi ce locuia intr-un castel de diamant…Magicianul Povestilor isi propusese ca aceasta sa fie ultima poveste pe care o scria in aceasta zi, pentru ca se simtea tare ostenit. Scrisese multe, multe povesti intr-o singura zi. Incerca din nou sa scrie: „ Castelul se afla pe fundul unei mari de clestar…Mmmm! ce somn mi s-a facut…zise Magicianul Povestilor in timp ce isi scapa ochelarii de pe nas si adormi cu capul pe masa.
In timp ce Magicianul dormea, literele au inceput sa discute intre ele:
- Mie nu-mi convine ca povestea sa inceapa cu litera A. De ce sa inceapa: A fost odata? spuse nemultumita litera M. Ar trebui ca povestea sa inceapa asa: Mama avea doi copilasi dragalasi. Nu litera M e cea mai importanta? Mama este cea care da viata copiilor si-i iubeste nespus de mult.
- Ba nu, povestea trebuie sa inceapa asa:  A fost odata…interveni in discutie litera A.
Nu sunt eu prima litera din alfabet? Alfabetul incepe asa: A, B, C, D, E…si nu incepe cu litera M.
- Ceea ce spuneti voi, e complet gresit, spuse litera C. Povestea ar trebui sa inceapa cu litera C si sa sune cam asa: „ Copiii dragalasi locuiau intr-un castel de diamant.” Magicianul Povestilor scrie povesti pentru copii. Asa ca eu sunt cea mai importanta litera. Cuvantul copii incepe cu litera C.
- Degeaba va tot certati, pentru ca eu sunt chiar cea mai importanta litera din alfabet spuse litera D. Ce le place cel mai mult copiilor? Dulciurile, bineinteles. Iar cuvantul duliciuri nu incepe cu litera D?
- Dar voi uitati un lucru, spuse litera P. Copiii iubesc cel mai mult povestile. Asa ca eu sunt cea mai importanta litera. Cuvantul poveste incepe cu litera P.



 De atata galagie, Magicianul Povestilor se trezise. Nu mai auzise in viata lui ca literele sa se certe. A ascultat discutia, desi parea ca doarme, iar la un moment dat a intervenit in discutie si a spus:
- Toate literele sunt importante. O sa va spun de ce. Cuvantul MAMA nu il poti scrie doar cu litera M, ai nevoie si de litera A. M-A-M-A. Si pentru cuvantul COPII, ai nevoie de mai multe litere. Acest cuvant se scrie asa: C-O-P-I-I.
- Credeţi voi ca are importantă doar prima litera din cuvant? E importanta doar litera D, pentru ca incepe cu litera D, cuvantul dulciuri? Nu. E nevoie sa cunoastem si sa folosim si celelalte litere pentru a putea scrie cuvintele corect!
Copiii, ca sa invete sa scrie, trebuie sa cunoasca toate literele. Doar daca literele sunt prietene si înţeleg ca un cuvant se scrie cu ajutorul mai multor litere, atunci si copiii vor putea citi si scrie corect.
- Uitati-va la atelierul nostru! Lucram in echipa. Ne ajutam. Mos Alfabet confecţioneaza litere, un alt spiridus le aduce in atelierul meu, un alt spiridus pregateste tusul, altul hartia, altul deseneaza coperta cărtii, iar altul trimite cartile la librarii. Eu, singur, nu as reusi sa fac toate aceste lucruri intr-un timp scurt. Am nevoie de prieteni care sa ma ajute la fel cum si voi aveti nevoie unele de altele ca sa puteti sa scrieti cuvinte si propozitii corecte.




Cel ce seamănă înţelepciune

            

    Cel ce seamănă înţelepciune este o persoană care vrea să aibă multe cunoştinţe şi să stie multe lucruri frumoase în viaţă.


    Copilul seamana cu o  planta : are nevoie de soare, de mîngaiere şi de dragoste. Dar îi mai trebuie şi înţelepciune. Dacă fratele sau sora mai mică, te întreabă ceva ce nu cunoaste, tu ca soră/frate mai mare trebuie să-ţi ajuţi sora sau fratele,dar dacă nu ştii lucruri elementare, nu te vei descurca in viaţa de zi cu zi.


     Învăţătorul învaţă pe copii cum sa vorbească, cum să se comporte, cum să înţeleagă lucrurile şi cum să lucreze ca să-şi caştige pâinea. Dacă copilul sau persoana nu-şi dă interesul să înveţe, atunci nu va şti cum să se comporte cu lumea ce-l înconjoară. Cînd vom fi mari, de cate ori o să mergem pe lîngă şcoală, gandul ne va zbura la anii petrecuţi în clasele mai mici, unde cu toţii am învăţat lucruri interesante.


      Cred că omul inteligent care seamănă înţelepciune este omul care are cunoştinţele sale. Este persoana care a auzit candva ce lucruri importante spune profesorul. Că va ajunge undeva departe. Orice om merită să fie ascultat,să fie încurajat.

[ FOTO ] JOCURI - EDUCATIE FIZICA




a. PISICA SI CATELUL
- Obiective:-consolidarea deprinderii de a alerga; -dezvoltare atentieiCopiii stau cate doi (unul in spatele celuilalt, cel din spate cu mainile pe umarul celui din fata), in formatie de cerc
. Conducatorul jocului propune alegerea catelului si a pisicii. Cainele trebuie sa prinda pisica. Daca pisica este prinsa se schimba rolurile. Daca pisica a obosit si vrea sa se odihneasca, ea poate sa se aseze in fata a doi copii- devenind astfel un grup de trei copii. In acest caz, cel de-al treilea trebuie sa alerge mai departe, devenind pisica.


b. CAUTA-TI MINGEA PE TERENUL DE JOC!
-Obiective:consolidarea deprinderii copiilor de a alerga la un semnal; dezvoltarea atentiei si spiritului de observatie. Material didactic: 4 mingi diferit colorate, jetoane cu imaginea lor(a mingilor), fluier, creta. 
 Jocul se va desfasura pe terenul de joc sau pe iarba. Se deseneaza pe sol sau se marcheaza pe iarba 4 cercuri in care se aseaza cele 4 mingi. Copiii vor fi impartiti in 4 echipe, fiecare echipa avand in piept un jeton cu imaginea unei mingi colorate. 
La semnalul conducatorului de joc, copiii se imprastie fugind pe tot terenul marcat, iar la semnalul “cauta-ti mingea” se intorc la locurile lor. Echipa care se aduna mai repede in cerc, castiga. La repetare, cand copiii sunt imprastiati pe teren, conducatorul jocului schimba locul mingilor.




c. VULPEA SI IEPURELE
- Obiective: consolidarea alergarii; dezvoltarea calitatilor motrice: viteza, rezistenta si indemanare. Copiii stau in formatie de cerc , iar unul dintre ei care este ales sa reprezinte vulpea, sta in mijlocul cercului. Vulpea trece pe la toti copiii, spunand versurile(ca la numaratoare):
                                “Eu sunt vulpea roscata
                                  Iepure pazesteti blana
                                  Am fugit eu dupa tine
                                 Dar si tu gonesti prea bine.
                                 Mi-ai scapat odata-n drum
                                 Teafar n-ai sa scapi acum!”
Copilul la care se termina numaratoarea devine iepure, el fuge, iar vulpea cauta sa-l prinda. Dupa ce “vulpea” l-a prins , conducatorul jocului alege o alta “vulpe” si jocul reincepe.




d. VANATORUL, VRABIA SI ALBINA
- Obiective: consolidarea deprinderii de a alerga; dezvoltarea calitatilor fizice; intarirea si dezvoltarea aparatului respirator si cardio-vascular.
Regulile jocului: -copiii au voie sa alerge atat prin cerc cat si in afara cercului; -copiii care formeaza cercul, vor sta la intervale  de cel putin o lungime de brat, pentru a putea permite astfel celor ce alearga, sa intre sau sa iasa din cerc.
Copiii vor sta in formatie de cerc. Se aleg trei copii: primul este “vanatorul”, al doilea “vrabia” iar al treilea “albina”. La un semnal dat de conducatorul jocului,” vanatorul “alearga dupa “ vrabie” (s-o prinda), “vrabia” dupa “albina”( s-o manance), iar “albina” dupa “vanator” ( sa-l intepe). Jocul se desfasoara pana cand unul din cei trei a fost prins. In locul lui se numeste alt jucator din cerc si jocul continua. Daca numarul copiilor este mai mare se pot schimba cele trei roluri deodata. 




Acum e toamnă, da !



A, a, a! Acum e toamnă, da.

Iarba-n câmp se veştejeşte,
Frunza-n codru-ngălbeneşte,
A, a, a! Acum e toamnă, da.


E, e, e, plăcută vreme e.
Mere, prune, nuci şi pere,
Noi avem după plăcere,
E, e, e, plăcută vreme e.


I, i, i, veniţi copii la vii!
Strugurele must se face,
Şi nouă mustul ne place,
I, i, i, veniţi copii la vii!


O, o, o, se duc cocorii-n stol.
Se duc cuci şi rândunele
Şi ne pare rău de ele,
O, o, o, se duc cocorii-n stol.


Cina în familie - ghicitoare

 
 Ne-aşezăm la cină toţi:
Bunica şi bunicul
Eu şi încă trei nepoţi...
Şi-amândoi părinţii mei,
La urmă au sosit şi ei.
Cina este bună
Hrana e gustoasă
Eu te rog,răspunde-mi:
Câţi am stat la masă ?

?
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...