Arta hârjonelii

Bataia cu perne, cursele prin casa, rostogolirile sau joaca de-a avionul fac toate parte din tipul de joaca definit drept harjoneala, activitate fizica interactiva intre parinte si copil sau intre mai multi copii.

Intr-o perioada in care siguranta copilului castiga din ce in ce mai multa importanta, harjoneala sau joaca fizica poate pierde teren, privand copiii, dar si parintii, de o modalitate de conectare si relaxare.

In cartea „Arta harjonelii.Exercitii amuzante de practicat cu copilul” de Anthony T.Debendet si Lawrence J.Cohen, aparuta la Editura TREI poti gasi informatii interesante pe acest subiect, pornind de la recomandari pentru siguranta copilului si continuand cu idei de jocuri care sa te inspire.

Recomandari pentru joaca sigura
  • Joaca-te atunci cand si tu, si copilul tau sunteti in forma si aveti energie.
  • Securizeaza spatiu de joaca. Asigura-te ca nu au ramas in preajma obiecte ascutite sau obiecte care se pot sparge sau darama peste voi si verifica daca pe podea sunt carpete care pot aluneca sau alte obstacole in care copilul se poate impiedica. Scoate-ti inelele, ceasul sau alte bijuterii care il pot rani pe copil. Alege suprafete moi, saltele, covoare sau iarba si evita podeaua de lemn sau gresia.
In timpul jocului:
  • Nu incepe brusc jocul, ci urmareste-l pe copilul tau, pentru a vedea de cata miscare are nevoie
  • Alege cu atentie momentul in care va jucati. Daca va jucati seara, este recomandabil sa o faceti inainte de cina, pentru a avea timp ca apoi sa se linisteasca si sa poata adormi usor.
  • Evita gadilatul neplacut. Il poti inlocui cu amenintarea ca il vei gadila sau cu un gadilat usor, care ii permite copilului sa isi revina. Faptul ca un copil rade atunci cand este gadilat nu inseamna ca ii face placere. Rasul este o reactie automata.
  • Ai grija la zonele sensibile care pot fi ranite usor: capul, gatul, incheieturile, abdomenul.
  • Luati pauza frecvent in timpul jocului, pentru a va odihni si calma putin.
  • Ia in serios accidentarile copilului, fie ca sunt grave, usoare sau imaginare.
Exemple de jocuri
  • Faceti o scurta incalzire inainte de joaca propriu-zisa. Puteti sta fata in fata, cu coatele indoite, atingandu-va palmele. Incepeti sa va impingeti usor unul pe celalalt, avand grija sa nu il impingi prea departe pe copil. Apoi puteti introduce un element de intrecere, incercand sa va scoateti reciproc dintr-un cerc imaginar sau de pe saltea, in functie de contextul in care va jucati. Desigur ca poti folosi imaginatia pentru a da sens acestor jocuri: sunteti doi cavaleri care se infrunta, doi vrajitori sau doua masini care se accidenteaza.
  • Avionul. Jocul este preferat de copiii mai mici, dar si de cei mai mari. Trebuie sa te asezi pe podea pe spate, cu picioarele indoite la 90 de grade de la coapse la genunchi.Copilul este asezat pe picioarele tale, cu burta in jos. Misca apoi usor picioarele dintr-o parte in alta, dand copilului senzatia ca pluteste.
  • Alcatraz. Unul dintre voi trebuie sa incerce sa evadeze dintr-un spatiu delimitat. Poti delimita inchisoarea prin perne sau marginile covorului. Prizonierul va incerca in moduri cat mai spectaculoase sa pacaleasca vigilenta paznicului, care trebuie sa il impinga inapoi in inchisoare.
  • De-a prinselea. Avertizeaza-l pe copil sa vii dupa el sa il prinzi si fugi dupa el. Desigur, iti va fi foarte greu sa il prinzi, ratandu-l in ultima clipa. :) Iar daca regizezi si o mica aterizare fortata in timp ce incerci sa il prinzi, cu siguranta il vei amuza copios pe cel mic. Poti incheia jocul prinzandu-l sau declarandu-te invins.
  • Atacul asupra sosetelor. Acest joc se poate juca si in grup, nu doar in doi. Asezati-va in cerc sau fata in fata, avand in picioare doar sosete. Fiecare participant la joc trebuie sa scoata sosetele celorlalti participanti fara ca propriile sosete sa ii fie scoase. Puteti ascunde sosetele furate in buzunar, dar ceilalti participanti au voie sa le fure inapoi si sa si le puna in picioare. Jocul se incheie cand toti participantii in afara de unul au ramas fara sosete in picioare.
  • Caderea spectaculoasa. Spune-i copilului sa te impinga cu un deget in piept, pentru a-i demonstra ca nu te poate da jos. Desigur ca vei cadea caraghios, te vei ridica si il vei provoca din nou sa te impinga.
  • Roaba. Copilul merge in maini in timp ce parintele il tine de picioare. Pe traseu, poti pune diverse recompense pe care copilul va trebui sa le ridice cu o singura mana, in timp ce cu cealalta se sprijina.
Harjoneala sau joaca fizica:
  • Stimuleaza mai multe zone ale creierului copilului, pornind de la cele responsabile cu emotiile, pana la centrii care coordoneaza miscarile si planifica si ajuta la luarea deciziilor
  • Ii ajuta pe copii sa comunice mai usor si sa isi controleze emotiile, invatand sa se calmeze singuri dupa ce s-au agitat jucandu-se.
  • Ii invata cum o persoana mai puternica isi controleaza forta fizica pentru ca ambii parteneri de joaca sa se bucure de activitate, incurajandu-i sa devina empatici si sa isi controleze agresivitatea.
Poti afla mai multe informatii despre cum este mai sigur sa te joci cu copilul tau in acest fel in cartea Arta harjonelii.Exercitii amuzante de practicat cu copilul”de Anthony T.Debendet si Lawrence J.Cohen, aparuta la Editura TREI. Lectura si joaca placuta! :)

Zonele de oxigen din oceane

Oamenii de stiinta spun ca cel mai scăzut nivel de oxigen din oceanele Pământului, este în special în afara oceanului Pacific, Statele Unite ale Americii "coasta de nord-vest, locuri unde ar putea fi un semn de schimbări fundamentale legate de schimbările climatice la nivel mondial.



Ei avertizează că complexitatea "ecosistemelor subacvatice şi lanţurile de alimentare fragile, ar putea fi perturbate. 

În unele locuri în afara statului Washington şi Oregon, absenţa aproape completă de oxigen a lăsat mormane de crab, stele de mare vechi, colonii schilod de anemone de mare şi de chioscuri, produs de bacterii potenţial nocive pe care prospera în asemenea condiţii. 

Domenii de hipoxie, sau oxigen scăzut, au existat mult timp în oceanul adanc. Aceste zone - în Pacific, Oceanul Atlantic şi Oceanul Indian - par a fi de raspandire, cu toate acestea, acoperind mai multe mile pătrate, târâtor spre suprafaţă şi în unele locuri, cum ar fi Nord-Vest din Pacific, atentează pe platoul continental în vedere din zona litorală. 

În unele locuri, cum ar fi în largul coastelor California de Sud, nivelurile de oxigen au scăzut aproximativ 20 de procente în ultimii 25 de ani. În altă parte, oamenii de ştiinţă spun, s-ar putea nivelurile de oxigen au scăzut cu o treime peste 50 de ani. 

"Surpriză real este modul în care aceasta a devenit o normă noi", a declarat Jack Barth, un profesor de oceanografie la Oregon State University. "Asistăm la o an după an." 

Barth şi alţii spun modificări sunt conforme cu climatice actuale modele schimbare. Studiile anterioare au descoperit că oceanele devin mai acide în care acestea absorb dioxidul de carbon mai mult şi a altor gaze cu efect de seră. 

"În cazul în care Pamantul va continua să se încălzească, speranţa este vom avea niveluri mai scăzute şi mai mici de oxigen", a spus Francis Chan, un cercetator marin la Oregon de stat. 




Ca ocean temperaturile cresc, apa calda de pe suprafaţa acţionează ca un capac, care interferează cu circulaţie naturale care permite în mod normal, ape mai adânci, care sunt deja epuizate oxigen, pentru a ajunge la suprafata. Este de pe suprafaţa în cazul în care apele oceanului sunt reîncărcate cu oxigenul din aer. 

Frecvent, ocean "zone moarte", au fost legate de scurgerile agricole şi a altor forme de poluare coboară râuri importante, cum ar fi Mississippi sau Columbia. Una dintre cele mai mari din zonele oceanului 400 sau atât de mort se află în Golful Mexic, în apropiere de gura de Mississippi. 

Cu toate acestea, acum oamenii de ştiinţă spun că unele dintre aceste domenii, inclusiv cele de pe de Nord-Vest, aparent sunt asociate cu modificările mai largă la nivelul de oxigen ocean. 

Apele Pacific off Washington şi Oregon se confruntă cu un dublu Whammy, ca urmare a circulaţiei oceanului. 

Oamenii de stiinta au cunoscut mult timp a unei zone naturale de oxigen scăzut rămas în apă mai adânci de pe platoul de Nord-Vest continentale. 

In timpul verii, North nord, de-ajutat de apă de suprafaţă rotaţie a Pământului conduce departe de ţărm. Această acţiune suge oxigen-sărace de apă la suprafaţă într-un proces numit creşterea apelor de adâncime. 

Deşi apa care a tras în sus de la adâncimi este săracă în oxigen, este bogat in substante nutritive, care a fertiliza fitoplancton. Aceste organisme microscopice forma partea de jos a unuia dintre cele mai bogate lanţuri alimentare ocean din lume. În ceea ce ei mor, cu toate acestea, ele chiuveta şi începe să se descompună. Procesul de descompunere foloseste de oxigen, care epuizeaza nivelurile de oxigen, chiar mai mult. 

South sud, de-proces invers, în ceea ce este cunoscut sub numele de jos-Welling. 

Modificări în vânt şi circulaţia oceanică începând cu anul 2002 au întrerupt ceea ce a fost un echilibru delicat între creşterea apelor de adâncime şi în jos-Welling. Oamenii de stiinta au descoperit acum completarea scăzute de oxigen în apropierea zonelor de ţărm. 

"Este în concordanţă cu modele de încălzirea globală, dar interval de timp este prea scurt pentru a şti dacă este vorba de o tendinţă sau de un fenomen vreme", a spus Johnson. 

Alţii au fost uşor mai definitiv, mai rapid pentru a lega nivelurile de oxigen mai mici la încălzirea globală, mai degrabă decât la fenomene meteorologice, cum ar fi El Nino sau Pacific Decadal Oscilaţia, o schimbare a vremii care are loc la fiecare 20 de la 30 de ani în oceane de nord. 

"Este o perturbare mare în ecosistemul care ar fi putut schimbări biologice imense", a declarat Steve Bograd, un oceanograf la sud-vest NOAA în domeniul pescuitului Science Center din California de Sud. 

Bograd a fost studiat nivelul de oxigen, în curent California, care se va desfăşura lungul coastei de vest de la frontiera canadian la Baja California şi, unii oameni de ştiinţă cred că, în cele din urmă ar putea fi afectate de schimbările climatice. 

Până în prezent, cel mai grav zona hipoxice în largul coastei de Nord-Vest a fost găsit în 2006. Este acoperit de aproape 1,200 mile pătrate off Newport, Ore, şi în conformitate cu Barth a fost atât de aproape de ţărm ai putea lovi cu o minge de baseball. Zona de acoperit 80 la sută din coloana de apă şi a durat pentru un anormal de mult timp de patru luni. 

Din cauza creşterea apelor de adâncime, unele dintre zonele cele mai fertile oceanului din lume sunt găsite în afara Washington şi Oregon. Creşterea apelor de adâncime similare are loc în doar trei alte locuri, în largul coastelor din Peru şi Chile, într-o zonă care se întinde din nordul Africii la Portugalia şi-a lungul coastei atlantice din Africa de Sud şi Namibia. 

Oamenii de ştiinţă nu sunt siguri cât de nivelurile scăzute de oxigen va afecta ecosistemul oceanului. Bottom-specii de locuinţă ar putea fi la cel mai mare risc, deoarece se misca lent şi ar putea să nu fie în măsură să scape de nivelurile de oxigen mai mici. Cele mai multe de peşte pot înota în afara pericolului. Unele specii, cu toate acestea, cum ar fi somonul Chinook, pot avea să înceapă de înot la adâncimi mai mici decât acestea sunt utilizate pentru a. Fie că zonele scăzut de oxigen se va schimba rutele de migraţie a somonului este neclară. 

Unele specii, cum ar fi meduze, va cum ar fi mai mici-oxigen de apă. Calmar Jumbo, de obicei găsite în afara Mexic şi America Centrală, poate supravieţui ca să scadă concentraţiile de oxigen, iar acum sunt găsite în măsura în nordul Alaska. 


"Este ca si cum un experiment", a declarat Chan. "Suntem trăgând unele lucruri din lanţul trofic şi va trebui să vedem ce se întâmplă. Dar daca trage destul de lucruri, aceasta ar putea avea un impact real."

De unde avea Ştefan cel Mare bani pentru războaie?

Izvoarele nu ne îngăduie să reconstituim cu exactitate potenţialul economic al Moldovei în timpul domniei lui Ştefan cel Mare. Datele istorice sînt foarte lacunare la acest capitol. Moldova în acea epocă avea circa 400 000 de locuitori. Aceşti oameni trăiau mai mult în sate, oraşele cele mai mari ale Moldovei din acea vreme – Cetatea Albă şi Suceava – nu depăşeau 10 000 de locuitori. Comerţul era modest, deşi Moldova era o verigă a vestitului „drum moldovenesc“ care făcea legătura între Orient şi Europa Centrală. Totuşi, doar o mică parte dintre produsele locale erau vîndute pe piaţă, iar majoritatea locuitorilor erau agricultori preocupaţi să-şi asigure cît mai multe dintre nevoi din producţia proprie.

Banii domnitorului, atîţia cîţi îi avea, îi obţinea fie din taxele vamale, fie din dările indirecte impuse oraşelor, fie din unele vînzări de bunuri domneşti, fie din diverse surse neregulate (prăzi, topire de obiecte din metal preţios, daruri etc.).
Deşi circulaţia monetară nu era cu totul absentă, economia Moldovei şi puterea domnului nu se bazau însă atîta pe bani, cît pe controlul asupra pămîntului şi asupra oamenilor. Atunci cînd Ştefan avea de construit o cetate sau o mănăstire, el nu aloca bani pentru proiectul respectiv, ci punea pe locuitori să muncească în contul obligaţiilor lor faţă de domnie.

Materialele folosite erau şi ele obţinute gratuit, cu excepţia, desigur, a celor care nu se puteau găsi la nivel local. Aşa au fost construite cetăţi precum cele de la Chilia şi Roman, aşa au fost construite multele mănăstiri ctitorite de Ştefan.
Aşa ne putem explica cum a putut Ştefan să lupte şi să construiască de-a lungul domniei sale, deşi cele două activităţi nu s-au suprapus, ci mai degrabă au alternat.

Tesla și tabla înmulțirii




Nu recent am citit despre aceasta noua metoda de a reprezenta inmultirea si relatiile dintre anumite numere. Cu cat am citit mai mult, cu atat am fost si mai interesata de descoperire.


Totul a inceput intr-un magazin de antichitati din Pheonix Arizona. Artistul local, Abe Zucca, a descoperit o colectie de desene ce apartin inventatorului Nikola Tesla. Printre aceste desene se afla si o „harta” a inmultirii, care prezinta un sistem foarte interesant de pozitionare a numerelor, dar si o diferita abordare a operatiei de inmultire in general. Se presupune ca desenele au fost create in timpul ultimelor ani de existenta a laboratorului lui Tesla, Wardenclyffe. Multe mistere sunt ascunse in aceste desene si sunt convinsa ca in timp vom afla raspunsuri la multe probleme matematice nerezolvate pana acum.
Foarte interesant cum aceste schite au fost nedescoperite pana acum. Se pare ca erau ascunse intr-un cufar impreuna cu multe alte desene si manuscrise despre diferite inovatii si idei de sisteme sau mecanisme. Cateva idei sunt cunoscute publicului larg, dar o parte din ele inca ascund secrete. Cea mai discutata schita este „Map to Multiplication” (harta inmultirii, in traducere directa) sau „Math Spiral”. Zucca a facut cateva copii si le-a imprastiat cunoscutilor, matematicienilor, istoricilor si altor cercetatori.
map
Primul care a venit cu cateve idei legate de acesta metoda este Joey Grether, instructor de matematica. Grether si-a petrecut destul de mult timp incercand sa inteleaga ce a vrut Tesla sa reprezinte si ce cosecinte aceasta reprezentare ar putea sa aiba asupra matematicii. El considera ca pe langa tabla inmultirii, schita ofera o mai buna intelegere a faptului ca toate numerele se auto-organizeaza in 12 grupuri (sau pozitii in cazul diagramei lui Tesla). Acest fenomen este denumit „12 positions of compositability” in Engleza.
” Acest sistem ne ajuta sa observam o anumita structura in formarea si intelegerea numerelor in general: formarea numerelor prime, a numerelor compuse, inmultirea, impartirea si multe altele pe care nu le-am descoperit inca”, declara Grether.
Diagrama in sine pare foarte intuitiva, permitand elevilor sa inteleaga diferite proprietati ale numerelor doar prin asezarea lor intr-o spirala cu 12 pozitii. 12 si multiplii sai fac parte din categoria numerelor compuse cele mai interesante, dar si apreciate de matematicieni si cercetatori. Din acesta cauza avem 12 luni intr-un an, 24 ore intr-o zi. Divisorii lui 12 sunt 2,3,4 si 6. Conform diagramei, Grether sustine ca pentru fiecare 12 numere este o sansa ca 4 dintre ele sa fie numere prime. Din punctul meu de vedere acesta afirmatie este putin prea vaga. Daca ne uitam la primele numere din diagrama, afirmatia este adevarata, dar daca ne gandim la cat de des gasim numere prime mai mari de 100, 1000 vom observa ca poate acesta afirmatie nu este chiar o buna reprezentare a realitatii.
Tesla considera ca daca am cunoaste maretia numerelor 3, 6 si 9 atunci am avea cheia universului ( „if you only knew the magnificence of the 3,6 and 9, then you would have the key to the universe”). Conform schitei suma cifrelor numerelor din pozitiile 3, 6, 9 si 12 repeta acelasi patern (sume cifrelor este 3, 6 sau 9). Este oare acest lucru motivul pentru care Tesla considera numerele 3, 6 si 9 asa de importante?
Grether considera ca aceasta descoperire este foarte importanta in special pentru elevi. „Daca am putea convinge toti elevii de pe aceasta planeta sa foloseasca aceasta tehnica, sa se joace cu ea, sa descopere diferite paternuri, am putea trece peste aceasta aversiune culturala fata de matematica. In loc sa memoreze tabla inmultirii, am putea folosi acesta diagrama si am putea intelege mai bine ce alte proprietati sunt ascunse.”
Sursa: 
Nu uitati:
Matematica este peste tot in jurul nostru! Merita! 

Cum au văzut turcii înfrângerea de la Vaslui?

k300px-Vaslui_XVe
Iată cum relatează ”Cronicile dinastiei otomane”, operă a lui Şemseddin Ahmed bin Suleiman Kemal paşa-zade marea confruntare: “Pe drum, oastea prădătoare a fost surprinsă de vremea de iarnă care, aruncând din arcuri asupra lor săgeţi de ploaie, a dat cel dintâi semnul înfrângerii în inimile ostaşilor ocrotitori de ţări. Aşa s-au stricat podoabele lor, asemenea unor grădini; s-a dus prospeţimea lor […]. Torentul de ploaie udându-i de tot pe acei călăreţi şi slujitori, toţi şoimii care zburau în lupte au devenit ca nişte găini jumulite. […]
k4_wikimedia.org
Nu era îngăduit ca, fiind în halul acela, întâlnindu-se cu duşmanul cel răufăcător, să se lupte şi să se bată cu el. Dar, pentru că ajunseseră acolo unde trebuiau să ajungă, le-a fost ruşine să se mai întoarcă. În partea aceea, serdarul cel răufăcător al Ţării Moldovei, în scopul pregătirii oştilor, a trimis de ştire ghiaurilor din ţările de la marginea ţinuturilor sale şi, strângând pe călăreţii şi pe slujitorii săi, a adunat destul de multă oaste. Fiecăruia dintre rătăciţii aceia i-a dat arme şi zale şi a preschimbat oastea sa, plină de măreţie, într-un munte de zale de oţel. […] Nelăsându-i să se apropie pe ostaşii care se duseseră acolo, el a tras asupra lor din faţă cu tunuri şi puşti, cu arcuri şi cu zenberecuri. De cele două părţi ale sale se aflau păduri, încât nu era cu putinţă să se treacă în spatele lui din nici o parte, iar din faţă nu se putea merge deloc spre el. De aceea, oastea nu putea să se împotrivească tunurilor şi darbzenurilor şi loviturilor sale de puşti. Cele două oşti numeroase au stat o vreme, luptându-se pe locul de bătălie. Gaziii s-au învârtit pe acolo cu ogarii lor, dar au văzut că ei [moldovenii] nu ies din pădure. Atunci, un buluc dintre ei [turci], format din ostaşi bravi şi pentru al căror suflet bătălia era o plăcere, potrivindu-se lui Mihaloglu Ali bei şi punându-şi capul în primejdie, s-au ajutat unii pe alţii şi s-au năpustit asupra oştii ghiaurilor. […]
k100lei2000r
Dar şi oastea ghiaurilor răi din fire, care era cât un ocean de întinsă, punându-se în mişcare ca un uragan şi ca un vânt puternic aducător de nenorociri, a aruncat cu vântul orgoliului său butoiul şi l-a împins spre mal pe un val. […]
Dar acei ageamii care nu erau obişnuiţi cu luptele, au obosit de a mai privi bătălia încă înainte ca ea să se fi isprăvit. Abia căutau prilej de fugă. Când au văzut oarecare îngăduinţă, ei s-au împrăştiat de tot şi au fost cauza înfrângerii şi a celorlalţi. Părăsind lupta şi măcelul, au fugit astfel încât nici nu s-au mai uitat îndărăt. Nici nu era chip. Ei s-au călcat în picioare unii pe alţii ca nişte turme de oi şi nici cei viteji şi bravi nu au mai putut găsi cale ca să mai lupte. Suleiman paşa nu a putut să-i strângă într-alt loc pe ostaşii aceia care se împrăştiau. Oricât de mult s-a străduit şi oricât de multe sforţări a depus, el nu a putut totuşi să-şi închege şi să-şi rânduiască alaiul.
khqdefault
Călăreţul cel plin de uneltiri din Ţara Românească (Radu cel Frumos), neamestecându-se deloc în luptă, stătuse de o parte şi privise. Văzând risipirea oştii de pe locul de bătălie, el îşi luase capul şi plecase în altă parte, împreună cu ceata sa. După o vreme, văzând moldoveanul că ţinutul acela a rămas pustiu şi aflând că duşmanul a fugit, a pornit pe urmele lui şi a pus mâna pe cei pe care i-a găsit slabi. […] Când călăreţii, venind iute ca vântul şi cu iuţeala unui torent, s-au îngrămădit în groapa aceea, cei care au dat primii peste ea au rămas împotmoliţi, devenind astfel punte pentru cei care au sosit după ei. Cetele care veneau unele după altele s-au răvăşit ca valurile. În groapa aceea s-au împotmolit caii multor mii de oameni şi picioarele multor trupuri, rămânând astfel în mlaştina morţii. După ei au venit duşmanii şi, trântindu-i şi pe cei care nu căzuseră încă de pe calul vieţii, le-au luat capul şi cămăşile. Ostaşii care s-au salvat din nenorocirea aceea au scăpat din mâna duşmanului ieşind din Ţara Românească. 
Sursa : aici 

Despre cuvintele „urate”

Prima data cand Ionut a ales sa-si exprime frustrarea folosind o serie de interjectii si vorbe urate, eu una m-am blocat. Neasteptata iesire, de-a dreptul suparatoare pentru setul meu de urechi neinvatate cu astfel de vorbe. Il surprinsesem cu cateva zile inainte purtand un dialog cu al lui prieten bun si folosind cuvinte care descriu parti intime si procese fiziologice - cu atata mi-a fost socul mai mare sa-l aud folosindu-le intr-o romana perfecta. De unde i s-au lipit, unde le-a auzit prima data, sunt chestii misterioase chiar si pentru mine. De obicei expresiile astea isi cresc intensitatea dupa o zi prea lunga la gradinita, daca-l presez sa faca una alta fara sa tin cont de ritmul lui, daca e obosit, daca-i vreo suparare pe care nu stie cum s-o scoata-n lume si s-o dea afara. Primul impuls e, evident, sa fac ochii mari si sa-i dau peste cap. Apoi sa pun vorbele lui maica-mea in gura-mi si sa-l mustruluiesc.



-Vai, dar cum vorbesti asa? Ce cuvinte-s astea? M-ai auzit pe mine spunand vreodata asa ceva? Urat de tot!
-Dar mami, sunt doar niste cuvinte!
-Sunt, dar sunt urate. Nu vorbim cu astfel de cuvinte!
-Dar mami, atunci de ce exista?

Buna intrebare. Am incercat sa schimb metoda, dar greu scapi de vechile obiceiuri.

Evident, dupa doar cateva zile am luat-o de la capat. Eu cu ochii dati peste cap si nervii la purtator, el parca mai indaratnic si mai incapatanat ca data trecuta. Am dus-o asa zile bune. V-as enumera aici lista de epitete ce mi-au fost atribuite - si apoi, extinse si catre alti membri ai familiei sau prieteni. Bunicii s-au suparat, cu prietenii lui au inceput sa faca schimb de vorbe, pe mine am simtit ca ma lasa puterile. Dupa un episod din asta petrecut la casa bunicii, unde biata de ea incerca sa-l struneasca, in drum spre casa, am explodat.


-Ioane, urat. E tare urat ce s-a intamplat azi. Nu se poate sa vorbesti asa cu bunica ta. Nu se poate. S-a suparat si ea, m-am suparat si eu.
-O sa va treaca.
Simt cum creste tensiunea si-s pe cale sa scot vorbe pe care nu le mai pot lua inapoi. Decid in ultima clipa sa schimb tonul, sa uit de lupta de putere - care cu al meu fiu poate fi dusa ore bune fara ca unul dintre noi sa fie castigator! Imi amintesc despre toate chestiile pe care le-am citit vreodata. Fiecare comportament are un motiv.
-  Ti s-a parut distractiv sa vorbesti asa cu ea?
Pentru o secunda pare ca nu-i vine sa creada ce aude.
-  Chiar a fost distractiv!
-  Dar cred ca a fost distractiv pentru tine. Ea parea ca s-a suparat. Uneori spunem chestii care-i supara pe altii.
-  Gura mea a spus chestiile alea. Eu nu am vrut... Asa uneori, gura mea spune chestii fara sa apuc eu sa o opresc!

Si incep eu sa ma prefac incolo si-ncoace, pretind ca vorbesc direct cu gura lui Ionut, si rade el si rade si gura lui “Te rog frumos sa nu te mai deschizi, gura urata si proasta ce esti! Au, ce am zis? Acum o s-o cert pe a mea gura!”.  Si am dus asa un dialog de vreo 15 minute care pe Ionut l-a tinut treaz si pe mine m-a pus in miscare.



Va vine sa credeti ca de-atunci n-am mai auzit nici o vorba care sa nu-mi placa? Si de ne mai scapa uneori, ca deh, oameni suntem, acoperim repede gura amandoi si radem bine.


Alexandra Pintea Varnava, mama lui Ionut (5 ani 1/2), jumătatea proiectului Mame de Poveste jurnalista si PR-ista care a dat cariera pe dragoste nebuna.
Traiesc in Grecia de mai bine de 6 ani, scriu - pe blog (http://www.ouzoland.com), povesti pentru copii ("Povestiri pentru micutii pofticiosi" a fost deja publicata) .

MIORIŢA MATEMATICĂ


Ele sunt tot trei:
Una-i INJECTIVĂ,
Alta-i BIJECTIVĂ,
Şi-alta-i SURJECTIVĂ.
Iar cea INJECTIVĂ
Şi cea SURJECTIVĂ,
Mării se vorbiră
Şi se sfătuiră
Să rămână treze
Până-o să-nsereze
Şi s-o ANULEZE
Pe cea BIJECTIVĂ,
C-are PRIMITIVĂ
Şi-ASIMPTOTE multe
Câte şi mai câte,
Că e INVERSABILĂ
Şi chiar DERIVABILĂ.
Dar într-o MULŢIME
Asta s-a aflat
Şi s-au indignat
C-ale lor cuvinte
Întrec orice LIMITE…
Dar de la
>> f(0)-ncoace
Unui PUNCT nu-i place
Să mai stea-n MULŢIME
Şi de treabă a se ţine.
BIJECTIVA se-ntreba:
- PUNCTUL ăsta ce-o avea?
Şi se duse
Şi îi spuse:
- Dragă PUNCTULEŢUL meu
Ce rău, oare, îţi fac eu,
Sau nu-ţi place poate
C-ai COORDONATE
NATURALE toate?
Vrei să stai mai jos
Crezi că-i mai frumos?
Nu vrei un’ te-am pus
Vrei cumva mai sus?
- Dragă BIJECTIVĂ
Eu chiar dimpotrivă,
Mă simt foarte bine
Dar e rău de tine!
Când o să-nsereze,
Vor să te-ANULEZE
Funcţia INJECTIVĂ
Şi cea SURJECTIVĂ.
- Dacă s-o-ntâmpla
De m-or ANULA
Să mă-ngropi în zori
În CÂMP DE VECTORI
Într-o VECINĂTATE
Pe-aici pe-aproape
Sau chiar în MULŢIME
Să fiţi tot cu mine.
Iar la cap să-mi pui
CALCUL INTEGRAL
Ori un MANUAL
Sau poate-un TRATAT
Cât mai inspirat
Şi de l-or citi
Îşi vor aminti
Cei ce au uitat
Că am existat
>> Şi voi fi propusă,
În SUBIECTE inclusă,
Pentru OLIMPIADĂ
Sau BALCANIADĂ.
Şi-n loc de-ANULAT
Să le spui curat
C-am INTERSECTAT
Mândrele ELIPSE
Că am PUNCTE FIXE
RĂDĂCINI REALE
Şi IMAGINARE
Şi că am DARBOUX.
Dar mai află tu
Că de-oi întâlni
O SFERĂ bătrână
Cu un CERC de lână
Prin SPAŢIU alergând
Şi la toţi zicând:
- Cine mi-a văzut
Sau mi-a cunoscut
O FUNCŢIE - AFINĂ
Cu o PANTĂ lină
Bine DEFINITĂ
Şi NEMĂRGINITĂ?
Să te-nduri de ea
Şi să-i spui aşa:
C-am INTERSECTAT
Mândrele ELIPSE
Că am PUNCTE FIXE
RĂDĂCINI COMPLEXE
Şi că am DARBOUX.
Dar nu-i spune tu
De cele REALE
Că de-i povesti
Mult ai s-o mâhneşti
Şi va şti de-ndat
Că m-au ANULAT.
Şi încă te mai rog
Ca-ntre colegi buni
Tot ce am avut
Tu să le aduni
Să le scoţi din SPAŢIUL
Cu trei
>> DIMENSIUNI,
Iar tu dragul meu
Să te INTEGREZI
Să te ANEXEZI
La altă MULŢIME
Că-i greu fără mine
Dar îţi va fi bine
Şi vei rezista, cât va EXISTA
MATEMATICA!

Sursa : aici

[ VIDEO ] Divison Made Easy - Math Video To Learn Division Basics

Șapte motive să citești cu voce tare


Este si un exercitiu de dictie foarte util pentru cei care au probleme cu increderea in sine atunci cand comunica in fata celorlalti. 

De cand citesc cu voce tare am observat urmatoarele:
1. Ma concentrez mai usor la informatia pe care o citesc.
Inainte, cand citeam in gand, mintea imi fugea usor la alte ganduri si idei si ma trezeam ca am citit doua, trei paragrafe fara sa fi fost atent si fara sa retin mare lucru. 
Acum cand citesc cu voce tare, gandul imi ramane focusat la ceea ce citesc, la esenta si ma intreb: "Ce vrea sa transmita autorul?"
2. Nu ma mai plictisesc cand citesc.
Inainte ma plictiseam repede citind. Dupa cateva pagini incepeam sa casc si ma lua somnul.
In prezent, pot sa citesc si 40 de pagini fara sa-mi pierd interesul si concentrarea.
3. Sunt atent la cum pronunt.
Pronunt atent cuvintele si imi imaginez ca am un auditoriu care trebuie sa inteleaga foarte clar si limpede ceea ce citesc.
4. Sunt atent la intonatie.
Inainte citeam cu voce tare doar daca trebuia sa citesc cuiva. Intonatia mea era un dezastru, liniara. Uneori nici nu se simtea unde e punct, unde e semnul intrebarii sau alte semne de punctuatie.
In prezent intonatia mea s-a imbunatatit considerabil in doar doua luni.
5. Cand citesc cu voce tare ma relaxeaza.
Inainte trageam de mine sa citesc, citeam ca "trebuia".
In prezent imi face placere sa citesc si ma relaxeaza.
6. Este un exercitiu excelent de public speaking
Citind cu voce tare si imaginandu-ti ca esti in fata unui public iti antrenezi pronuntia, dictia, intonatia si stapanirea emotiilor. Bineinteles ca o sa ai emotii mai mari cand vei vorbi in public decat atunci cand citesti cu voce tare in intimitatea camerei tale, dar daca iti imaginezi ca citesti in fata publicului, e un inceput foarte bun.
7. Creste increderea in sine
Cand te auzi citind, te obisnuiesti cu vocea ta si chiar o sa ajungi s-o indragesti si vei avea mai multa incredere in tine cand vei comunica verbal cu ceilalti.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...