19 FEBRUARIE - Aniversand Constantin Brâncuşi


Astăzi se împlinesc 139 de ani 

de la naşterea sculptorului 

Constantin Brâncuşi


Constantin Brâncuși (n. 19 februarie 1876, Hobița, Gorj — d. 16 martie 1957, Paris) a fost un sculptor român cu contribuții covârșitoare la înnoirea limbajului și viziunii plastice în sculptura contemporană. Constantin Brâncuși a fost ales postum membru al Academiei Române. Francezii și americanii îl desemnează, cel mai adesea, doar prin numele de familie, pe care îl scriu fără semne diacritice, Brancusi, pronunțându-l după regulile de pronunțare ale limbii franceze.



Constantin Brâncuşi a fost un sculptor roman cu contributii covarsitoare la innoirea limbajului si viziunii plastice in sculptura contemporana. Constantin Brancusi a fost ales postum membru al Academiei Romane. Viziunea lui Brancusi asupra vietii era influentata atat de Platon cat si de conceptele filosofilor orientali.


Constantin Brancusi a eliberat sculptura de preponderenta imitatiei mecanice a naturii, a refuzat reprezentarea figurativa a realitatii, a preconizat exprimarea esentei lucrurilor, a dinamismului formei, a unit sensibilul cu spiritualul.
In opera sa, Brancusi a oglindit felul de a gandi lumea a taranului roman.
Prin obarsia sa taraneasca, si-a aflat radacinile adanci ale operei sale in traditiile, miturile si functia magica a artei populare romanesti.



Brancusi este, neindoielnic, un asemenea moment al constiintei artei moderne, care concentreaza sensurile unei intregi ere a evolutiei spiritului creator.
Reprezentant al miscarii artistice moderne, Constantin Brancusi este considerat de multi ca fiind cel important sculptor ai secolului al XX-lea. Sculpturile sale se remarca prin eleganta formei si utilizarea sensibila a materialelor, combinand simplitatea artei populare romanesti cu rafinamentul avantgardei pariziene.
Brancusi a dat veacului nostru constiinta formei pure, a asigurat trecerea de la reprezentarea figurativa a realitatii, la exprimarea esentei lucrurilor si a reinnoit in mod revolutionar limbajul plastic, imbogatindu-l cu o dimensiune spirituala. Verticalitatea, orizontalitatea, greutatea, densitatea cat si importanta acordata luminii si spatiului sunt trasaturile caracteristice ale creatiei lui Brancusi. Studiile referitoare la opera lui Brancusi impartasesc, fara exceptie, o concluzie formulata in termeni lipsiti de echivoc: arta brancusiana constituie una din sursele ideilor esentiale pe care se cladeste civilizatia vizuala a secolului al XX-lea. Brancusi a scos in evidenta lumii occidentale dimensiunea sacra a realitatii.


Din 1963 pana astazi, au aparut in toate partile lumii peste 50 de carti si monografii si mii de articole si studii despre Constantin Brancusi, determinand in mod decisiv locul lui ca artist genial si chiar ca "unul din cei mai mari creatori ai tuturor timpurilor" (Jean Cassou). In 1937, cunoscutul sculptor englez Henry Moore scria: " Brancusi a fost acela care a dat epocii noastre constiinta formei pure". Unul dintre cei mai importanti arhitecti contemporani, Frank Gehry indica cu precizie influenta pe care a avut-o asupra sa marele sculptor roman Constantin Brancusi.


„Am slefuit materia pentru a afla linia continua.
Si cand am constatat ca n-o pot afla,
m-am oprit; parca cineva nevazut


mi-a dat peste maini - Constantin Brancusi”


Citate din Brancusi :

Am făcut şi eu paşi pe nisipul eternităţii.

Când nu mai eşti copil, ai murit de mult.


O sculptură nu se sfârşeşte niciodată în postamentul său, ci se continuă în cer, în piedestal - şi în pământ.

Duceţi-vă la noi, în România, să vedeţi oamenii, costumele, locurile (spaţiul românesc). Duceţi-vă să vedeţi ceea ce am putut să realizez eu, la Târgu-Jiu!


Eu mă aflu acum foarte aproape de Dumnezeu, şi nu îmi mai trebuie decât să întind o mână spre El, ca să îl pipăi!... Îl voi aştepta pe bunul Dumnezeu în Atelierul meu...

Eu nu doresc să reprezint în sculpturile mele făpturi terestre - hamali grei - ci fiinţe înaripate şi eliberatoare - şi, pentru aceas­ta, nu ar trebui să glorificăm nicidecum munca în sine sau dificultatea efortului. Acestea rămân cele mai nenorocite dintre lucruri şi nu sunt, în definitiv, decât un mijloc, însă până şi Creatorul le-a împrumutat, în drumul său.


În timpul copilăriei - am dormit în pat. În timpul adolescenţei – am aşteptat la uşă. În timpul maturităţii - am zburat înspre ceruri...

Donald Duck


Cine dintre noi nu-l cunoaste pe faimosul ratoi DonaldGlasul spart, iute la manie, mandru, convins de valoarea, puterea, farmecul si unicitatatea sa, tandru uneori, pus in cele mai incredibile situatii, din care reuseste sa iasa cu inteligenta, chiar daca, uneori, cu pene mai putine. Donald ratoiul, care a facut sa rada generatii dupa generatii, pigmentand celebrele desene animate ale lui Walt Disney este un personaj foarte indragit.



Acest cel mai irascibil ratoi din lume a aparut in 1934, ca membru al grupului lui Mickey Mouse, deja faimos. Dar Donald n-a fost vazut la inceput in desenele animate cu Mickey, ci in “Gainusa inteleapta”, ca o faptura mizerabila, ce refuza sa acorde un ajutor. Vocea i-a fost insa de la inceput cea stiuta – in fapt, vocea unui barbat pe nume Clarence Nash, poreclit, fireste, mai tarziu, “Ducky”. 


Si viata acestui Nash a fost o aventura. In 1933 lucra pentru compania Adohr, ducand laptele la domiciliul clientilor. O facea cu o sareta speciala si obisnuia sa-si amuze clientii cotcodacind si imitand felurite pasari si animale. Intr-o zi s-a hotarat sa se prezinte la studiourile Disney pentru o auditie, si recitalul sau a fost, se spune, un tur de forta. La jumatatea lui, Disney l-a oprit si, se spune, ar fi strigat: “Asta-i ratoiul nostru!” (Clarence Nash a murit in februarie 1985 la varsta de 80 de ani).


In 1934, Mickey Mouse il prezinta pe Donald care, pe o scena, recita in fata unui grup de soricei orfani, deloc sensibili la farmecul ratoiului. Furia lui Donald creste, devine apocaliptica. Dupa aproximativ un an, il intrece in popularitate chiar si pe Mickey Mouse. Curand, Donald a devenit primul personaj al desenelor Disney, in afara soricelului Mickey, cu propria sa serie de desene animate. Succesul sau a inceput sa scada dupa razboi, cand autorii filmelor i-au modificat, intr-o masura, personalitatea. In 1966 a disparut de pe ecrane, reaparand abia in 1983, intr-un film nostalgic. Dar televiziunea a contribuit pretutindeni la mentinerea succesului lui Donald ratoiul, prin programarea si reprogramarea, pentru fiecare generatie, a filmelor celebre din anii ’30.



Musafiri si invitatie la "Alice in tara Maritimo" ! ( 19-22 februarie 2015 )


Am avut musafiri ce au lansat o invitatie pentru labirintul din Maritimo care se va transforma intr-un taram minunat plin de surprize.


"Alice in tara Maritimo" ne asteapta de azi pana pe 22.02.2015 cu personajele din celebra poveste cu Alice.

Copiii vor gasi in labirintul fermecat tot felul de surprize care mai de care mai jucause si vor rezolva impreuna cu cei de la Club Amicii traseul.





INVATAND LITERA " G "


Ghi-ga-ga şi ga-ga-ga!
Gâştele au pornit, aşa,
Ca bărcuţele argintii,
Cu lopeţi portocalii


Şi bărcuţele mai mici,
Ba încolo, ba aici,
Cu albastru se adapă
Ciupind soarele din apă


E mălai sau altceva?
Ghi-ga-ga şi ga-ga-ga!





LITERA " G "


A,B,C,D,E,F…
este randul acum lui G !



Slabanog si cocosat

G e-un lacat descuiat.
Tocmai a deschis garajul
La masina cu bagajul


Indesat in geamantan,
De Goguta Galigan.
Alaturi in gradinita
Un gandac si-o gargarita


Au gasit o garofita
S-o dea Gogu la fetita.
Pun galosii in picioare
Si-am plecat, deci salutare!


Cu atatia G-n cuvinte
Cine sa le tina minte?







POVESTEA LITEREI " G "


Dropia - pasare sedentara si monument al naturii

Dropia (Otis tarda) este o pasare sedentara si monument al naturii. Legea ocroteste pe tot timpul anului vanatul femelei. Cocosul poate fi vanat limitat in luna aprilie. Cel mai des, se intalnesc in campii si pe ogoare in Dobrogea, Baragan, Crisana.

Masculul are corpul mare (80-110 cm), o greutate ce ajunge la 12-15 kg, chiar si 21 kg (in Romania au fost vanate exemplare de peste 18 kg). Femela este incomparabil mai mica, iar greutatea este cuprinsa intre 4-7 kg.


Penajul dropiei este galbui-cafeniu tarcat cu striuri negricioase. Capul si gatul sunt imbracate in pene cenusii. La mascul, de o parte si de alta a ciocului se gasesc niste mustati, formate din peri teposi. Picioarele sunt terminate cu trei degete prevazute cu gheare tocite. Cand simt pericolul fug sau se ghemuiesc pe sol pentru a nu fi observate. Penajul, asemanator la culoare cu cel al mediului, le protejeaza. In aceste conditii sunt depistate mai greu de dusmani. Dropia este iute la fuga, iar zborul este lent. Cel mai des se hraneste cu seminte, lastari tineri, insecte, rame, melci.



Dropia este o specie poligama. Masculii ajung la maturitate sexuala la 4 ani. In acesta privinta femelele sunt mai precoce. Perioada de rut se desfasoara in luna aprilie. Femelele cauta masculii pentru imperechere. Ceremonialul desfasurat de mascul in jurul femelelor este deosebit de interesant. Cu maiestria unui gimnast coboara aripile pana la sol. In acelasi timp penele de pe umeri si spate sunt ridicate in sus si date peste cap. Coada se desface in evantai. Albul imaculat al penelor de pe partea inferioara face ca haina nuptiala sa fie pentru cateva secunde alta decat cea obisnuita. Penele tepoase din mustati iau o pozitie aproape verticala. Gatul este tras pe spate. Sacul gusii este mult umflat. Pieptul se inclina, iar picioarele se infdoaie. Gratie miscarilor comportamentale este unica. Isi face cuibul in micile adancituri de pe sol. In el depune 2-3 oua, pe care le cloceste numai femela.



De multe ori, dropia isi cauta hrana in carduri. Pe timpul iernii, in urma caderii ploilor sau a lapovitelor, aripile lor umede ingheata, nu mai pot zbura si cad cu usurinta prada braconierilor. In iernile grele, geroase, dropiile se retrag in tinuturile din sud-estul tarii. De multe ori, in asemenea conditii, trec in Bulgaria, de unde revin la inceputul primaverii. Numarul scazut al acestei specii este atat consecinta unui vanat excesiv, cat si consecinta transformarii campiei de odinioara intr-un vast camp agricol.


Aria de raspandire acopera partea de sud si partea centrala a Europei, precum si Africa de nord.

Stiinta - stiati ca... ?

Sticla trasa in fibre extrem de subtiri devine flexibila ca bumbacul si mai rezistenta ca otelul. O franghie de sticla formata din 12.000 de fibre este de 5 ori mai rezistenta decat cea de canepa. In plus, tesaturile din sticla nu ard, nu se decoloreaza si se spala usor.


Aurul nu este nici cel mai scump, nici cel mai rar metal. In vreme ce se extrag, anual, 1.500 t de aur, se scot 110 t de platina si numai 6 t de iridiu. In schimb, aurul nu are rival in proprietatea de ductibilitate (aceea de a putea fi prelucrat sub forma de fire sau foi foarte subtiri). Astfel, dintr-un grad de aur – care ar avea forma unui cub cu muchea de 3.7 mm, se poate trage un fir lung de 3 km si cu un diametru de o zecime de micron (a zecea mie parte dintr-un milimetru). De asemenea, din acelasi cubulet, batut cu un fel de mai de lemn, se poate obtine o foaie patrata cu latura de 80 cm si cu o grosime de 1/12.500 mm.

Cauciucul natural are o insusire pe care multi n-o cunosc: el poate absorbi o cantitate de apa de cinci ori mai mare decat propria sa greutate.



Dintr-un singur gram de wolfram, se poate confectiona un fir de sarma lung de 500 m. Rezistenta wolframului este de 400 kg pe milimetru patrat.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...