25 mai - Ziua Internaţională a Copiilor Dispăruţi. De ce fug copiii de acasă ?


Cu ocazia Zilei Internaţionale a Copiilor Dispăruţi, Organizaţia Salvaţi Copiii România atrage atenţia asupra numărului mare de dispariţii voluntare şi organizează, în parteneriat cu Inspectoratul General al Poliţiei Române (IGPR), activităţi de informare a elevilor, părinţilor, profesorilor şi opiniei publice.Copiii pleacă intenţionat de la domiciliu sau din centrele de ocrotire a copiilor, pe o perioadă nedeterminată.  




Motive pentru care copiii fug de acasă 


Potrivit reprezentanţilor IGPR, principalele motive care îi determină pe copii să îşi părăsească familia sau centrele de ocrotire sunt: neglijarea lipsa de supraveghere conflictele abuzurile lăsarea în grija bunicilor sau a altor rude, odată cu plecarea aparţinătorilor legali la muncă în străinătate, lipsa comunicării cu părinţii lipsa de educaţie abandonul şcolar şi influenţa anturajului negativ, consumul de alcool şi substanţe halucinogene  situaţia economică a familiei   La nivel european, conform datelor furnizate de către Federaţia Europeană pentru Copilul Dispărut şi Exploatat Sexual (Missing Children Europe), procentul plecărilor voluntare, din total dispariţiilor în rândul copiilor, este mult mai mic - de 51%. Majoritatea sunt, de asemenea, adolescenţi cu vârste cuprinse între 15 şi 16 ani. Adolescenţa este o vârstă dificilă, atât pentru copii, cât şi pentru părinţi, profesori şi alte persoane care îi au în îngrijire. Provocările acestei vârste îi expun pe adolescenţi la o serie de riscuri prin fuga de acasă - exploatare, abuz, trafic de copii. Un segment vulnerabil îl reprezintă şi copiii din centrele de ocrotire, care fug în mod repetat din aceste instituţi, a declarat Gabriela Alexandrescu, Preşedinte Executiv al Salvaţi Copiii România. Fuga reprezintă în viziunea copiilor o soluţie la problemele cu care se confruntă, însă nu conştientizează că problemele din afara familiei şi a acestor instituţii de ocrotire sunt mult mai mari şi, uneori, imposibil de depăşit. Situaţia cu care ne confruntăm trebuie abordată urgent, prin crearea unor mecanisme eficiente de prevenire adresate deopotrivă copiilor, cât şi adulţilor care îi au în grijă, adaugă Gabriela Alexandrescu.

 În acest sens, Salvaţi Copiii organizează regulat întâlniri cu consilierii şcolari, pentru identificarea copiilor şi a familiilor aflate în situaţii de risc. Acestea sunt incluse în programele de consiliere şi beneficiază de suport educaţional şi activităţi de timp liber, în cadrul Centrelor de Consiliere pentru Părinţi, Centrelor Educaţionale şi Centrelor Creştem Împreună (pentru copii ai căror părinţi muncesc în străinătate). 

Astăzi, Salvaţi Copiii România, în calitate de membru al Federaţiei Europene pentru Copiii Dispăruţi şi Exploataţi Sexual - Missing Children Europe - organizează workshop-ul „Identificarea copiilor cu risc de dispariţii voluntare şi exploatare - Cum putem preveni şi interveni asupra consecinţelor acestui fenomen”. Printre participanţi s-au numărat reprezentanţi ai autorităţilor active în domeniul protecţiei drepturilor copilului, respectiv psihologi şi asistenţi sociali din cadrul Direcţiilor pentru Protecţia Drepturilor Copilului şi consilieri şcolari. Ca în fiecare an, campaniile de informare se desfăşoară la nivel naţional, în Timişoara, Iaşi, Suceava, Târgu Mureş, Dolj, Braşov, Neamţ, Vaslui, Hunedoara, Caraş Severin, Argeş, Constanţa, în şcoli şi licee, şi constau în workshop-uri cu părinţi, profesori şi copii, campanii stradale şi campanii interactive de informare prin forumuri.

 Toate acestea au scopul de a-i ajuta pe copii să conştientizeze riscurile asociate dispariţiilor voluntare, de a facilita identificarea timpurie a dificultăţilor cu care copiii se confruntă şi de a asigura intervenţia în cadrul unui parteneriat solid între părinţi, profesori, consilieri şcolari, psihologi şi poliţie. Mai mult, în 2015 sunt incluse în campaniile de informare şi 8 centre de plasament din Argeş, Dâmboviţa şi Galaţi, copiii instituţionalizaţi reprezentând un segment vulnerabil, ce înregistreză dispariţii voluntare repetate din centrele de ocrotire.


Sursa : aici

Cine a zis „miau”?


 de Vladimir Suteev

        Căţeluşul dormea pe covoraş lângă canapea. Deodată, ca prin somn, a auzit că cineva a zis: 
        - Miau!
 
        Căţeluşul a ridicat capul, a luat seama împrejur. Nimeni! "Probabil am visat", şi-a zis el, şi s-a lungit pe covoraş.
        Dar iată că cineva a zis din nou: 
        - Miau!
 
        - Cine-i acolo?
        Căţeluşul a sărit în sus, a dat ocol camerei, s-a uitat sub pat şi sub masă. Nimeni!
        S-a urcat pe pervazul ferestrei şi a văzut un Cocoş plimbându-se prin curte.
        "Iată cine nu m-a lăsat să dorm", s-a gândit Căţeluşul şi a dat fuga în curte, direct la Cocoş. 
        - Ascultă, tu ai spus "Miau"? l-a întrebat Căţeluşul pe Cocoş.
 
        - Nu, eu nu vorbesc. Şi Cocoşul a bătut din aripi slobozind un "Cu - cu - ri - gu – uu!”
 
        - Dar altceva nu ştii să spui? l-a întrebat Căţeluşul.
 
        - Nu, numai "Cucurigu", a răspuns Cocoşul. Căţeluşul s-a scărpinat cu laba de dinapoi, după ureche, şi a plecat acasă.    Deodată, chiar lângă pridvor, cineva a zis:
 
        - Miau!
 
        "Aha, aici era!", şi-a zis Căţeluşul şi a început să scurme repede, lângă pridvor, cu toate cele patru lăbuţe.
        Când s-a făcut groapa mare, de acolo a tâşnit un Şoricel mic, cenuşiu.
 
        - Tu ai spus "Miau"? l-a întrebat cu asprime în glas Căţeluşul.
 
        - Ţi - ţi - ţi - a chiţăit şoricelul. Cine a zis aşa?
 
        - Cineva a zis "Miau".
        - Aproape? a întrebat tremurând Şoricelul.
 
        - Uite, chiar aici, a răspuns Căţeluşul
 .
        - Mi-e frică! Ţi - ţi - ţi! - a chiţăit Şoricelul şi a zbughit-o.
 
        Căţelul a căzut pe gânduri. Deodată, chiar lângă cuşca câinelui, cineva a spus tare:
 
        - Miau!
        Căţeluşul a ocolit de trei ori, în fugă, cuşca dar n-a dat de nimeni. În cuşcă s-a mişcat cineva...
        "Aici era, şi-a zis Căţeluşul. Acum am să-l prind." S-a apropiat tiptil... 
        I-a sărit însă în faţă un Dulău mare şi lăţos.
 
        - Mr - r - r - r! a mârâit Dulăul.
 
        - Eu...eu vreau să ştiu...
 
        - Mr - r - r - r!
 
        - Dumneavoastră aţi spus "Miau"? abia a îngăimat Căţeluşul, cu coada între picioare.
 
        - Eu?! Râzi de mine, Căţelule!
        Căţeluşul a luat-o la sănătoasa cât îl ţineau picioarele, spre grădină, şi acolo, s-a ascuns sub o tufă. Şi, deodată, chiar la urechea lui, cineva a spus:
 
        - Miau!
        Căţeluşul a scos capul de sub tufă şi, pe o floare, lângă nasul său, a văzut o Albină pufoasă.
        "Iată deci, cine a zis Miau"! s-a gândit Căţeluşul şi a vrut s-o înhaţe cu dinţii. 
        - Bz - z - z – z,  a bâzâit Albina şi l-a pişcat pe Căţeluş chiar de vârful nasului.
 
        Căţeluşul a scheunat şi a rupt-o la fugă, iar Albina, după el!        Zboară şi bâzâie:
 
        - Bz - z -z –z, te pişc! Bz - z – z, te pişc! A alergat Căţeluşul la iaz şi bâldâbâc în apă!
 
        Când a scos capul din apă, Albina dispăruse.
        Şi deodată, cineva a spus iar: 
        - Miau!
 
        - Tu ai spus "Miau"? l-a întrebat Căţeluşul pe un Peştişor care înota, aproape de el.
        Peştele nu a răspuns nimic, a dat din coadă şi dus a fost în adâncul iazului.
 
        - Oac - oac - oac! a izbucnit în râs o Broscuţă ce şedea pe o frunză de nufăr. Ce tu nu ştii că peştii nu vorbesc?
 
        - Atunci, poate tu ai spus "Miau"? a întrebat-o Căţeluşul pe Broscuţă.
 
        - Oac - oac - oac! a râs din nou Broscuţă. Ce prostuţ eşti! Broaştele doar orăcăie. Şi s-a aruncat în apă.
        Căţeluşul a plecat acasă, ud, cu nasul umflat. Necăjit, s-a culcat pe covoraş, lângă canapea. Şi deodată, a auzit:
 
        - "Miau!!!"
 
        A sărit în sus. Pe pervazul ferestrei şedea o Pisică, cu blana pufoasă, vărgată.
 
        - Miau! a zis Pisica.
 
        - Ham - Ham - ham! a început căţelul să latre. Apoi şi-a amintit cum a mârâit Dulăul lăţos şi a început să mârâie şi el: "Mr - r - r - r!".

        Pisica s-a arcuit, a suierat: "S - s - s !" A forăit: "Fâr - fâr - fâr" şi a zbughit-o prin fereastră.
        Căţelul s-a întors pe covoraşul său şi s-a culcat. Acum ştia cine a zis "Miau".

[ VIDEO ] Istoria ochelarilor


In materialul video de mai jos, realizat sub umbrela Ted Ed, vedem care este istoria ochelarilor,pe scurt.

How do glasses help us see? - Andrew Bastawrous and Clare Gilbert

Sub ciupercă

                                                          de Vladimir Suteev



        Odată, ploaia a prins-o pe Furnică pe drum. Unde să se ascundă? A văzut Furnica, într-o poiană, o ciupercă, a dat fuga şi s-a ascuns sub ea. Stă Furnica sub ciupercă - ploaia nu mai conteneşte. Ploua tot mai tare si mai tare... Se târăşte spre ciupercă un Fluture:
        - Furnicuţo, Furnicuţo, lasă-mă sub ciupercă! M-a udat ploaia şi nu pot să zbor!
        - Unde să te primesc? zice Furnica. Şi eu abia mi-am făcut loc.
        - Nu-i nimic! Mai bine mai înghesuiţi, dar nu supăraţi. Furnica i-a făcut loc Fluturaşului sub ciupercă.
        Şi plouă tot mai tare... Vine în fugă un Şoricel:
        - Lăsaţi-mă şi pe mine sub ciupercă! Sunt tot un lac de apă.
        - Unde să-ţi facem loc? N-avem unde!
        - Mai înghesuiţi-vă puţin!



        S-au înghesuit şi i-au făcut loc şi Şoricelului sub ciupercă. Iar ploaia tot curge şi nu vrea să înceteze deloc... Lângă ciupercă ţopăie o Vrabie şi se vaită:
        - Mi s-au udat penele, mi-au obosit aripioarele! Lăsaţi-mă sub ciupercă să mă usuc, să mă odihnesc până stă ploaia!
        - N-avem loc.
        - Mai strângeţi-vă puţin, vă rog!
        - Fie!
        S-au mai strâns şi i-au făcut loc şi Vrăbiuţei. Deodată apare în poiana Iepurele şi vede ciuperca.
        - Ascundeţi-mă, strigă, salvaţi-mă! Mă fugăreşte Vulpea!
        - Mi-e milă de Iepure - spune Furnica. Hai să ne mai strângem puţin. Numai ce-au reuşit să ascundă Iepurele şi apare în fugă Vulpea.
        - Nu l-aţi văzut pe Iepure? întreabă ea.
        - Nu l-am văzut.
        Vulpea se apropie mai mult, adulmecând:
        - Şi ziceti că nu s-a ascuns aici?
        - Unde ar putea să se ascundă aici!?
        Vulpea şi-a vânturat coada şi a plecat. După un timp ploaia s-a oprit şi s-a ivit soarele. Toţi ies de sub ciupercă şi se bucură.   Furnica a rămas pe gânduri:
        - Ce-o fi asta? La început abia am avut eu loc sub ciupercă, iar acum este loc pentru toţi cinci!
        - Oac - oac - oac! Oac - oac - oac! a râs cineva.
        Toţi au luat seama: pe pălăria ciupercii şade o Broscuţă şi râde în hohote:
        - Eh, Voi! Ciuperca.... N-a terminat ce-a avut de spus şi a dispărut.
        Toţi au privit cu băgare de seamă la ciupercă şi au priceput de ce la început abia era loc pentru unul singur, iar apoi au avut loc sub ea toţi cinci.
        Voi aţi priceput copii?



Iată de ce nu trebuie să spunem niciodată “Ce știi tu? Ești doar un copil!”




Copiii care ți-o spun verde-n față


Este motivul pentru care mi-am încurajat de mici copiii să spună ce gândesc și să nu le tai elanul, indiferent cât de nepotrivite mi s-ar părea pe moment remarcile lor. E-adevărat, acest obicei de-a fi sincer cu orice preț, până la capăt și în orice împrejurare, poate să treacă ușor, în ochii celorlalți, drept răsfăț sau chiar proastă creștere. Dar, oricât de brutale ar fi adevărurile emise de copiii mei, oricât m-ar enerva uneori și oricât de incomod m-ar face să mă simt, le prefer comportamentului ezitant, de teama de a nu fi judecat sau prost înțeles.

Copiii care știu ce vor


Ioana, fiica mea cea mare, e în clasa a VII-a și în curând face 14 ani. Am întrebat-o la ce liceu se gândește să dea și a ridicat din umeri, cu o sinceritate dezarmantă: “Habar n-am!”. M-am speriat și mi-am propus ca în vacanța de vară să trecem în revistă ce soluții are la îndemână pentru anul următor. Între timp, am discutat și cu alți părinți și am aflat că la ea în clasă și, mai mult, la nivel de generație, prea puțini sunt cei care și-au descoperit deja vocația. Așa că pare paradoxal că în intertitlul meu susțin că ăștia mici știu ce vor.
Însă nu e așa: prin faptul că recunosc că nu prea știu pe ce lume se află, de fapt, înțeleg foarte bine că sunt prea mici să decidă ce vor ajunge când se vor face oameni mari. Ioana mi-a și spus odată: “Sunt prea mică, de unde să știu ce vreau să mă fac?”. Mi-a închis gura și mi-a amintit de presiunea care se punea pe noi la vârsta lor, atât din partea părinților, cât și a profesorilor.



Copiii care știu să spună “Te iubesc”


Câți dintre noi se simțeau stingheri, exact ca-n cântecul băieților de la Taxi, când voiam să verbalizăm ceea ce simțeam? Și asta, indiferent dacă era vorba de un membru al familiei sau de un prieten ori un iubit. Ne spuneam “Te iubesc” de Paște și de Crăciun, cel mult, de zilele de naștere. Dar așa, pe nepusă masă, și-n culcare, și-n sculare, ca ai noștri copii, n-o făceam. Cât e de sănătos să-ți exprimi sentimentele și să-ți arăți afecțiunea față de persoana iubită o spun toate studiile de specialitate din lume și o simțim și noi, de câte ori o facem. Copiii noștri au lăsat în urmă orgoliile ori teama că un cuvânt frumos poate să denote slăbiciune. Copiii noștri (ne) iubesc și vor s-o știe toată lumea.

Copiii care contestă autoritatea


Copiii din ziua de azi nu mai iau totul de-a gata. Mi s-a întâmplat de nenumărate ori să gândesc în cutume, să nu văd paiul din ochiul vecinului, să dau sfaturi prefabricate, asimilate ca atare încă din copilărie. De câte ori procedam în acest fel absurd, copiii meu aveau curajul să-mi spună că greșesc. Vina era atât de evidentă încât mă speriam de mine însămi, gândindu-mă cât de ușor am căzut în toți acești ani în capcana ideilor preconcepute, fără să le trec măcar puțin prin filtrul personal. Copiii de azi nu mai cred tot ce aud. Ei știu să delimiteze ideile altora de propriile idei.



Copiii care știu să-și ceară iertare


Pentru că azi copiii sunt mai dispuși ca oricând să conteste autoritatea parentală sunt, exponențial, mai des supuși greșelilor. Dacă în copilărie, simțeam că se rupe cerul pe mine când trebuia să-mi cer iertare (poate și pentru că nu mi se explica unde am greșit, ci trebuia să mă prind singură), azi copiii mei nu se culcă niciodată fără să-și ceară scuze atunci când au înțeles că, uneori, și mamele au dreptate .
M-am lovit în repetate rânduri de scepticismul adulților vizavi de generația de astăzi! Că sunt încăpățânați, răi, neascultători, leneși și câte și mai câte. Ca să vezi, la fel cum era catalogată, pe vremuri, și generația mea, și cea a părinților mei și tot așa, de la o generație la alta! Însă eu am toată încrederea în ei, mă simt bine în preajma lor și cred că doar colaborând vom ajunge să facem un loc mai bun din lumea pe care vrem, din fericire, trebuie s-o împărțim.

Sursa : aici

Corăbioara


                                                            de Vladimir Suteev


        Broscuţa, Puiul de găină, Şoricelul, Furnicuţa şi Buburuza au plecat la plimbare.
        Au ajuns la râu.
        - Haideţi să ne scăldăm! a zis Broscuţa şi s-a aruncat în apă.
        - Noi nu ştim să înotăm, au răspuns Puiul, Şoricelul, Furnicuţa şi Buburuza.
        - Oac – oac – oac! Oac – oac – oac! a izbucnit în râs Broscuţa. La ce vă pricepeţi voi?! Şi s-apus pe un râs de mai să-i dea lacrimile.
        Puiul, Şoricelul, Furnicuţa şi Buburuza s-au supărat şi s-au aşezat să chibzuiască. S-au gândit ce s-au gândit şi au găsit o soluţie.
        Puiul a adus o frunză. Şoricelul, o coajă de nucă. Furnicuţa a adus un pai. Iar Buburuza, un fir de aţă.
        Şi s-au pus pe treabă: au înfipt paiul în coaja de nucă, cu aţa au legat de el frunza şi … gata corăbioara!
        Au împins apoi corăbioara pe apă, s-au urcat în ea şi … la drum!
        Broscuţa a scos capul din apă, să mai râdă puţin de ei, dar corăbioara plutea de-acum departe, în larg. Nici gând s-o mai ajungă!


Trei pisoi

                                                                 de Vladimir Suteev

Trei pisoi, unul negru, altul cenuşiu şi al treilea alb au văzut un şoricel şi s-au repezit după el.
        Şoricelul s-a ascuns într-un vas cu făină. Pisoii – după el. Şoricelul a fugit.
        Iar din vasul de făină au ieşit trei pisoi albi.
        Trei pisoi albi au văzut în curte o broscuţă şi s-au repezit după ea. Broscuţa s-a ascuns într-un burlan vechi de sobă. Pisoii – după ea. Broscuţa a ieşit şi … pe-aici ţi-e drumul.


        Iar din burlan au ieşit trei pisoi negri.

        Trei pisoi negri au văzut în iaz un peşte şi s-au năpustit după el! Peştele s-a făcut nevăzut.
        Iar din apă au ieşit trei pisoi uzi leoarcă.
        Trei pisoi uzi leoarcă au plecat acasă.
        Pe drum, ei s-au uscat şi iată-i din nou cum au fost: un pisoi negru, altul cenuşiu şi al treilea alb.


JUDETELE ROMANIEI - De unde vine numele acestora ?


Mulți dintre noi nu avem o idee clară cu privire la proveniența numelui județului în care locuim sau ne-am născut. Cert este că, anumite evenimente au contribuit la alegerea numelui județului din care facem parte.




În cazul judeţului Alba denumirea vine de la culoarea albă a zidurilor cetăţii medievale din actualul oraş Alba Iulia, clădite din piatră.
Numele judeţului Arad vine de la Orod, un cavaler al Regelui Ungariei Ştefan I care a condus şi a câştigat multe bătălii, în secolul XI, în jurul anului 1080, şi care a avut un rol important în cucerirea Transilvaniei, proces ce a avut loc între secolele XI – XIII. Ulterior, denumirea zonei, pe atunci comitat, s-a transformat în Arad. Actualul Arad este menţionat şi în Cronica pictată de la Viena, din 1331.
Denumirea judeţului Argeş vine de la râul Argeş, căruia dacii îi spuneau Argessos, care cel mai probabil însemna strălucitor.
Bacăul cu reşedinţa de judeţ cu acelaşi nume are o etimologie incertă. Denumirea poate proveni de la un conducător local numit Bako, de la boabele de strugure denumite bacă sau chiar de la zeul Bachus.
Şi Bihorul are o etimologie incertă. Numele poate proveni din sârbeşte – vihor (volbură), dar e posibilă şi o etimologie traco-dacică, după numele cetăţii Biharea (bi însemnând doi şi harati – a lua, a duce), posibil cu sens de două posesiuni.
Judeţul Bistriţa – Năsăud are denumirea slavonă a râului şi oraşului Bistriţa, care înseamă apă repede, precum şi a oraşului Năsăud, după cuvântul german Nussdorf (Satul nucilor).
Judeţul Botoşani îşi trage denumirea de la oraşul cu acelaşi nume care, potrivit Letopiseţul Ţării Moldovei al lui Grigore Ureche – a fost prădat şi ars de tătari la 1439. Conform cercetărilor istorice, numele oraşului vine de la un boier local pe nume Botaş.
Judeţul Braşov, fost Ţara Bârsei, nu are o etimologie unanim recuoscută. Sugestiile includ:
– provine de la brad – cuvântul Brad este considerat de origine dacică de Haşdeu, I.I. Russu şi Olteanu.
– o denumire slavă
– denumire peceneagă, de la hidronimul Baraso, atestat din anii 1300, azi identificat de cei mai mulţi specialişti cu râul Graft/Pietrele lui Solomon, mult mai mare şi mai învolburat atunci (bara šu = apă cenuşie). Teoria peceneagă este întărită şi de faptul că principale hidronime din zonă amintesc de pecenegi: Zizin, Bârsa, Tatrang (maghiară şi germană), Tömös (maghiară şi germană).
Denumirea judeţului Brăila are probabil origine indo-europeană – bhreg, însemnând pisc vertical – sau dacică – braiglia, care are sensul de negustorie de vite.

Bucureşti – de la ciobanului Bucur care, dorind să-şi apere stâna de otomani, şi-a clădit pe malul Dâmboviţei o cetate şi o biserică. Câteva sute de ani mai târziu, datorită creşterii economice şi demografice a populaţiei din acea vreme, a devenit cetatea de scaun a domitorului Ţării Româneşti.
Originea cuvântului Buzău provine probabil de la buză, cuvânt tracic, după părerea lui Vasile Pârvan.
Caraş-Severin vine de la de la râul Caraş (de la cuvântul sârbo-croat Kraš – zonă calcaroasă).
Etimologia judeţului Călăraşi provine de la din cuvântul călăraş – corp militar auxiliar în evul mediu, în Ţara Românească.
Denumirea județului Cluj vine de la latinescul Clusium (castru medieval), nume dat de coloniştii germani (Klausenburg).
Județul Constanţa – de la oraşul Constanţa (care a fost denumit Constantiana de împăratul bizantin Constantin cel Mare).
Covasna este un cuvânt de origine indo europeană şi provine de la kavoSNa (călduţ, uşor cald) ce probabil se referea la izvoarele termale din zonă.
Denumirea judeţului Dâmboviţa vine posibil după râul Dâmboviţa, format din cuvântul dâmb + sufix -iţa, dar particula -ov ar putea arăta o origine slavonă.
Dolj vine de la slavicul dolu (vale) şi râul Jiu (Jiul de vale).
Denumirea judeţului Galaţi vine probabil de la tribul celtic al galilor, care locuiau prin aceasă zonă în antichitate, fie de la regiunea Galiţia. O altă variantă ar fi din limba cumană gala(t) preluat din arăbescul kalhat (fortăreaţă).
Giurgiu – de la oraşul Giurgiu, fondat de genovezi în secolul XIV pentru a controla traficul pe Dunăre şi numit după Sf. Gheorghe (San Giorgio), patronul oraşului lor natal.
Denumirea judeţului Gorj vine de la slavicul gora (munte) şi râul Jiu (Jiul de munte).
În ceea ce priveşte judeţul Harghita, posibil din har (deal sau munte în limbile semitice şi turcice).
Hunedoara provine de la oraşul Hunedoara, provenit din numele propriu maghiar Hunyad şi vára – cetate (cetatea lui Hunyad).
Judeţul Ialomiţa a primit numele după râul Ialomiţa, denumire de origine slavonă ialov (pustiu).
Iaşi – posibil de la populaţia sarmatică Iazygi care locuia în regiune în secolul I (în limbile sanskrită şi hindi, care au origine comună cu limba sarmaţilor, yash înseamnă faimă).
Ilfov – denumire de origine slavonă.
În cazul judeţului Maramureş denumirea este probabil compusă din mara (origine traco-dacică: stâncă) şi Mureş.
Mehedinţi – din maghiară méhed, prisacă, stupină. Este motivul pentru care vechea stemă a judeţului avea reprezentate mai multe albine.
Denumirea judeţului Mureş provine de la râul cu acelaşi nume, cunoscut încă pe vremea dacilor sub numele de Maris.
Neamţ – după oraşul Piatra Neamţ (neamţ cu sensul de german – teutonii construind o fortificaţie în zonă).
Olt – după râul cu acelaşi nume, cunoscut încă pe vremea dacilor sub numele de Alutus.
Prahova – după râul cu acelaşi nume, denumire de origine slavonă (prah- cataractă de apă).
Satu Mare – de la Sătmar, nume venind de la Zothmar, căpetenia coloniştilor germani aduşi de regina Gisella în sec. al XI-lea.
Sălaj – probabil din latinescul silva (pădure).
Sibiu – de la numele râului Cibin (din latinescul Cibiensis – Cibinium).
Suceava – probabil de râul cu acelaşi nume, a cărui denumire vine de la arbuştii de soc.
Teleorman – denumire de origine cumană (deliorman – pădure nebună).
Timiş – după râul Timiş, denumit Tibisis de romani.
Tulcea – denumire compusă din tul (etimologie necunoscută) şi turcescul cay (râu, apă curgătoare).
Vaslui – nume derivat din vas (care în cumană este posibil să fi însemnat zonă împădurită) şi turcescul uj (râu, apă curgătoare).
Vâlcea – fie din cuvântul slav vâlk (lup), fie din latinescul vallicella (vale îngustă).
Vrancea – foarte probabil de la frânc care, în româna veche, însemna occidental.
Sursa: descopera.roWikipedia

Povestea pestisorului curcubeu


In marele ocean traia odata un peste curcubeu. Era cel mai frumos peste si era foarte mandru de asta. Solzii lui straluceau si aveau toate culorile curcubeului: rosu, albastru, verde, portocaliu, mov, galben. De aceea i se spune pestele curcubeu.

Pestele curcubeu este foarte mandru de solzii lui. Ceilalti pesti se invarteau in jurul lui si se minunau de cat de frumos este.

Intr-o zi, pestisorul albastru s-a apropiat de el.

- Buna, pe mine ma cheama pestisorul albastru, pe tine cum te cheama?

- Pe mine ma cheama pestisorul curcubeu.

- Ce haine frumoase ai! Te rog sa imi dai si mie un solz din hainuta ta ca iti dau si eu unul din hainuta mea! Imi place foarte mult culorile pe care le porti tu! Eu am doar o singura culoare si mi-as dori sa port si eu o amintire de la tine.

- Cum sa imi stric eu frumusete de haina! Nu pot!

Pestele curcubeu s-a intors cu spatele si a dat sa plece.

- Stai, nu pleca! Vrei sa fim prieteni si sa ne jucam impreuna? Uite, iti ofer eu o amintire, un solz din hainuta ta!

- Cum sa port eu un asemenea solz lipsit de culoare in haina mea stralucitoare? Tu nu vezi ca nu se potriveste? Pastreaza-l ca nu am nevoie! Eu nu ma joc cu pesti care au haine atat de ponosite si de lipsite de culoare.

Pestisorul curcubeu i-a intors spatele si a plecat mandru sa inoate in alta parte. Pestisorul albastru era foarte trist ca pestisorul curcubeu nu ii primise darul si nici nu dorise sa se joace cu el.

- Nu-i nimic, o sa merg in alta parte sa caut alti pestisori cu care sa ma joc si pe care sa mi-i fac prieteni.


Pestisorul albastru a mers la un grup de pestisori galbeni care inotau putin mai departe si i-a intrebat:

- Doriti sa va jucati cu mine? Pestisorul curcubeu nu a vrut. Sunt foarte trist.

- Te primim cu drag. Nici cu noi nu a vrut sa se joace. Spunea ca aratam ciudat. Nu suntem ca el. Este adevarat ca aratam la fel, dar important este sa ne simtim bine impreuna.

Si au inceput sa se joace impreuna.

Pe zi ce trecea, pestisorul curcubeu se simtea din ce in ce mai trist. Nimeni nu mai venea sa-l intrebe daca vrea sa se joace sau sa imparta solzi. Ceilalti pesti se jucau si inotau bucurosi cat era ziua de lunga.

Intr-o zi, pestisorul curcubeu in timp ce plangea ca era singur si nu are nici un prieten intalneste caracatita cea inteleapta.

Acum i-a venit ideea ca ar putea sa ceara ajutorul caracatitei.

- Doamna caracatita, sunt foarte trist si am nevoie de ajutor. Nu am nici un prieten si nici un pestisor nu mai doreste sa se joace cu mine. Este adevarat ca au fost pestisori care au dorit sa se joace cu mine, dar atunci nu am vrut sa impart solzisorii mei cu ei si le-am vorbit urat.

- Draga pestisorule, un prieten adevarat imparte cu ceilalti din lucrurile sale si a accepta ca ceilalti sunt diferiti de el, iar diferenta nu inseamna ca sunt mai rau sau mai buni ci ca fiecare este frumos si bun in felul sau.

- Doriti sa spuneti ca daca voi imparti cu ceilalti si solzii mei voi avea si eu prieteni?

- Exact. Cum te simti cand cineva imparte cu tine ceva de la el?

- Sunt fericit.

- La fel se simte si celalalt cand tu ii oferi de la tine. Si acum ... hai sa gasim ceva frumos la ceilalti. Vezi tu, tu te-ai nascut cu solzii foarte frumosi si stralucitori. Alti pesti chiar daca nu au hainuta atat de frumoasa ca a ta cu siguranta ca au alte lucruri care pot sa iti placa la ei. Fiecare este frumos in felul lui. Pentru mama lor fiecare dintre ei este cel mai frumos. Hai sa descoperi la prietenii tai lucruri care iti plac.

- Pestisorul albastru are ochii frumosi.

- Super, spune caracatita.

- Pestisorii galbeni au aripioarele puternice si gratioase in acelasi timp.

- Ai dreptate. Acum hai sa le spunem ce iti place la ei si sa iti faci prieteni.

- Ai dreptate. Acum hai sa le spunem ce iti place la  ei si sa iti faci prieteni.


Pestisorul curcubeu a plecat catre grupul de pestisori care se jucau veseli putin mai departe. A pus in aplicare toate sfaturile intelepte pe care le primise de la caracatita si in plus le-a oferit pestisorilor cate un solz din frumoasa sa hainuta. Cand a venit seara a plecat fericit acasa ca si-a facut multi prieteni.


Sursa : aici

15 Mai - Ziua Nationala a Medicului Veterinar






Pe 15 mai 1861, printr-un decret semnat de domnitorul Alexandru Ioan Cuza, a inceput sa functioneze Scoala de Medicina Veterinara, in cadrul Scolii de Medicina si Farmacii, infiintata si condusa de Carol Davilla. Zece ani mai tarziu, tot pe 15 mai, un colectiv de 14 medici veterinari au semnat o «Declaratiune», care a stat la baza infiintarii Societatii de Medicina Veterinara. Aceasta a fost desfiintata in 1949, pentru ca pe 15 mai 1971 sa se reinfiinteze, iar ulterior sa fie denumita Asociatia Medicilor Veterinari din Romania.
Medicina veterinara, ca profesie, a aparut o data cu cresterea animalelor, in perioada inceputurilor societatii omenesti, fiind aplicata la inceput instinctiv, nu a existat diferentiere intre maiestria vindecarii bolilor la om si animale, urmand ca mai tarziu aceasta activitate sa se diferentieze, devenind o profesie de sine statatoare.
Prima scoala veterinara din lume a luat fiinta la Lyon, in 1762, iar in tara noastra, primele cursuri de medicina veterinara au inceput in cadrul a doua institutii medicale umane din Cluj si Sibiu, aparand mai tarziu si in alte zone ale tarii.
Pe parcursul anilor scolile de medicina veterinara s-au dezvoltat si perfectionat permanent, asigurand societatii specialisti de inalta tinuta profesionala pentru acest important domeniu in care medicul veterinar, are ca obiectiv promovarea politicilor nationale in domeniul sanitar veterinar, ca strategii pentru apararea sanatatii animalelor, sanatatea publica, protectia si bunastarea animalelor, protectia mediului si siguranta alimentelor, monitorizarea operatorilor din industria alimentara si protejarea oamenilor care consuma produse alimentare de origine animala si non animala.


Profesiunea de medic veterinar este o profesie liberala si independenta, cu organizare autonoma reglementata. Este organizata si functioneaza in baza principiului autonomiei, in cadrul forului profesional reprezentat de Colegiul Medicilor Veterinari.
Primul Colegiu al Medicilor Veterinari s-a infiintat prin Decretul – Lege nr. 3594 din 30 septembrie 1939, semnat de Regele Carol al II-lea. Colegiul a fost condus de Dr. Gheorghe Ionescu – Braila, primul sau Decan.
Primul Colegiu a fost organizat in 11 sectiuni corespunzatoare celor 10 Tinuturi administrative ale tarii si Municipiul Bucuresti. Activitatea s-a intrerupt in anul 1948, reluandu-se in anul 1998, odata cu adoptarea Legii 160/1998 pentru organizarea si exercitarea profesiunii de medic veterinar, ca forma de organizare autonoma, non-guvernamentala, apolitica si non-profit.

Sursa : aici
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...