De ce e bine sa fii comunicativ?


Un om deschis vorbeste despre ceea ce il preocupa, nu tine in el.
Un om comunicativ nu se simte niciodata singur pentru ca are multi prieteni. Este un om sociabil.
Un om comunicativ obtine mai usor ceea ce isi doreste. Atat in relatiile de prietenie cat si in cele profesionale. Pentru el, a comunica este o placere. Comunicand isi face cunoscute ideile, dorintele, gandurile si aspiratiile.
Un om comunicativ leaga mai usor relatii de prietenie si se bucura de atentia si admiratia celorlalti.

Este o placere sa petreci timp in compania unei persoane comunicative si deschise, pentru ca nu te plictisesti niciodata. Mereu gasesti ceva interesant de vorbit si aflii lucruri noi.

O persoana comunicativa, datorita faptului ca leaga conversatii mai usor, intra in contact cu informatii diverse, despre subiecte variate, si astfel isi largeste mai repede orizonturile cunoasterii si se dezvolta si evolueaza mai rapid.
O persoana comunicativa este mai vesela, mai pozitiva si iubeste viata.
O persoana comunicativa este mai bine dispusa, rade mai des si prin urmare este si mai sanatoasa.

Bariere care stau in calea unei persoane care vrea sa devina comunicativa?

Dialogul interior combinat cu neincrederea in propria persoana este unul dintre cele mai mari obstacole. Dialogul s-ar putea desfasura cam asa: “Daca ma fac de ras? Daca nu reusesc sa ma exprim cum doresc? Ce sa spun? Daca vor rade de mine? Ce vor crede altii despre mine? ….. etc”
Frica de necunoscut  te aduce in pragul de a nu sti cum sa reactionezi mai departe de primul contact.
De multe ori aceasta frica te blocheaza atat de tare incat iti taie elanul sa facem primul pas.
Stanjeneala de a fi in centrul atentiei si de a iesi in evidenta.
Lipsa de experienta. Nu stii cum sa reactionezi, ce sa spui, cum sa controlezi situatia, daca lucrurile nu merg asa cum iti doresti.
Ganduri multe, lume imaginara, idei care se perinda prin minte. O persoana timida, tacuta si ingandurata, viseaza de multe ori cu ochii deschisi chiar si in preajma altora. Ori se gandeste la trecut, ori la viitor. In loc sa traiasca prezentul. Are tot felul de scenarii in minte despre cum s-ar desfasura conversatia daca ar spune ceva, si se multumeste cu atat, nu mai trece la actiune.

Oamenii comunicativi sunt deschisi discutiilor si cauta sa lamureasca lucrurile.

Oamenii timizi inchid caile de comunicare si lasa lucrurile nelamurite.

Oamenii comunicativi sunt oameni deschisi si aproape intotdeauna dornici sa vorbeasca despre neintelegerile care apar intre ei si o alta persoana, mai ales cu partenerul de viata. 
De cele mai multe ori partenerul care inchide caile de comunicare si nu vrea sa vorbeasca despre ceea ce simte, este barbatul.
Uneori, un barbat este exact opusul a ceea ce arata in exterior. Daca incearca des sa dovedeasca celor din jur, prin comportamentul sau, ce puternic este el, sigur in interior este hipersensibil si traieste cu frica sa nu fie ranit.
Invers nu este valabil. Daca o persoana afiseaza de multe ori sensibilitate, vulnerabilitate, acea persoana se victimizeaza si spera sa obtina diferite avantaje din acest comportament.

Un om echilibrat nu simte nevoia nici sa arate ca e puternic, nici sa ascunda cand e sensibil.

Oamenii comunicativi sunt sociabili, prietenosi si leaga usor relatii.

Oamenii timizi sunt retrasi si se simt singuri.

Oamenii timizi si retrasi se simt singuri pentru ca nu au relatiile de iubire si prietenie pe care si le-ar dori.
Ei se lasa coplesiti de frica si simt disconfort cand una sau mai multe persoane le acorda atentie. Se blocheaza.
Am fost si eu in aceeasi situatie acum ceva timp, deci ii inteleg perfect. Am scapat de timiditate actionand si exersand. Putin azi, putin mai mult maine si tot asa. A durat cativa ani dar, in mod cert a meritat efortul.

Oamenii comunicativi initiaza conversatii.

Oamenii timizi asteapta sa fie bagati in seama.


Atunci cand astepti ceva si nu iei initiativa, totul se transforma intr-o mare asteptare.
Cand e vorba de o relatie de iubire unii spun: "Astept persoana potrivita".
Si daca apare crezi ca o sa vina sa te traga de maneca si sa-ti spuna: "Buna! Stiu ca ma astepti de mult, scuze ca am intarziat, hai sa fim impreuna."?
Ar fi bine daca ar fi asa, dar lucrurile nu functioneaza in felul acesta. Trebuie sa cauti, sa iei initiativa si sa fii comunicativ. Interactioneaza cu persoane de sex opus. Seteaza-ti intentia de a-ti gasi partenerul si actioneaza in acest sens. Cu siguranta ca in scurt timp vei gasi persoana potrivita, pe care o doresti langa tine.
Oamenii cu initiativa decid. Ei decid pe cine abordeaza. Ei decid cand abordeaza. Ei decid cum incepe conversatia. Ei decid ce subiecte se discuta. Ei aleg locul intalnirii. EI ALEG !
Daca iti inchipui ca nu le este frica sau ca stiu intotdeauna ce fac, te inseli :) Diferenta e ca ei decid sa actioneze in ciuda fricii si sa se adapteze pe parcurs.
Timizii aleg sa fie in expectativa. Ei aleg sa fie pasivi. Ei aleg sa-i lase pe altii sa aleaga pentru ei. Si asta se intampla pentru ca se lasa condusi de frici, indoieli si nu au destula incredere in ei insisi.

Oamenii comunicativi si deschisi actioneaza in ciuda fricii, a indoielilor si a grijilor.

Oamenii timizi se lasa opriti de ele.

Si oamenii comunicativi si deschisi au temeri, doar ca ei isi iau "inima`n dinti" si actioneaza.
Ei actioneaza in ciuda temerilor, a indoielilor, a grijilor a orice le sta in cale, pentru ca sunt oameni activi, de actiune.
Dorinta lor de a obtine ceea ce vor este mai mare decat fricile pe care le au. Ei nu se lasa condusi de temeri si indoieli.
Actiunea este liantul dintre lumea interioara a unui individ si lumea sa exterioara.
Actiunea transforma gandurile in realitate. Este puntea de legatura intre visuri si realizarea lor.

Cum poti sa devii comunicativ?


1. Nu lasa temerile sa-ti conduca viata. Actioneaza. Initiaza conversatii cu cei din jur. Stiu, e greu la inceput dar, pe masura ce exersezi capeti experienta si in timp chiar ai sa te simti confortabil in pielea noului si mai eficientului, TU.
2. Fa orice sa iesi din zona de confort. Nu exista crestere in zona de confort. Totul este familiar in aceasta zona, chiar si rezultatele. Ca sa obtii rezultate noi trebuie sa faci lucruri noi.
3. Seteaza-ti intentia de a deveni o persoana comunicativa. Devenind o persoana comunicativa toate relatiile si chiar intrega ta viata se vor imbunatati considerabil.

Partea frumoasa a vietii este ca in fiecare zi putem alege sa o luam de la capat, sa ne cream viata asa cum dorim. Alegerea ne apartine. Asta inseamna liberul arbitru.

Tu decizi! Tu alegi! Tu creezi!

Fii comunicativ! 

Lucruri interesante despre reni



 Iata si alte lucruri pe care nu le stiai despre aceste animalute:

1 Sunt inotatori excelenti si pot sa traverseze cu usurinta raurile dintr-o parte in alta inotand.

2 Masculii sunt solitari de regula dar femelele se asociaza tot timpul in grupuri.

3 Pe timpul verii, renii migreza inspre nord, unde cauta temperaturi mai joase si revin in sud iarna.

4 De regula renii au blanita de culoare maro insa iarna aceasta se deschide foarte mult.

5 In sezonul de imperechere un singur mascul castiga lupta pentru o cireada formata din 5-15 femele.

6 Imediat dupa nastere, un ren poate sta pe propriile picioare.



7 Renii pot cara greutati de doua ori mai mari decat ei iar in tarile nordice sunt adesea folositi la sanii.

8 Renii au la gat “pungi gonflabile” din piele care le amplifica mugetul.

9 Isi pot controla temperatura din picioare micsorand-o cu cateva grade pe vreme rece. Astfel, controleaza mai usor pierderile de caldura din organism.

10 Au par des deasupra buzelor care ii protejeaza de frig atunci cand cauta iarba uscata prin zapada.

11 Laptele de ren este bogat in proteine si grasimi.

12
 Iarna renii consuma zapada in loc de apa.


30 ianuarie - Ziua Internaţională pentru nonviolenţă în şcoală

Violenţa şcolară este doar una dintre manifestările violenţei cotidiene. Dezbaterile privind relaţia între conceptul de „drept la siguranţă” şi mediul şcolar au căpătat în Europa o dezvoltare continuă şi constantă, cu diferenţe de la ţară la ţară, devenind oficial o problemă politică în urma unei întâlniri a experţilor, organizată de Comisia Europeană la Utrecht, în anul 1997. Odată ce experţii au recunoscut importanţa acestei probleme, mobilizarea şi preocuparea faţă de violenţa în şcoli a devenit, în mod constant, un obiectiv politic la nivel naţional şi internaţional. 



Multe schimbări au urmat acestei conferinţe: 
- s-a acceptat o definiţie mai largă a violenţei, subliniindu-se necesitatea construirii unui corp de cunoştinţe obiective privind acest fenomen; 
- s-a considerat necesar a se da o mai mare atenţie victimelor violenţei, prin desfăşurarea unor anchete pentru a se cunoaşte percepţia lor, efectele victimizării şi rolul consilierii victimelor; 
- s-a subliniat rolul parteneriatului şi reţelelor în comunităţile locale în prevenirea violenţei din şcoli şi s-a subliniat importanţa recunoaşterii acestui rol de către cei implicaţi în educaţie; 
- s-a evidenţiat faptul că, în ultima decadă, violenţa în şcoli a căpătat o nouă dimensiune politică. 
Conform studiului „Violenţa în şcoală”, realizat de UNICEF în anul 2006, violenţa în şcoală este „orice formă de manifestare a unor comportamente precum: 
- exprimare inadecvată sau jignitoare, cum ar fi: poreclire, tachinare, ironizare, imitare, ameninţare, hărţuire; 
- bruscare, împingere, lovire, rănire; 
- comportament care intră sub incidenţa legii (viol, consum/comercializare de droguri, vandalism – provocarea de stricăciuni cu bună ştiinţă– furt); 
- ofensă adusă statutului/autorităţii cadrului didactic (limbaj sau conduită ireverenţioasă
faţă de cadrul didactic); 
- comportament şcolar neadecvat: întârzierea la ore, părăsirea clasei în timpul orei, fumatul în şcoală şi orice alt comportament care contravine flagrant regulamentului şcolar în vigoare”.
Un alt studiu al UNICEF, „Ascuns la Vedere - O analiză statistică a violenţei asupra copiilor”, publicat în luna septembrie a anului 2014, confirmă amploarea zguduitoare a abuzului fizic, sexual şi emoţional la care sunt supuşi copiii în toată lumea.


Unele dintre cele mai importante concluzii ale acestui raport sunt:
Disciplinarea prin violenţă: Aproximativ 17% din copiii din 58 de ţări sunt supuşi unor forme severe de pedeapsă fizică (loviri în cap, tras de urechi sau lovituri dure şi repetate). La nivel global, trei din zece adulţi consideră că este nevoie de pedepse fizice pentru a creşte copiii bine.  .
Intimidare/ Bullying: Un pic mai mult de 1 din 3 elevi cu vârste între 13 şi 15 ani, la nivel mondial, sunt brutalizaţi cu regularitate în şcoală. Aproape o treime din elevii cu vârste între 11 şi 15 ani din Europa şi America de Nord afirmă că au brutalizat alţi copii – în Letonia şi România, aproape 6 din 10 recunosc că brutalizează alţi copii.
Violenţa sexuală: La nivel mondial, în jur de 120 de milioane de fete sub vârsta de 20 de ani (aproximativ 1 din 10) au avut contact sexual forţat, iar una din trei fete adolescente măritate vreodată, cu vârsta între 15 şi 19 ani (84 de milioane), au fost victime ale violenţelor emoţionale, fizice sau sexuale comise de soţii sau partenerii lor. Cea mai comună formă de violenţă sexuală pentru ambele sexe a fost victimizarea în spaţiul virtual (pe internet).
Omuciderea: O cincime din victimele omuciderii la nivel global sunt copii şi adolescenţi sub vârsta de 20 de ani, rezultând un număr de aproape 95.000 de morţi în 2012. Din ţările Europei de Vest şi Americii de Nord, rata cea mai mare de omucideri este deţinută de Statele Unite ale Americii. 
În acest context, considerăm foarte importantă conştientizarea acestui fenomen şi necesitatea unei preocupări crescute faţă de măsurile ce trebuie luate pentru diminuarea sa.
Sensibilizarea faţă de fenomenul violenţei şcolare ar trebui, firesc, să ducă la creşterea eforturilor depuse pentru ameliorarea situaţiei prezente. 
Pe 30 ianuarie, în mai multe ţări ale lumii, este sărbătorită Ziua Internaţională a Nonviolenţei în Şcoli. Scopul acestei zile este promovarea ideii de educare a copiilor în armonie, solidaritate şi respect, mesajul principal al acestei zile fiind „dragoste universală, nonviolenţă şi pace. Dragostea universală este mai bună decât egoismul, nonviolenţa este mai bună decât violenţa şi pacea este mai bună decât războiul”.
Ziua Internaţională pentru nonviolenţă în şcoli a avut ca zi de plecare 30 ianuarie, aceasta fiind ziua celebrării morţii lui Mahatma Gandhi, supranumit părintele independenţei Indiei şi iniţiatorul mişcărilor de revoltă neviolente, cel care spunea: „nonviolenţa este arma celor puternici.” 
Ziua de Şcoală a Nonviolenţei şi Păcii, fondată în 1964, cunoscută şi ca Ziua Internaţională a Nonviolenţei şi Păcii, este o iniţiativă mondială, neguvernamentală, independentă, liberă şi voluntară a educaţiei pentru nonviolenţă şi pace care se desfăşoară în şcoli din întreaga lume, prin centre de educaţie, la care sunt invitaţi să participe profesori şi elevi de toate nivelurile din toate ţările. Această zi promovează o educaţie permanentă în şi pentru armonie, toleranţă, solidaritate, respect pentru drepturile omului, nonviolenţă şi pace.
Chiar dacă Ziua Internaţională pentru Nonviolenţă în Şcoală este sărbătorită pe 30 ianuarie, mesajul ei trebuie să dureze şi să se manifeste în fiecare zi. Toate formele agresiunii întâlnite în şcoli - de la îmbrânceli şi jigniri, până la injurii, vulgarităţi, intimidări fizice şi verbale - trebuie să dispară iar relaţiile interumane elev-coleg, elev-profesor, elev-părinte trebuie dezvoltate pe o bază de armonie şi toleranţă, în care puterea de convingere a cuvântului şi nu a violenţei trebuie să primeze.


www.unicef.org

30 ianuarie - Moartea lui Mircea cel Bătrân - “cel mai viteaz și cel mai ager dintre creștini”

Click pentru mărire

Începutul domniei lui Mircea cel Bătrân este pus în legătură cu sfârșitul fratelui său, Dan I. Acesta din urmă a urcat pe tron în 1385. În contextul slăbirii Ungariei, a reintrat în posesia Severinului. Apoi a reluat politica activă la sud de Dunăre, confruntându-se cu țarul de la Târnovo. Această acțiune i-a adus însă sfârșitul. Astfel, potrivit ”Cronicii anonime bulgare”: ”Șișman, țarul bulgar l-a ucis pe Dan, fratele lui Mircea voievod, în anul 6902 (de fapt 6894, adică 1386), luna septemvrie 23”. Pe vremea lui Mircea, Țara Românească a atins maxima întindere. Hotarele ei se văd din impunătorul titlu pe care Mircea îl poartă „Eu, întru Hristos Dumnezeu binecredincios şi binecinstitor şi de Hristos iubitor şi autocrat, Io Mircea mare voievod şi domn din mila lui Dumnezeu şi cu darul lui Dumnezeu, stăpânind şi domnind peste toată Ţara Ungrovlahiei şi a părţilor de peste munţi, încă şi către părţile tătăreşti şi Amlaşului şi Făgăraşului herţeg şi domnitor al Banatului Severinului şi pe amândouă părţile pe toată Podunavia, încă până la marea cea mare şi stăpânitor al cetăţii Dârstorului.”
Mircea și fiul său Mihail
Mircea și fiul său Mihail
“Io” înseamnă cel ales de Dumnezeu pentru a domni. Expresia “mare voievod şi domn” reprezintă atribuţiile domnitorului. Sintagma “mare voievod” înseamnă conducător militar suprem, iar “domn” provine din latinescul “dominus” şi îl prezintă drept stăpân al supuşilor. Restul titulaturii reprezintă teritoriul vast al Ţării Româneşti din acea perioadă. Astfel, Mircea cel Bătrân era stăpân peste Ţara Românească dar şi peste Banatul de Severin, peste părţi din Transilvania adică Amlaşul şi Făgăraşul, teritoriul Dobrogei până la Marea Neagră şi cetatea Dârstorului. Dobrogea fusese mai înainte a despotului Dobrotici (de unde și numele). Acesta o moștenise de la fratele său, Balica, reședința fiind la Cavarna. După Dobrotici, a urmat Ivanco, care a avut lupte cu turcii în 1388.
mrovine


După acest eveniment dispare de pe scena istoriei. În anii următori constatăm că cea mai mare parte din statul lui Ivanco face parte din stăpânirea lui Mircea, care se intitulează în două documente latine din 1390 și 1391, “terrarum Dobrodicii despotus”. Modul în care Dobrogea a ajuns la Mircea nu este clar. Posibil prin luptă chiar cu turcii. Dârstorul- Silistra de astăzi- va fi câștigat pe la 1388-1389. Dacă această cetate apare ca o entitate deosebită în titulatura lui Mircea, separată de Dobrogea în care se găsește, se explică prin faptul că ea nu a aparținut niciodată statului lui Dobrotici, ci țaratului de Târnovo. Părțile tătărești semnificau ținuturile dincolo de Prut, la gurile Dunării, locuri pe care odinioară Basarab întâi le luase de la tătari. Chilia se afla în această zonă. Înspre Moldova, hotarul era pe Milcov. Cetatea Crăciuna, pe malul stâng al râului, lângă Odobești, era tot a Țării Românești.
Luptele cu turcii
Politica externă a lui Mircea a fost dominată de primejdia otomană. Combaterea directă sau indirectă a acestei primejdii era preocuparea de căpetenie a acestui domn. Ea străbate ca un fir roșu întreaga sa activitate militară și diplomatică. Toate conflictele au fost cu turcii. Nici măcar unul singur cu ungurii, moldovenii sau cu polonezii. Raportul era inegal. Turcii erau în plină ofensivă și aveau o armată mult mai numeroasă. De aceea, într-un final Mircea a ajuns la o înțelegere cu noii stăpâni ai răsăritului. Rezistența îndelungată a păstrat ființa statului muntean. Bulgaria cădea sub loviturile lui Baiazid și devenea pașalâc- stare în care a rămas aproape cinci veacuri, până la 1878- în timp ce Serbia urma aceeași soartă la scurt timp. Fără rezistența lui Mircea, cursul istoriei ar fi fost altul.
Începutul conflictului a avut loc în 1389, când Mircea a trimis- după unele cornici otomane- un corp de oaste să îl ajute pe cneazul sârb Lazăr, în războiul pe care acesta îl declarase lui Murad. Lupta s-a dat pe Câmpia Mierlelor (Kossovopolje în sârbește). La început se părea că biruința va fi a creștinilor. Un sârb fanatic, Miloș Obilici, pătrunsese până la locul unde era Murad și îl ucisese cu pumanulul. Fiul lui Murad, Baiazid își va câștiga însă în această luptă supranumele de Ildârâm, Trăznetul. A luat repede niște decizii strategice și va schimba retragerea inițială într-o victorie strălucită. Cneazul Lazăr își pierde viața.
Mircea se aștepta ca turcii să se răzbune. Fortifică linia Dunării, face o puternică cetate la Giurgiu și o întărește pe cea de la Turnu. Atacul lui Baiazid vine pe 10 octombrie 1394, la Rovine, pe Argeș sau Jiu. A fost o bătălie crâncenă. Cronicarul turc Orudj consemnează că „s-a dat o mare bătălie”, că „din amândouă părţile au murit mulţi oameni” şi că, la sfârşit, sultanul „se retrăgea plin de demnitate”. La rândul lor, cronicile slave arată că „lănci nenumărate s-au frânt şi s-au tras atâtea săgeţi, încât cerul nu se putea vedea de mulţimea lor”, adăugând că, din cauza pierderilor suferite, Bayezid „s-a spăimântat şi a fugit. Iar râul acela curgea roşu de sângele ce ieşea din mulţimea trupurilor căzute”. Cronicarul bizantin Moxa nota şi el că „fu război mare, cât se întuneca văzduhul de mulţimea săgeţilor, aşa de mult sânge se vărsa, cât erau văile crunte şi mai pierdu Bayezid oastea lui cu totul”. Rezultatul este indecis. Turcii erau prea mulți pentru a fi goniți peste Dunăre. Un pretendent, Vlad, este pus de otomani pe tron. Mircea mai dă o luptă nefavorabilă în zona Curții de Argeș și se refugiază la Brașov. Aici încheie pe 7 martie 1395 în condiții de egalitate un tratat cu regele maghiar Sigismund de Luxembrug. Își promit ajutor reciproc. În aprilie, oștile lor îi atacă pe turci care părăsesc Țara Românească. Cetatea Turnu este recâștigată. Vlad mai domnește însă într-o parte a țării până la finele lui 1396.
Sigismund de Luxemburg
Sigismund de Luxemburg
Prin supunerea totală a Bulgariei în 1393, prin faptul că sârbii erau vasali ai sultanului, prin expediția din 1394, ungurii erau direct amenințați de Semilună. De aceea, Sigismund ia decizia să lanseze o expediție antiotomană, care de altfel se pregătea de ceva vreme, prin care să îi alunge pe mahomedani de la Dunăre și chiar din Europa. În luna mai 1396 vin la Buda cavalerii francezi și burgunzi. Urmează apoi cei germani sub conducerea burggrafului de Nurnberg și cavalerii englezi. Veneția vine cu flota iar Bizanțul intră în coaliție. În vară armata pleacă la război. Vidin și Rahova sunt cucerite. Începe asediul de la Nicopole. Baiazid, care se afla la Târnovo, vine în grabă. Pe 25 septembrie începe lupta decisivă. Mircea, care cunoștea modul de luptă otoman, se oferise să atace primul. Ducele de Burgundia, mândru și fălindu-se cu cei 6000 de cavaleri ai săi nu vrea și pornește atacul. Înaintând prea mult, este înconjurat și făcut prizonier împreună cu o mare parte din oastea sa. Un atac al lui Sigismund, era gata să aducă victoria, dar un contra-atac al turcilor și al vasalului lor, despotului sârb Stefan Lazarević (care jurase că vrea să piardă lupta) determină înfrângerea creștinilor. Sigismund scapă cu greu pe o corabie pe Dunăre, prin Marea Neagră, la Constantinopol și înconjurând Grecia, ajunge în Dalmația (Croația). Înfrângerea este una catastrofală pentru creștini.
Lupta de la Nicopole
Lupta de la Nicopole
Baiazid trimite din nou trupe pentru a-l pedepsi pe Mircea, dar ele sunt înfrânte categoric în 1397. Nu se știe unde a avut loc lupta, poate pe Ialomița. O altă victorie datează din 1400. O armată otomană atacase Ungaria. La întoarcere ei sunt surprinși de domn și de un contingent maghiar. Puțini scapă peste Dunăre. Urmează o perioadă de liniște. La 1402 are loc lupta de Ankara. Iulie 28 1402, este o dată importantă pentru turci. Atunci, la Ankara, Baiazid este înfrânt de Timur Lenk (Timur cel Șchiop, un prinț gingishanid din zona Uzbekistanului). Sultanul este prins și conform unor legende, pus într-o cușcă și plimbat în umilință prin Asia. Se spune că s-ar fi sinucis zdrobindu-și capul de gratii. Alte surse spun din contră, că a fost tratat bine de Timur, nu stătea în nicio cușca, dar a murit de inimă rea, din cauza înfrângerii de la Ankara.
Baiazid
Baiazid
În urma lui Baiazid rămân fii săi care din 1403 încep o aprigă luptă pentru tron. Mircea se implică și îl spijină militar pe Musa. Prin 1407-1408 îi înfrînge pe turcii care asediau Silistra, victorie amintită de o inscripție greacă. La 1411, Musa ajunge sultan. În schimbul ajutorului, el îi dă lui Mircea mai multe posesiuni pe malul drept al Dunării. Într-o scrisoare din acea vreme, Mircea adaugă titlurilor sale și acela de “stăpânitor al mai multor cetăți turcești”. Mircea era în culmea gloriei: țara era la maxima întindere, iar sultanul era protejatul său. Musa este însă înfrânt de Mahomed I care urcă pe tron în 1413. În 1416 Mustafa cu ajutorul lui Mircea și Brededdin, care se adăpostise în Deliormanul dobrogean îl contestă pe Mahamed I, dar fără succes. Au urmat represalii. În 1417 turcii cuceresc Giurgiu și se pare că și Turnu. Dobrogea este ocupată, Isaccea și Enisala sunt întărite. Situația era grea pentru Mircea. Se vede nevoit să facă pace cu turcii. Le plătea haraci, dar turcii nu se amestecau în viața statală românească.
Musa
Musa
Activitatea internă
Mircea cel Bătrân va dezvolta comerțul. Dă în 1413 un privilegiu brașovenilor. Traficul comercial crește. Tranzitau spațiul nostru postavurile de Ypres, de Louvain (Belgia), de Colonia (Koln), de Praga. Sașii aduc numeroase produse specifice. Se exportau vite, piei, blănuri, sare, miere, ceară, pește, brânză, grâne. Liovul primește și el privilegii comerciale în (probabil) 1403 și apoi în 1409. Lângă Baia de Aramă, în satul Bratilovo, se reia exploatarea minelor de aramă.
mircea
La Cozia, Mircea ridică o nouă ctitorie din piatră și cărămidă aparentă, îi face danii însemnate. Și alte lăcașuri de cult primesc danii: Tismana, Argeș, Snagov, Glavancioc, Dealul, Strugalea (nu se știe exact unde era situată, poate la Cornățelul de pe Mostiștea), Govora, Bolintin (din Ilfov, în “pădurea cea mare”), Vișina (Gorj, lângă Bumbești). A făcut daruri la Muntele Athos, mănăstirii Cutlumuz, ctitoria lui Nicolae Alexandru și Vlaicu-Vodă. Mircea a închis ochii la 31 ianuarie 1418 și doarme somnul de veci la Cozia, într-un sarcofag de piatră, cioplit ca în Apus. Numele de “cel Bătrân” nu i-a fost dat nu pentru că ar fi fost vreun om în vârstă care s-a urcat pe tronul Țării Românești. Supranumele avea scopul de a-l deosebi de Mircea Ciobanul(cel tânăr) din veacul al XVI-lea, dar și în semn de respect, pentru că a dat dovadă de înțelepciune, bătrânii fiind cei care cu experiența lor ghidau uneori mersul societății românești.
sursa: Constantin C. GiurescuDinu C. Giurescu,
 Istoria românilor din cele mai vechi timpuri până astăzi, editura Albatros, București, 1971

Matematica altfel - Geometrie Magică



În cele ce urmează vă voi arăta că există şi suprafeţe cu o singură faţă, adică suprafeţe pe care să le puteţi colora fără a fi nevoie să întoarceţi foaia şi fără a ridica creionul de pe foaie.

Pentru aceasta aveţi nevoie de o coală de scris, o foarfecă, lipici, riglă şi ceva îndemânare. Dacă nu vă descurcaţi singuri rugaţi pe unul dintre părinţi să vă ajute.
Iată ce aveţi de făcut:
Tăiaţi de-a lungul colii de hârtie   o   bucată   lată  de  4 cm. Răsuciţi  bucata   obţinută   ca în  figura 2  apoi lipiţi în aşa   fel încât capătul  A să se suprapună cu capătul D şi capătul B să  se suprapună  cu capătul  C  ca în  figura 3 şi să arate ca o brăţară.






Încercaţi să coloraţi fără a ridica creionul de pe foaie. Veţi constata că aţi reuşit să coloraţi întreaga suprafaţă şi nu a fost nevoie să ridicaţi creionul pentru a întoarce foaia.



Pentru a fi mai convingător, mai tăiaţi o bucată de hârtie, îndoiţi şi lipiţi de această dată capătul A peste capătul C şi B peste D. Încercaţi să o coloraţi fără a ridica creionul. De această dată nu veţi mai reuşi. Va trebui să ridicaţi creionul pentru a trece pe cealaltă parte.
Mai sunt şi  alte lucruri curioase despre această bandă.

Dacă o veţi tăia, de-a lungul ei, împărţind lăţimea în două părţi egale veţi obţine o singură bandă, mai mare.
Dacă o veţi tăia împărţind lăţimea benzii în trei părţi egale veţi obţine două benzi legate.
Încercaţi !  
Succes !

Metode de imbogatire a vocabularului

Daca ai probleme in a gasi cuvintele potrivite pentru a-ti exprima ideile, atunci in mod cert trebuie sa faci ceva sa-ti dezvolti vocabularul ca sa-ti imbunatatesti comunicarea.

Fara un vocabular bogat comunicarea noastra este saraca si ineficienta.

Cum iti dezvolti vocabularul ?



Citind, ar spune multi.
Sunt sigur ca auzi asta peste tot cand vine vorba despre dezvoltarea vocabularului.
DA, citind e o modalitate de a-ti dezvolta vocabularul. Dar nu e singura!



Daca nu ai chef sa citesti, nu-ti place, nu esti atras, sau… “nu ai timp” ? Am pus in ghilimele pentru ca sunt sigur ca pentru lucrurile pe care le consideri importante sau de care esti pasionat iti faci timp.

Adevarul este ca in zilele noastre te cam plictisesti repede de citit cu atatea ispite si interferente in jur (calculator, televizor, telefon, prieteni si tot felul de urgente) poate doar sa fie ceva foarte captivant si sa te intereseze foarte mult.




Exista si alte modalitati de a-ti imbogati vocabularul pe langa citit.
Iata-le:

1. “Fura” de la altii cat poti de mult

 

Apropie-te de oamenii pe care ii admiri, care sunt un model pentru tine, oameni cu realizari. Cauta-le compania si urmareste-le comportamentul, gesturile, vocabularul… Copiaza, “fura” tot ce te atrage si iti place la ei. In felul asta vei evolua si iti vei imbogati vocabularul si personalitatea cu ceva de calitate.

2. Cuvinte noi = intrebi sau dai fuga la DEX (ori ambele)

 

Cand intalnesti un cuvant nou, interesant, a carui semnificatie nu o cunosti sa nu-ti fie rusine sa intrebi ce inseamna. Nimeni nu s-a nascut invatat.

Daca rade cineva de tine ca ai intrebat de un cuvant pe care nu-l cunosti, sunt sigur ca daca vrei sa te cobori la nivelul lui si sa-i raspunzi cu aceeasi moneda poti sa-i dai peste nas cu un termen dintr-un domeniu despre care el nu are prea multe cunostinte dar tu ai.

Sau varianta DEX (Dictionar Explicativ). Cauti cuvantul in dex impreuna cu sinonimele lui.


3. Jocul cu cuvintele noi abia invatate

 

Dupa ce inveti un cuvant nou, joaca-te putin in minte cu el formand propozitii scurte. Foloseste si sinonimele cuvantului, asa iti va fi mai usor sa-l memorezi si vei sti cand trebuie folosit si in ce context.

4. Fii curios, intreaba, baga-ti nasul peste tot.

 

Stendhal spunea:"Oamenii dobandesc cunostinte proportional cu curiozitatea lor".

Curiozitatea e motorul care te impinge de la spate sa aflii mai multe. E foarte bine sa fii curios.

Indrazneste, intreaba, bagati nasul in orice activitate sau domeniu care te atrage si sigur vei invata cuvinte noi si termeni de specialitate din domeniile care prezinta interes pentru tine.

Ca simptomatica… ar trebui sa te macine intrebari precum: “Si asta ce este? Asta cum functioneaza? Dar asta de ce e asa?" …. si asa mai departe, ai prins ideea. :)

5. Cu urechile ciulite la televizor…

 

Cand te uiti la televizor, indiferent ca vizionezi o emisiune sau un film, fii atent la exprimare, la cuvinte, la sensul lor, la felul cum sunt formulate ideile, la topica propozitiilor, la jocul de cuvinte si alte aspecte de agest gen.

Vei fi surprins cate lucruri poti invata, pentru vocabularul tau, destinzandu-te in felul acesta in fata televizorului.

6. Studiaza-ti pasiunile.

 

Poate nu-ti place sa citesti romane siropoase sau carti doar pentru ca sunt la moda, poate esti o fire mai pragmatica, dar pasiuni banuiesc ca ai. Nu-i asa?

Studierea pasiunilor tale te poate ajuta foarte mult sa-ti dezvolti vocabularul. Citeste carti, articole, reviste din domeniile care te pasioneaza.

Psihologie, auto-moto, sport, sanatate, relatii si asa mai departe.

Atunci cand citesti ceva foarte interesant pentru tine, esti captivat si absorbit de continutul si informatiile cu care intri in contact. Timpul zboara si paginile citite se inmultesc pe nesimtite. Chiar devine o placere cititul.

Acestea sunt cred eu cele mai importante alternative in dezvoltarea vocabularului fata de metoda clasica a cititului literar de romane si carti din biblioteca parintilor, bunicilor sau personala.

Daca nu te omori cu cititul si preferi sa te uiti la televizor, sa asculti muzica, sa chat-uiesti pe mess, sa frunzaresti ziarele…etc… nu uita ca toate astea au legatura cu comunicarea, cu vocabularul si poti invata din ele.

Asadar ciuleste urechile si invata de peste tot.

Absoarbe tot ce te atrage si te intereseaza si fara sa-ti dai seama vocabularul tau se va dezvolta.


Tu cum iti dezvolti / ti-ai dezvoltat vocabularul?
Te rog lasa-mi un comentariu mai jos.


Lucruri inedite, neștiute despre mari personalități ale umanității

Istoria umanitatii e vasta, iar personalitatile care au populat-o nu pot fi trecute in evidenta, in cateva randuri, cu bune si cu rele.
Insa cateva lucruri, poate nestiute, despre acesti oameni importanti ai istoriei le putem mentiona randurile urmatoare, asa cum au fost ele structurate de Teen Problem :

Imparatul Iulius Cezar purta o coronita pe cap pentru a ascunde inceputul de calvitie.

Caligula s-a trezit, intr-o zi, cu gandul de a-i declara razboi zeului marilor, Poseidon, ordonand armatelor sale sa-si infiga adanc sulitele in apa.

Drapelul national al Italiei este opera lui Napoleon Bonaparte.




Scriitorul Charles Dickens dormea, intotdeauna, cu capul spre nord.

In anul 183, i.e.n., romanii au decis sa-l omoare pe Hannibal, insa acesta a murit de frica pana ca ucigasii sai sa ajunga la el.

Van Gogh a vandut o singura pictura in timpul vietii, intitulata "Red Vineyard at Arles".

In 1938, Adolf Hitler a fost ales personalitatea anului de catre publicatia "Time".

Napoleon nu este francez, el fiind nascut in Corsica din parinti italieni.

Tot Napoleon avea o teama extrema de pisici, numita in termeni medicali ailurophobia.

Mozart a compus prima partitura la varsta de 3 ani.

Arthur Conan Doyle, creatorul lui Sherlock Holmes, nu a fost de profesie scriitor, ci oftalmolog.

Einstein nu a putut vorbi pana la varsta de trei ani. In schimb, la 12 ani, stapanea perfect tainele geometriei euclidiene.

Cand Einstein si-a dat cea din urma suflare, nimeni nu a aflat ultimele sale cuvinte, deoarece asistenta medicala care-l ingrijea nu cunostea limba germana.

Beethoven a scris Simfonia a 9-a cand era complet surd.

Doar Ioan, dintre cei 12 apostoli, a murit de moarte naturala.

Bach a avut 11 copii.

Marie Curie nu a fost membru al Academiei Franceze, din cauza ca era de sex feminin. Cu toate acestea, a fost de doua ori rasplatita cu Premiul Nobel.

Karl Marx, fondatorul teoriei comunismului, nu a pus niciodata piciorul in Rusia. El s-a nascut in Germania si a trait in Anglia si Franta unde a scris " Manifestul Comunist".

Thomas Edison a avut o colectie de peste 5.000 de pasari.

Desi Alexander Graham Bell a inventat telefonul, niciodata nu a vut ocazia sa vorbeasca cu mama si sotia sa la acesta, din cauza ca ambele erau surde.



Învață-l pe copil să nu amâne !




Motivele cele mai frecvente pentru care copiii amana la nesfarsit temele sunt descrise de Linda Sapadin, psiholog si autorul cartii “Beat Procrastination and Make the Grade”. Pornind de la aceste motive care tin de personalitatea copilului, iti oferim mai jos tipologia copilului care amana:

Perfectionistul  - orientat pe detalii si mult prea rar satisfacut de munca sa. Pentru ca el crede ca nimic din ceea ce face nu este suficient de bun, va relua sarcina de mai multe ori, va incerca sa imbunatateasca un proiect pana in ultimul moment, riscand sa nu il termine la timp.
Recomandari:
  • invata-l pe copil ca exista mai multe grade ale calitatii, in afara de “perfect”: excelent, foarte bun, bun etc.
  • invata-l sa priveasca lucrurile in perspectiva realista: multi copii perfectionisti devin anxiosi, privind proiectul respectiv ca pe “cel mai important din viata mea”.
  •  invata-l sa puna o limita de timp atunci cand realizeaza un proiect: “Ma voi opri la ora 16.”

Visatorul - orientati pe idee, care ii poate entuziasma foarte mult, pierd din vedere termenul limita sau detaliile. Deseori esueaza in a-si termina tema fiindca ii lipseste simtul organizarii si o buna gestionare a timpului.
Recomandari:
  • ajuta-l sa isi dea seama care este diferenta dintre timpul estimat si timpul pe care il ocupa temele sau invatarea cu adevarat.
  • de asemenea, recomanda-i sa nu isi iroseasca toata energia planuind cum va face proiectul, ci sa o canalizeze catre inceperea lui

Ingrijoratul - maximizeaza orice problema sau dificultate si isi minimizeaza propriile abilitati. Sunt nesiguri si se incarca cu ganduri negative, deseori. Devine astfel clar de ce amana temele.
Recomandare:
  • atunci cand copilul spune “Nu stiu sa rezolv problema”, invata-l sa continue cu “dar pot sa cer ajutor unui coleg/pot sa caut informatii pe internet/pot sa mai citesc o data lectia”. Astfel, va invata ca pentru fiecare “nu pot”, exista si un “pot”, care il aduce mai aproape de ce isi doreste sa obtina.


“Producatorul de crize”- lucreaza cel mai bine sub presiune, pentru ca este putin motivat, iar apropierea termenului limita ii ofera imboldul de a incepe munca. Asteapta pana in ultimul moment si prefera sa faca totul dintr-o data.
Recomandare:
  • Fixeaza termene limita anterioare termenului limita “oficial”, astfel incat copilul tau sa termine proiectele mai devreme si sa poata avea timp sa le revizuiasca. De exemplu, daca trebuie sa realizeze un portofoliu pana vineri, spune-i ca va trebui sa il termine miercuri, pentru ca nu va avea acces la calculator/veti fi ocupati cu alte lucruri joi.

Provocatorul- impunerea unui termen limita pentru un proiect sau o tema de care nu este interesat trezeste in acest copil dorinta de a sfida si de a se opune. Se poate opune activ, provocand certuri si discutii aprinse sau pasiv agresiv, amanand temele atunci cand ii ceri sa le faca sau spunand senin ca “a uitat” de ele.
Recomandare:
  • evita sa intri in conflict cu el, fortandu-l sa isi faca temele
  • ajuta-l sa descopere care sunt consecintele daca nu va realiza temele sau proiectul si vorbeste-i despre situatii in care este mai profitabil sa faca ce i se cere decat sa nu faca.

“Supra-implicatul”- este dornic sa aiba multe realizari si se implica in prea multe proiecte. Cand incepe sa le amane, este semnul ca si-a propus prea multe.
Recomandare:
  • ajuta-l sa stabileasca prioritati atunci cand planifica prea multe pentru prea putin timp
  • asigura-l ca este in regula ca din cand in cand, sa renunte la anumite activitati sau proiecte daca se simte coplesit de numarul lor

Desigur, in viata reala, un copil se poate manifesta perfectionist fata de un proiect pentru care este foarte motivat, ca un “producator de crize” atunci cand trebuie sa faca o tema care nu ii place sau i se pare plictisitoare si ca ingrijoratatunci cand incepe o activitate noua. Asa ca este important sa fii atent la fiecare situatie in parte, pentru a identifica motivele amanarii si felul in care il poti ajuta pe copil.



Sursa : aici 

Ceasul - Dificultati frecvente si solutii

  • Foloseste un ceas vechi. Utilizeaza numai minutarul.
  •  Pentru a nu-l deruta cifrele de pe ceas, indeparteaza-le. Vei avea un ceas ca in desenul alaturat:

  • Explica-i ca, intre liniile ce arata ora, sunt cate cinci linii care arata minutele. Astfel, pe ecran vor fi 60 de linii, adica 60 de minute. Calculeaza impreuna cu el, de exemplu, 20 de minute. Numara din cinci in cinci.
  • Alege apoi o ora si deseneaz-o pe ceas.
  • De cate ori inalniti un ceas, de cate ori iesiti la plimbare, uitati-va la ceas, cititi-l impreuna.
Sursa : aici
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...