Alegerea meseriei

                                                                                    (poveste norvegiană)


A fost odată un tată care avea trei feciori. Cât au fost ei mici, s-a ocupat singur de ei, căci mama lor pierise la naşterea ultimului băiat. Dar când au crescut copiii, i-a lăsat pe fiecare să se ducă unde o vedea cu ochii ca să-şi aleagă ce meserie ar fi vrut ei. Le-a dat un termen de trei ani. Şi după trei ani, la ziua hotărâtă de cei trei fii, împreună cu tatăl lor, aveau să se întâlnească în casa părintească şi acolo fiecare să spună ce reuşise să înveţe între timp.
Plecară băieţii şi după trei ani se întoarseră acasă, la tatăl lor, care începu să-i întrebe pe rând:
– Bine-ai venit, feciorul tatii! Ia spune tu, pe unde ai cutreierat, ce-ai învăţat să faci?
Şi feciorul cel mare, Albert, se grăbi să-i răspundă:
– Dragă tată, eu m-am oprit la un cioplitor de lemne care m-a învăţat să fac tot felul de lucruri minunate din orice bucăţică de lemn.
– Bravo, bravo, feciorul tatii! Ai să lucrezi cinstit şi ai să-ţi câştigi pâinea toată viaţa, spuse tatăl său.
– Eu, tată, începu mijlociul, pe nume Anatol, sunt un ochitor neîntrecut. Am stat mult timp la un pădurar şi împreună cu el vânam toată ziua. De la distanţe nemăsurate, eu nimeream fără greş prada.
– Tată, eu, încheie Prâslea, pe nume Astor, nici nu ştii ce daruri am! Am trăit în inima unei păduri foarte îndepărtate, în coliba unui vrăjitor.
El m-a învăţat cum să cunosc graiul păsăresc şi tot el m-a învăţat să cunosc puterea fiecărei buruieni din pădure. Cum văd o iarbă, cum ştiu dacă-i tămăduitoare sau nu, dacă-i dătătoare de viaţă sau dătătoare de moarte.
– Mă bucur, feciorii tatei, că nu degeaba v-am trimis în lume. Acum, cu ce ştiţi voi şi cu ce ştiu eu, sper să putem trăi liniştiţi şi fără griji, le vorbi tatăl lor.
Dar în timp ce el le vorbea, cel mic ieşi tiptil-tiptil pe uşă afară. Tocmai se pregătea unul din fraţi să iasă după el, să vadă ce face, când dădu nas în nas cu Astor, care voia să intre din nou în casă pentru a le destăinui tuturor ce auzise el de la o pasăre în zbor.
– Nu ştiţi voi ce-am auzit de la pasărea care m-a chemat afară! Mi-a destăinuit că regele a dat sfoară în ţară că fata lui cea mică a fost răpită de un balaur şi dusă nu ştiu pe ce stâncă şi cine i-o va aduce înapoi va primi de la el zece saci cu galbeni şi, dacă va voi, îl va face şi sfetnicul lui. Ce spuneţi, băieţi? N-am putea fi noi trei viteji care să ne încumetăm să-i aducem regelui fata înapoi? îi întrebă Astor pe fraţii lui.
– Ba da, sări Albert. Eu vă fac barca cu care să trecem marea, ca să ajungem la Stânca Iadului, căci acolo am auzit eu că se află un balaur înfiorător. Pesemne că el a furat-o.
– Da, ne încumetăm la vitejia asta! spuse şi Anatol. De la orice distanţă l-oi vedea, îl voi putea ochi cu o mie de săgeţi. Vom scăpa de el şi vom scăpa şi fata de sub vraja lui!
Tatăl lor îi ascultă pe fiecare în parte, şi judecând el că nu le-ar strica deloc zece saci cu galbeni, le ură drum bun şi-i lăsă să se pregătească de ducă. Până a doua zi barca era gata făcută. Anatol îşi umplu tolba cu săgeţi şi-şi zvârli arcul pe umăr. Astor sări primul în barcă, după el şi fraţii lui şi, luându-şi rămas-bun de la bătrân, o porniră în larg, la stânca balaurului cel fioros, din ghearele căruia aveau s-o salveze pe biata copilă.

Anatol, care avea cel mai ager ochi dintre ei trei, văzu de la mare distanţă stânca, ba chiar zări şi fata şi pe balaurul care o păzea. Nici una, nici două, se apropiară de stâncă ocolind-o prin spate. Astor, cel mai mic şi mai vioi, se furişă pe stâncă şi o luă pe fată de lângă balaurul care dormea. Dar nu se îndepărtă prea mult cu barca pe apă, că balaurul se trezi şi, prefăcut într-o pasăre uriaşă, ca să poată zbura mai iute spre ei, îi urmărea. Când voi să se repeadă asupra bărcii, Anatol, ochitorul vestit, îi înfipse săgeţile, una după alta, în trup, de-l doborî imediat în adâncul apei. Fata, mai-mai să-şi dea duhul de atâta spaimă, şi zăcea mai mult moartă decât vie.
Scăpaţi de furia balaurului, cei trei feciori erau îngrijoraţi de răul fetei. Dar o iarbă miraculoasă de-a lui Astor o readuse la viaţă. Voioşi, se îndreptară spre casa tatălui lor şi împreună cu el merseră la palatul regelui, să-i ducă fata vie şi nevătămată. Regele îi primi cu toate onorurile, nevenindu-i să-şi creadă ochilor când o revăzu pe fată. Se porni să dea poruncă de masă mare şi totodată fură aduşi şi cei zece saci cu galbeni făgăduiţi ca răsplată. Aveau să-i împartă frăţeşte între ei toţi. Dar întrebarea era, care din ei să primească slujba de sfetnic al regelui?
– Eu am făcut barca! Altfel, cum am fi ajuns la Stânca Iadului? se grăbi Albert.
– Dar eu am răpus balaurul, prefăcut în pasăre uriaşă, altfel ne nimicea pe toţi!
– Tot ce-aţi grăit voi, fraţii mei dragi, e adevărat. Dar dacă eu nu desluşeam graiul păsării, care m-a vestit de păţania fetei regelui, şi n-aveam la mine iarba de leac să-i tămăduiesc răul stârnit de spaima cea mare prin care trecuse, n-am fi ştiut de nimic şi acum n-am fi avut de ce să ne aflăm aici la palat, încheie cel mic, Astor.
Regele îi ascultă pe toţi, neştiind căruia să-i ofere slujba de seamă, de la palat. Când îl frământa cel mai tare încurcătura în care se afla, tatăl băieţilor glăsui:
– Cred că meritul este al meu, că am făcut oameni adevăraţi din copiii mei; datorită mie ştiu ei tot ceea ce ştiu azi!
Regele împărtăşi vorbele bătrânului înţelept şi-i dărui cu dreptate slujba de sfetnic al palatului.

Băieţii n-au mai avut nimic de adăugat şi, luând cei zece saci cu galbeni, după ce se ospătară regeşte la masa regelui, plecară mulţumiţi şi nerăbdători să-ţi împartă răsplata vitejiei lor.

Să desenăm un peştişor

Desenăm foarte uşor

Orice fel de peştişor

Din două arcuri culcate

Faţă-n faţă aşezate.

 

La un cap se-ncalecă    

Tocmai ca o foarfecă,

Iar în cealaltă parte              

Un arc mic capu-i desparte.

 

Desenăm şi o mărgică,

Ochiul peştelui adică.

 

Iar din scurte linioare,                

La egală depărtare,                      

Îi fac aripile toate                        

De pe pântec şi din spate.

Mușcata din ghiveci

Florile din ghiveci au farmecul lor prin faptul că pot fi mutate dintr-un colţ în altul al camerei. Aşa s-a întâmplat şi cu o muşcată, doar că ea a fost mutată dintr-o ţară în alta.

Ana era o fetiţă afectuoasă şi gingaşă. Îi plăceau foarte mult florile, aşa că atunci când ea şi familia sa s-au mutat, a hotărât să transporte şi muşcata din ghiveci. Dar pentru că drumul a fost atât de lung, s-a întâmplat un accident. Pe drum ghiveciul s-a răsturnat printre cutiile cu bagaje, iar florii i s-a rupt vârful. Când a văzut, Anei i-a părut foarte rău, dar era sigură că floarea va creşte din nou. Din ziua în care s-au mutat a trecut aproape un an. Muşcata însă, nu reuşea să îşi revină. Ba chiar mai mult părea a fi toată uscată. Oricât şi-ar fi dorit Ana să o vadă din nou mare se pare că nu mai era posibil. Aşa că decise să o scoată din ghiveci şi să o înlocuiască cu altă floare.
– Au, stai, mă doare! spuse muşcata atunci când Ana încercase să o scoată afară.
– Stai puţin, tu nu eşti uscată? Cum poţi să vorbeşti? întrebă Ana.
– Nu sunt uscată, doar că atunci când m-am lovit şi o parte din mine s-a rupt am avut un şoc mare şi nu ştiu cum să-mi revin. Iar aici mă simt singură, toate prietenele mele au rămas acolo, doar pe mine m-ai luat, zise muşcata.
– Dar nu înţeleg, de ce nu ai dat frunze noi? întrebă iar Ana.
– Pentru că nu reuşesc să fac asta singură. Am nevoie de ajutorul cuiva, răspunse muşcata. Acum Anei îi părea rău că a separat-o de celelalte muşcate pe care nu le luase cu ea. Încerca să găsească o modalitate prin care să o poată ajuta pe floarea cea mai îndrăgită de ea şi găsi o soluţie.
– Te pot ajuta eu cu cea mai mare plăcere, zise Ana.

A doua zi Ana curăţă muşcata de toate frunzele uscate, o mută într-un pământ cu mai mult îngrăşământ şi venea zilnic să o ude şi să-i vorbească. Nu a trcut mult timp şi muşcata a început să dea primele frunze verzi. Apoi a început să crească din ce în ce mai mare şi să îmbobocească.
La câteva luni de când vorbise pentru prima dată cu Ana era plină de flori roşii, mari şi bogate în petale.

Iată că împreună au reuşit, muşcata a avut nevoie de puţin sprijin pentru a-şi aminti de propriile puteri şi de frumuseţea pe care o ascundea în spatele unor flori şi petale uscate.

Pustnicul si tâlharul

A fost odata un schit, undeva, intr-un loc uitat de lume. Si-n acel schit traia un pustnic. Si-acest pustnic adunase cu vremea o gramada de galbeni, vanzand vesminte scumpe, maiestrit tesute cu fir de aur si borangic, pe care le primea plocon de la multimea credinciosilor ce veneau sa i se inchine. Nu se incredea in nimeni pe lume si isi tinea comoara pitita la subsuoara, zi si noapte.



Un talhar, pe numele sau Ciresar, ce se indeletnicea cu fel de fel de furtisaguri, bagand de seama comoara de la subsuoara sfantului, a prins si a cugetat: „Cum as punea face sa-i sterpelesc comoara? De sfredelit peretele chiliei sale nici vorba nu poate fi, caci e prea gros, iar usa e si ea zdravana, cu lacate si zaoare strasnice. Ia sa intru in vorba cu dansul, sa-i castig increderea. Ce-ar fi sa ma prefac ca vreau a-i fi invatacel si sa-l amagesc asa chip, incat sa-i iau toti galbenii?”

Drept care, talharul nostru a facut ce a facut si a venit in preajma pustnicului zicand:
- Fie de-a pururi laudat imparatul cerurilor!

Apoi se arunca la pamant, cu fata in jos si batu nenumarate temenele, urmand: O, prea sfinte! Toata viata aceasta e desertaciune, caci tineretea alearga iute ca un suvoi de munte. Ceasurile vietii noastre sunt ca vapaia focului de paie. Desfatarea carnii, ca umbra unui nor. Unirea ditnre soti, prieteni au stapan si sluga e doar un vis amagitor. Acestea toate sunt negrait de limpezi pentru mine. Dar oare ce s-ar cuveni sa implinesc spre a trece fara gres marea atator vieti?

Auzind acestea, pustnicul ii zise plin de smerenie:

- Fiul meu, ferice de tine ca judeci in chipul acesta. Cat despre dorinta ta de a gasi o mijlocire spre a trece fara gres marea tuturor vietilor, apoi taina se afla in cugetare adanca. Numai printr-insa te poti inalta de la o obarsie la alta, ajungand brahman fara prihana. La acestea, Ciresar i-a imbratisat picioarele si i-a zis:

- De este asa, sfintia ta, ingaduie-mi, rogu-te a-ti fi invatacel.

- Fiul meu, sunt gata a-ti implini dorinta. Dar ia aminte: nu-ti este ingaduit sa intri in chilia mea in vremea noptii. Asadar, dupa ce te vei calugari, vei dormi intr-o cocioaba ce se afla la poarta schitului.

- Sfintia ta, grai talharul, vorbele tale imi vor fi de-aici inainte pravila nestramutata. Voi face precum spui.

Atunci pustnicul, dupa ce implini cele de cuviinta, il primi invatacel pe langa dansul. Ciresar, la randul sau, a cautat sa-l multumeasca pe pustnic in fel si chip, ba aducandu-i uneltele de scris, ba frecandu-i mainile si picioarele cand acesta era vlaguit de frig. Dar vremea trecea si pustnicul nu-si lasa defel comoara de la subsuoara. Ciresar fierbea in sinea sa de ciuda, zicandu-si „Mai sa fie! Orice-as face, orice-as drege, pacatosul asta nu se increde defel in mine. Sa-l injunghii cu un cutit, ziua-n amiaza mare? Sa-l otravesc? Ori sa-l casapesc ca pe o lighioaie?”

Si, in vreme ce se socotea el in acest chip, iata ca pica din sat feciorul unui invatacel al pustnicului, poftindu-l la dansii acasa pentru oarece praznuire. Acesta primi cu bucurie si de indata a purces la drum, luandu-l cu dansul si pe Ciresar.

Baiatul fugi inainte, sa-l vesteasca pe tatal sau de sosirea oaspetilor. Acum, au mers ei pana ce au ajuns la malul unui rau. Aici pusnticul se dezbraca de vestmantul sau ponosit, isi lua comoara de la subsuoara, o inveli in sutana si i-o incredinta lui Ciresar, zicandu-i:

- Cinstite Ciresar, iti las in paza aceste lucruri cata vreme ma voi imbaia. Rogu-te, asteapta-ma in acest loc, caci nu voi zabovi prea mult.

Cu aceste vorbe, se indeparta. Si, indata ce pustnicul s-a facut nevazut dupa o movila, Ciresar a inhatat comoara si pe-aci e drumul ...

In vremea aceasta, pusticul statea fara grija si se hodinea dupa scalda, caci virtutile alese ale invatacelului sau ii adormiera orice banuiala. Si, uitandu-se el in jur, zari in apropriere o turma de oi. Oleaca mai incolo, doi berbeci e bateau pe viata si pe moarte, impungandu-se cu coarnele lor ascutite, iar sangele le curgea siroaie pe trup. Aceasta priveliste trezi lacomia unui sacal ce trecea pe acolo si care numaidecat se aseza intre dansii si prinse a linge sangele cald. Bagand de seama acest lucru, pusticul cugeta in sinea sa: “Vai, vai! Sacalul asta e tare slab la minte. De cumva se va brodi sa se afle la mijloc cand cei doi berbeci se vor bufni, fi-va fara indoiala, platind cu viata lacomia sa fara margini”.

Cand cei doi berbeci se palira a doua oara, sacalul, orbit de lacomie, nu se mai feri in laturi, astfel ca a fost ucis pe loc. Atunci pusticul grai: “Sacalu-ntre berbeci cazu”. Si, deplangandu-i necumpatarea, se intoarse fara graba la locul unde isi lasase comoara in fata invatacelului. Dar pe Ciresar, ia-l de unde nu-i. Ingrijorat, isi cerceta utana, dar nu afla nici urma de comoara. Covarsit de durere se prabusi la pamant, murmurand: “O, zei, am fost jefuit!”

Cand isi veni in fire se scula si prinse a racni:

- Ciresar! Ciresar! Unde esti? Unde esti? Raspunde-mi! Si tot racnind astfel o lua pe urmele talharului.

Morala:

Paza buna trece primejdia rea!

Sa nu te increzi niciodata in oamenii lingusitori, ei sunt inteligenti si perfizi deopotriva, iar prin vorbe mieroase stiu sa-si atinga scopul!

Melc grabit

de Mircea Pop


Se intalnesc in padure.

- Buna ziua, broscuta verde!

- Buna ziua, melc codobelc!

- N-ai vazut vreo ciuperca de pe unde vii?

- Ba daaa! raspunde broscuta. Una mareee ...

- Unde? Unde? Hai, spune! Sa fug indata la ea.

Si broscuta ii spune:

- O iei inainte, in fuga, sari peste o buturuga si ocolesti un stejar si sari iar. Apoi – o alta saritura, peste o surpatura. Dupa care o tii tot asa, in sarituri, si ajungi exact la o ciuperca mare, mare.

- Multumesc, broscuta verde, fug sa ma ospatez.

Iar melcul, bucuros, n-a mai pierdut timpul si a luat-o inainte la fuga, dar nu melceste, ci tot altergand si sarind peste izvoare si peste buturugi, a si gasit ciuperca mare. Si a tras un ospat, pe cinste, si i-am spus “Pofta buna!” si mi-a raspuns “Multumesc ca n-a fost minciuna!”

Slatioara si Gemenea

- legenda - 




Din partea rasariteana a Raraului urca, mai intai domol, apoi tot mai incrancenat catre culmile sale codrul secular al Slatioarei. Nu se poate sa treci pe aici si sa nu-l cauti pentru a-ti ascunde macar pentru o clipa trupul, dar mai cu seama pentru a-ti inviora inima si gandul in vesnicia lui.

Se spune ca in vremurile mult indepartate ar fi trait aici doi frati gemeni, ciobani amandoi. De la ei ar veni numele locurilor. Cei doi au intemeiat stane cu tot rostul implinit asa cum se cade, au largit poienile, au deschis carari, au adancit fantani.

Umbland sa caute ei apa pentru turmele ce le aveau, au dat de izvoare cu apa sarata, dar nu intr-atata de sarata, incat oile sa n-o poata bea, ba inca bagara de seama ca oilor le prieste si se fac mandre, cu lana lunga si deasa si moale. Au botezat ciobanii locul, zicandu-i Slatioara, ca-ntr-o dezmierdare.

- Cand ne-om insura, zise unul dintre ciobani, aici sa ne fie asezate pentru totdeauna gospodariile, aici sa ne traiasca urmasii.



- Asa sa fie, raspunse celalalt, dar noi sa juram ca nu ne-om insura pna cand n-om gasi doua fete gemene si ele.

Cum is ciobanii, stau si singuri toata vara pe munti, dar iarna ii cuprindea cate un dor de vorba dragastoasa, sidorul nu le mai da pace pana in primavara. Asa intr-o iarna, ce zice unul dintre frati?

- Sa stii, fratioare, ca eu ma duc pentru o vreme in lume, ca tot n-avem ce face amandoi acasa. Trebuie sa dau prin vecinatate de cineva cu care sa stau de vorba, pentru ca vorbind numai cu tine am ajuns de spunem amandoi acelasi lucru.

Si-au plecat. Degeaba i-a zis fratele ca-i omatul mare, ca lupii umbla in haite. Neavand ingrijorare din partea asta, si-a luat baltagul si cainele si ... la drum!

A dat mai intai de un vad, apoi de o carare intunecoasa. A tot umblat pe acea carare pana cand, la o vreme, s-a gandit sa se intoarca mai bine acasa si sa vorbeasca mai departe cu frate-sau, pana a trece iarna.

- Na, cum a fost? il intreba cel ramas acasa. Unde-ai fost?

- Am fost la Negrileasa, altfel cum i-oi spune?! rosti cel intors.



Ce-i vine in minte celuilalt frate? Ca vrea numaidecat sa vada si el Negrileasa. Se duce pe urmele inca proaspete si introcandu-se ii dadu dreptate primului. De atunci locul acela intunecos asa s-a chemat, pentru ca fratii nu l-au uitat si, in primavara, au mers sa vada daca tot asa intunecate sunt cararile codrului acolo. Padurea, napadita de frunze puzderie le paru celor doi inca si mai de nepatruns.

Astazi aici traiesc nepoti de-ai acelor gemeni de odinioara, iar ei tot Negrileasa ii spun locului aceluia intunecos.

Venind primavara, au pornit-o fratii mai intai peste o culme pe care o stiau tare bine din ceilalti ani. Trecand de varful ei, au vazut deodata o casa alba ca zapada iernii ce se dusese.

- Mai, asta s-a facut din povestile iernii care a trecut, ca n-am mai vazut niciodata casuta aici! Si asa si era: peste iarna, doua zane gemene, cunoscand, fermecate cum sunt, planul celor doi frati cu insuratoarea si stiindu-le destoinicia, s-au asezat acolo, aproape de ei, asteptandu-i.

Ciobanii intrara in vorba cu fetele:

- Voi de unde sunteti, ca noi nu v-am mai vazut vreodata pe aceste locuri?

- Sa fiti voi sanatosi, ca ne aflam aicea de multisoara vreme, dar voi nu ne-ati vazut. Ce, voi aveti ochi si pentru asta? Ati mai avut ochi pentru cineva? Na, si-acuma ce stati cu capetele in pamant? Iar n-o sa vedeti nimic.

Ce mai vorba! s-au indragostit ciobanii de zane si indata au si voit sa ia vorba cu parintii lor despre nunta, dar ele, aflara fratii nostri, n-aveau parintii laolalta.

- Cine vi-i tata?

Soarele.

- Cine vi-i muma?

Luna.

- Sa cautam atuncea un loc insorit, unde sade mai mult soarele in drumul sau si sa stam de vorba cu el.

Asa au trecut gemenii cu gemenele Raraului inspre apa Moldovei intr-o noapte, insotiti de lumina blanda a lunii si-au asteptat pe un tapsan neted sa rasara soarele. Acolo i-au cerut invoirea de nunta si binecuvantarea. Ziua a fost senina. Locul unde s-a petrecut aceasta se cheama Grindul Slatiorenilor.

Intorcandu-se peste munte, fratii hotarara ziua nuntii, la nunta chemandu-si mama si tata, dintr-un sat vecin, chemara soarele si luna, nuntasi de peste nouazeci de munti si de peste tot atatea vai, tot unul si unul, care au batut drumul pana la Slatioara cand sub privegherea Lunii, cand sub aceea a Soarelui, iar la nunta Soarele si Luna au fost alaturi.



Trecand nunta, acum fratii au hotarat sa-si imparta turmele si locurile.

- Tu ramai aici, iar eu ma duc dincolo, pe locurile fetei, la geamana. Si Gemenea s-a chemat de atunci locul unde a plecat cu soata sa.

Urmasii celor doi pastori s-au tot inmultit, iar unii s-au dovedit mari mesteri nu numai intr-ale stanii, ci si la atatea altele. Unora le-a placut sa prinda pestele cu stulpicul. Ei si-au ales locuri mai largi, unde se aduna apele repezi ale muntelui si se mai potolesc. Asa a aparut, se zice, satul Stulpicani, indata Slatioara si Gemenea, catre Frasin si Gura Humorului.

Altii dintre urmasii gemenilor nu s-au temut de desisurile neguroase ale codrului si asa a ajuns si Negrileasa sat.

In oricare din aceste locuri vei merge, vei da de urmasii pastorilor acelora de demult si-ai fiicelor Soarelui si Lunii, care facandu-se pamantence au invatat a muri, dar au stiut si sa-si treaca fiinta in altii.

Lipitoarea

Lipitoarea este un vierme care traieste prin balti si ape lin curgatoare.



Lipitoarea are corpul moale ca si rama, turtit si alcatuit din numerose inele. Pe partea dorsala are culoare verzuie-negricioasa ca si malul apelor si cu dungi negre pe partile laterale.

Lipitoarea ajunge la 10-15 cm lungime, avand la capete cate o ventuza. La partea anterioara, in mijlocul ventuzei, se afla gura, iar deasupra ventuzei din partea posterioara se deschide orifciul anal. Pe inelele de langa ventuza anterioara se gasesc 10 pete, care sunt un fel de ochi.

In timpul mersului se serveste de cele 2 ventuze. Cu ventuza anterioara se fixeaza pe pietre, plante sau pe fundul apei, apoi incovoaie corpul, aducand ventuza posterioara langa cea anterioara. Dupa aceea isi desprinde ventuza anterioara si, sprijinita pe ventuza posterioara, isi lungeste corpul cat poate inainte. Aceste miscari le repeta. Ea inoata foarte bine prin ondulatiile corpului sau, cu ajutorul muschilor de sub piele, care sunt bine dezvoltati.

Lipitoarea respira prin piele, ca si rama. Ea se hraneste sugand sangele diferitelor animale. Cu ventuza anterioara, in mijlocul careia se gaseste gura inarmata cu 3 falci tari, chitinoase, dintate pe margini ca niste fierastraie mici, se prinde de pielea animalelor. Falcile sunt asezate in forma literei Y. Cu aceste falci cresteaza pielea pana la sange, apoi suge sangele cu lacomie, servindu-se de o gusa puternica. Sangele se aduna in cele 22 de buzunare ale stomacului, pe care le umple. Lipitoarea apoi se desprinde de animalul atacat, cu stomacul plin de sange. Ea poate trai din aceasta rezerva de hrana uneori chiar un an de zile.


Iarna se lasa mai la fund, unde apa este mai adanca si unde nu ajunge inghetul. In acest timp consuma sangelesupt in timpul verii.

In trecut, lipitorile erau intrebuintate in medicina pentru a scoate sange de la oamenii bolnavi. Acest mijloc era primejdios, prin faptul ca lipitorile puteau sa infecteze rana.




Toti viermii – ca rama si lipitoarea – care au corpul format din inele se numesc viermi inelati. Ei formeaza impreuna incrangatura viermilor inelati.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...